JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GÅR PÅ FORESTILLINGENE: Hanne Mette Rendall prøver å få med seg alle forestillingene. Kunnskap om det som skjer på scenen er viktig som kundekonsulent.

GÅR PÅ FORESTILLINGENE: Hanne Mette Rendall prøver å få med seg alle forestillingene. Kunnskap om det som skjer på scenen er viktig som kundekonsulent.

Kathrine Geard

På plass for publikum

Hanne Mette Rendall (50)
Kundekonsulent i Den Norske Opera & Ballett

kathrine.geard@fagbladet.no

Hanne Mette Rendall har som hovedoppgave å selge billetter og gavekort over telefon, svare på e-poster, samt ta seg av avbestillinger og bytting av billetter.

– Det er fortsatt mange som ikke greier å kjøpe på nettet, forteller Rendall, som ikke bare server kunder over telefon og epost. En annen del av jobben er å betjene operaens butikk og billettluke i foajeen.

BILLETTLUKA: Hanne Mette Rendall selger billetter både over telefon og i foajeen på Operaen.

BILLETTLUKA: Hanne Mette Rendall selger billetter både over telefon og i foajeen på Operaen.

Kathrine Geard

Operaen har 16 ansatte som tar seg av salg og resepsjonstjenester. Koronapandemien gjorde at Operaen måtte begrense publikum i salen fra 1400 til 400 personer. Situasjonen har vært utfordrende, også for kundekonsulentene.

– Det er trist å måtte fortelle bestemor som hadde kjøpt Nøtteknekkeren-billetter til åtte barnebarn at det ikke kunne bli noe av likevel. Å skuffe folk er ikke noe gøy selv om det ikke er vår feil. Litt kjeft må vi tåle, men selv under pandemien har vi fått mest ros.

– Pleier du å se forestillingene?

– Tidligere, da jeg hadde en annen stilling som vakt på forestillingene, så jeg alt som gikk. Men også nå prøver jeg å få sett dem. Det er viktig fordi vi får mange spørsmål: Passer forestillingen for barn? Kan man ta med bestemor på dette og så videre.

OPERAVARER: Som kundekonsulent selger Hanne Mette Rendall også egenartede varer i Operaens butikk.

OPERAVARER: Som kundekonsulent selger Hanne Mette Rendall også egenartede varer i Operaens butikk.

Kathrine Geard

Rendall er utdannet arkeolog og arbeidet som det i England i flere år. Etter at hun kom hjem jobbet hun en periode som pleieassistent, men da Operaen åpnet i 2008 fikk hun jobb som publikumsvakt og siden i kundesenteret.

– I starten jobbet jeg som arkeolog med Barcode-utbyggingen på dagtid og her om kvelden.

– Når er du fornøyd med jobben du gjør?

– Vi hjelper folk med forskjellige ting, som å få den plassen de vil ha. Jeg blir glad når jeg kan bidra til at folk blir fornøyde og får en god opplevelse i Operaen.

– Hva slags forhold har du til dem som står på scenen eller spiller i orkesteret?

– Vi har et fint og inkluderende miljø, og i kantina treffes vi jo alle sammen. Som vakt i salen så jeg mye til orkesteret. Jeg har dessuten jobbet som statist på scenen i noen forestillinger, og er blitt ganske godt kjent med sangerne gjennom det. I tillegg synger jeg i koret på Oscarsborgoperaen og jeg har vært med i Ringsakeroperaen i mange år.

ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.

ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.

Kathrine Geard

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.

ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.

Kathrine Geard

GÅR PÅ FORESTILLINGENE: Hanne Mette Rendall prøver å få med seg alle forestillingene. Kunnskap om det som skjer på scenen er viktig som kundekonsulent.

GÅR PÅ FORESTILLINGENE: Hanne Mette Rendall prøver å få med seg alle forestillingene. Kunnskap om det som skjer på scenen er viktig som kundekonsulent.

Kathrine Geard

kathrine.geard@fagbladet.no

Hanne Mette Rendall har som hovedoppgave å selge billetter og gavekort over telefon, svare på e-poster, samt ta seg av avbestillinger og bytting av billetter.

– Det er fortsatt mange som ikke greier å kjøpe på nettet, forteller Rendall, som ikke bare server kunder over telefon og epost. En annen del av jobben er å betjene operaens butikk og billettluke i foajeen.

BILLETTLUKA: Hanne Mette Rendall selger billetter både over telefon og i foajeen på Operaen.

BILLETTLUKA: Hanne Mette Rendall selger billetter både over telefon og i foajeen på Operaen.

Kathrine Geard

Operaen har 16 ansatte som tar seg av salg og resepsjonstjenester. Koronapandemien gjorde at Operaen måtte begrense publikum i salen fra 1400 til 400 personer. Situasjonen har vært utfordrende, også for kundekonsulentene.

– Det er trist å måtte fortelle bestemor som hadde kjøpt Nøtteknekkeren-billetter til åtte barnebarn at det ikke kunne bli noe av likevel. Å skuffe folk er ikke noe gøy selv om det ikke er vår feil. Litt kjeft må vi tåle, men selv under pandemien har vi fått mest ros.

– Pleier du å se forestillingene?

– Tidligere, da jeg hadde en annen stilling som vakt på forestillingene, så jeg alt som gikk. Men også nå prøver jeg å få sett dem. Det er viktig fordi vi får mange spørsmål: Passer forestillingen for barn? Kan man ta med bestemor på dette og så videre.

OPERAVARER: Som kundekonsulent selger Hanne Mette Rendall også egenartede varer i Operaens butikk.

OPERAVARER: Som kundekonsulent selger Hanne Mette Rendall også egenartede varer i Operaens butikk.

Kathrine Geard

Rendall er utdannet arkeolog og arbeidet som det i England i flere år. Etter at hun kom hjem jobbet hun en periode som pleieassistent, men da Operaen åpnet i 2008 fikk hun jobb som publikumsvakt og siden i kundesenteret.

– I starten jobbet jeg som arkeolog med Barcode-utbyggingen på dagtid og her om kvelden.

– Når er du fornøyd med jobben du gjør?

– Vi hjelper folk med forskjellige ting, som å få den plassen de vil ha. Jeg blir glad når jeg kan bidra til at folk blir fornøyde og får en god opplevelse i Operaen.

– Hva slags forhold har du til dem som står på scenen eller spiller i orkesteret?

– Vi har et fint og inkluderende miljø, og i kantina treffes vi jo alle sammen. Som vakt i salen så jeg mye til orkesteret. Jeg har dessuten jobbet som statist på scenen i noen forestillinger, og er blitt ganske godt kjent med sangerne gjennom det. I tillegg synger jeg i koret på Oscarsborgoperaen og jeg har vært med i Ringsakeroperaen i mange år.

ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.

ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.

Kathrine Geard