HØYT OVER SCENEN: Eric Marks er en av tre loftsmestre på Nationaltheatret. Han ser forestillingene i fugleperspektiv.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Eric Marks har bakgrunn som snekker ved statsoperaen i Hamburg. I 2008 forlot han hjemlandet til fordel for Norge. I dag er han en av tre loftsmestre på Nationaltheatret som har sin arbeidsplass på en smal dunkelt belyst hylle, høyt over hovedscenen. Under forestillingene sitter de her på loftet og styrer alt som skal løftes opp og ned over scenen. Kulisser, teppet, lys og innimellom skuespillere.
LOFTSMESTER: Eric Marks har sin arbeidsplass høyt over scenen på Nationaltheatret
Kathrine Geard
På fagspråket kaller man stengene som henger fra taket, og som brukes til dette, for trekk.
– I gamle dager dro loftsmesteren alt opp og ned med håndkraft og tau. Nå forhåndsprogrammerer vi forestillingene og kjører trekkene ved hjelp av data, og cue fra inspisienten for når de skal løftes og senkes, forteller Marks.
Noen ganger skal flere trekk kjøres samtidig og i teorien kan loftsmesteren styre opp til 50 trekk samtidig. Uansett krever jobben full konsentrasjon.
– Det er mye som skjer, og mye ansvar. Blant annet må vi passe på at det ikke er folk på scenen når en vegg går ned.
Før sceneteppet går opp for premieren er det en lang prosess der de prøver seg fram og finner ut hva som er mulig, og jobber med skuespillerne for riktig timing og rekkefølge for alt som skal foregå.
DATASTYRT: I gamle dager trakk loftsmesteren kulissene opp og ned med tau. I dag er alt programmert.
Kathrine Geard
Noen ganger kan et trekk henge seg opp og da må Marks enda høyere opp for å fikse det. Heldigvis har han ikke høydeskrekk. Det 18 meter fra scenegulvet og opp til taket der trekkstengene henger.
– Hva er det beste med jobben?
– Det beste er rett og slett at jeg får jobbe i teatret. For barna er det fortsatt stort at jeg jobber her.
– Når er du fornøyd med jobben du har gjort?
– Aldri … Eller jeg er fornøyd når premieren har gått bra og alt har fungert som det skal.
– Må du være opptatt av det kunstneriske for å være loftsmester?
– Nei, men jeg elsker teater og å jobbe med det, så for meg er det viktig.
– Du ser teater daglig fra en spesiell vinkel. Ser du også stykkene på vanlig måte?
– Jeg ser også teater på vanlig måte, gjerne sammen med familie. Men når du har vært med på daglige prøver gjennom flere uker, blir det ikke det samme å se det fra salen som for en vanlig publikummer.
STORT ANSVAR: Mye skjer og vi må passe på at det ikke er folk på scenen når en vegg går ned. sier Eric Marks.
Kathrine Geard
STORT ANSVAR: Mye skjer og vi må passe på at det ikke er folk på scenen når en vegg går ned. sier Eric Marks.
Kathrine Geard
HØYT OVER SCENEN: Eric Marks er en av tre loftsmestre på Nationaltheatret. Han ser forestillingene i fugleperspektiv.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Eric Marks har bakgrunn som snekker ved statsoperaen i Hamburg. I 2008 forlot han hjemlandet til fordel for Norge. I dag er han en av tre loftsmestre på Nationaltheatret som har sin arbeidsplass på en smal dunkelt belyst hylle, høyt over hovedscenen. Under forestillingene sitter de her på loftet og styrer alt som skal løftes opp og ned over scenen. Kulisser, teppet, lys og innimellom skuespillere.
LOFTSMESTER: Eric Marks har sin arbeidsplass høyt over scenen på Nationaltheatret
Kathrine Geard
På fagspråket kaller man stengene som henger fra taket, og som brukes til dette, for trekk.
– I gamle dager dro loftsmesteren alt opp og ned med håndkraft og tau. Nå forhåndsprogrammerer vi forestillingene og kjører trekkene ved hjelp av data, og cue fra inspisienten for når de skal løftes og senkes, forteller Marks.
Noen ganger skal flere trekk kjøres samtidig og i teorien kan loftsmesteren styre opp til 50 trekk samtidig. Uansett krever jobben full konsentrasjon.
– Det er mye som skjer, og mye ansvar. Blant annet må vi passe på at det ikke er folk på scenen når en vegg går ned.
Før sceneteppet går opp for premieren er det en lang prosess der de prøver seg fram og finner ut hva som er mulig, og jobber med skuespillerne for riktig timing og rekkefølge for alt som skal foregå.
DATASTYRT: I gamle dager trakk loftsmesteren kulissene opp og ned med tau. I dag er alt programmert.
Kathrine Geard
Noen ganger kan et trekk henge seg opp og da må Marks enda høyere opp for å fikse det. Heldigvis har han ikke høydeskrekk. Det 18 meter fra scenegulvet og opp til taket der trekkstengene henger.
– Hva er det beste med jobben?
– Det beste er rett og slett at jeg får jobbe i teatret. For barna er det fortsatt stort at jeg jobber her.
– Når er du fornøyd med jobben du har gjort?
– Aldri … Eller jeg er fornøyd når premieren har gått bra og alt har fungert som det skal.
– Må du være opptatt av det kunstneriske for å være loftsmester?
– Nei, men jeg elsker teater og å jobbe med det, så for meg er det viktig.
– Du ser teater daglig fra en spesiell vinkel. Ser du også stykkene på vanlig måte?
– Jeg ser også teater på vanlig måte, gjerne sammen med familie. Men når du har vært med på daglige prøver gjennom flere uker, blir det ikke det samme å se det fra salen som for en vanlig publikummer.
STORT ANSVAR: Mye skjer og vi må passe på at det ikke er folk på scenen når en vegg går ned. sier Eric Marks.
Kathrine Geard