GÅR PÅ FORESTILLINGENE: Hanne Mette Rendall prøver å få med seg alle forestillingene. Kunnskap om det som skjer på scenen er viktig som kundekonsulent.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Hanne Mette Rendall har som hovedoppgave å selge billetter og gavekort over telefon, svare på e-poster, samt ta seg av avbestillinger og bytting av billetter.
– Det er fortsatt mange som ikke greier å kjøpe på nettet, forteller Rendall, som ikke bare server kunder over telefon og epost. En annen del av jobben er å betjene operaens butikk og billettluke i foajeen.
BILLETTLUKA: Hanne Mette Rendall selger billetter både over telefon og i foajeen på Operaen.
Kathrine Geard
Operaen har 16 ansatte som tar seg av salg og resepsjonstjenester. Koronapandemien gjorde at Operaen måtte begrense publikum i salen fra 1400 til 400 personer. Situasjonen har vært utfordrende, også for kundekonsulentene.
– Det er trist å måtte fortelle bestemor som hadde kjøpt Nøtteknekkeren-billetter til åtte barnebarn at det ikke kunne bli noe av likevel. Å skuffe folk er ikke noe gøy selv om det ikke er vår feil. Litt kjeft må vi tåle, men selv under pandemien har vi fått mest ros.
– Pleier du å se forestillingene?
– Tidligere, da jeg hadde en annen stilling som vakt på forestillingene, så jeg alt som gikk. Men også nå prøver jeg å få sett dem. Det er viktig fordi vi får mange spørsmål: Passer forestillingen for barn? Kan man ta med bestemor på dette og så videre.
OPERAVARER: Som kundekonsulent selger Hanne Mette Rendall også egenartede varer i Operaens butikk.
Kathrine Geard
Rendall er utdannet arkeolog og arbeidet som det i England i flere år. Etter at hun kom hjem jobbet hun en periode som pleieassistent, men da Operaen åpnet i 2008 fikk hun jobb som publikumsvakt og siden i kundesenteret.
– I starten jobbet jeg som arkeolog med Barcode-utbyggingen på dagtid og her om kvelden.
– Når er du fornøyd med jobben du gjør?
– Vi hjelper folk med forskjellige ting, som å få den plassen de vil ha. Jeg blir glad når jeg kan bidra til at folk blir fornøyde og får en god opplevelse i Operaen.
– Hva slags forhold har du til dem som står på scenen eller spiller i orkesteret?
– Vi har et fint og inkluderende miljø, og i kantina treffes vi jo alle sammen. Som vakt i salen så jeg mye til orkesteret. Jeg har dessuten jobbet som statist på scenen i noen forestillinger, og er blitt ganske godt kjent med sangerne gjennom det. I tillegg synger jeg i koret på Oscarsborgoperaen og jeg har vært med i Ringsakeroperaen i mange år.
ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.
Kathrine Geard
ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.
Kathrine Geard
GÅR PÅ FORESTILLINGENE: Hanne Mette Rendall prøver å få med seg alle forestillingene. Kunnskap om det som skjer på scenen er viktig som kundekonsulent.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Hanne Mette Rendall har som hovedoppgave å selge billetter og gavekort over telefon, svare på e-poster, samt ta seg av avbestillinger og bytting av billetter.
– Det er fortsatt mange som ikke greier å kjøpe på nettet, forteller Rendall, som ikke bare server kunder over telefon og epost. En annen del av jobben er å betjene operaens butikk og billettluke i foajeen.
BILLETTLUKA: Hanne Mette Rendall selger billetter både over telefon og i foajeen på Operaen.
Kathrine Geard
Operaen har 16 ansatte som tar seg av salg og resepsjonstjenester. Koronapandemien gjorde at Operaen måtte begrense publikum i salen fra 1400 til 400 personer. Situasjonen har vært utfordrende, også for kundekonsulentene.
– Det er trist å måtte fortelle bestemor som hadde kjøpt Nøtteknekkeren-billetter til åtte barnebarn at det ikke kunne bli noe av likevel. Å skuffe folk er ikke noe gøy selv om det ikke er vår feil. Litt kjeft må vi tåle, men selv under pandemien har vi fått mest ros.
– Pleier du å se forestillingene?
– Tidligere, da jeg hadde en annen stilling som vakt på forestillingene, så jeg alt som gikk. Men også nå prøver jeg å få sett dem. Det er viktig fordi vi får mange spørsmål: Passer forestillingen for barn? Kan man ta med bestemor på dette og så videre.
OPERAVARER: Som kundekonsulent selger Hanne Mette Rendall også egenartede varer i Operaens butikk.
Kathrine Geard
Rendall er utdannet arkeolog og arbeidet som det i England i flere år. Etter at hun kom hjem jobbet hun en periode som pleieassistent, men da Operaen åpnet i 2008 fikk hun jobb som publikumsvakt og siden i kundesenteret.
– I starten jobbet jeg som arkeolog med Barcode-utbyggingen på dagtid og her om kvelden.
– Når er du fornøyd med jobben du gjør?
– Vi hjelper folk med forskjellige ting, som å få den plassen de vil ha. Jeg blir glad når jeg kan bidra til at folk blir fornøyde og får en god opplevelse i Operaen.
– Hva slags forhold har du til dem som står på scenen eller spiller i orkesteret?
– Vi har et fint og inkluderende miljø, og i kantina treffes vi jo alle sammen. Som vakt i salen så jeg mye til orkesteret. Jeg har dessuten jobbet som statist på scenen i noen forestillinger, og er blitt ganske godt kjent med sangerne gjennom det. I tillegg synger jeg i koret på Oscarsborgoperaen og jeg har vært med i Ringsakeroperaen i mange år.
ERFAREN: Kundekonsulent Hann Mette Rendall har jobbet i Operaen siden åpningen.
Kathrine Geard