JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I KULISSENE: – Jeg er nok mer glad i jobben enn i forestillingene, men det hjelper så klart å være interessert.

I KULISSENE: – Jeg er nok mer glad i jobben enn i forestillingene, men det hjelper så klart å være interessert.

Kathrine Geard

Skaffer de riktige rekvisittene

Verdiana Marianne Øhra (41)
Leder for Rekvisitt ved Den Norske Opera & Ballett

kathrine.geard @fagbladet.no

Verdiana Øhra har vært leder for rekvisittavdelingen på Operaen siden 2019. Hun er utdannet scenograf fra kunstakademiet i Roma. En yrkesbetegnelse som innebærer ansvar for den helhetlige visuelle utformingen av en forestilling. 

– Hvorfor ble det rekvisitten?

– Under utdanningen begynte jeg å jobbe med rekvisitter på film, tv og teater. Jeg er glad i teamarbeid og detaljer, og på rekvisitt jobber vi veldig konsentrert om det. Samtidig må vi sette oss inn i mye, ikke minst når det gjelder historiske ting, sånn at alt blir riktig for tida handlingen utspiller seg i. Som scenograf er man litt ensom og reiser fra sted til sted. Jeg liker å jobbe på samme sted og bygge opp et team som fungerer. Å være en del av et stort maskineri er dynamisk og gøy.

REKVISITTLEDER:  Verdiana Øhra sørger for å skaffe alle rekvisittene som står på scenografens liste. Det som ikke finnes i Operaens lagre må kjøpes eller lages.

REKVISITTLEDER: Verdiana Øhra sørger for å skaffe alle rekvisittene som står på scenografens liste. Det som ikke finnes i Operaens lagre må kjøpes eller lages.

Kathrine Geard

– Hva er dine viktigste oppgaver som leder?

– Det er å lage arbeidsplaner og fordele forestillinger til våre seks rekvisitører, slik at vi har nødvendig bemanning når produksjonene starter. Det gjelder også under selve forestillingen der rekvisitørene gjør skift på scenen. Innledningsvis deltar jeg på modellmøter der scenografien blir presentert og snakker med scenografen om hva som trengs av rekvisitter. Så finner vi det på lageret vårt, skaffer det eller lager ting. Personal- og budsjettansvar hører også med.

– Hva er det beste med jobben?

– Det er når jeg som leder har sørget for at ting funker og alle føler at de får gjort jobben på best mulig måte. Rekvisitt bidrar til at forestillingen blir noe av, og er en viktig del av det kunstneriske uttrykket. Det er vår jobb å gi dybde til karakterene slik at de kommer mer fram.

TIDSRIKTIGE REKVISITTER: - Vi må sette oss inn i historiske ting, sånn at alt blir riktig for tida handlingen utspiller seg i, sier Verdiana Øhra

TIDSRIKTIGE REKVISITTER: - Vi må sette oss inn i historiske ting, sånn at alt blir riktig for tida handlingen utspiller seg i, sier Verdiana Øhra

Kathrine Geard

– Når er du fornøyd?

– Det er vel når scenografen og regissøren er fornøyde. Jeg har jo vært det selv og ser når det tekniske er bra. Jeg er litt perfeksjonist og liker at rekvisittene tar seg godt ut, og framstår på riktig måte. Det er gøy når vi har funnet en god løsning på for eksempel en vanskelig effekt eller mekanisme. Og selvfølgelig at helheten ser bra ut.

– Må du like opera og ballett i en slik jobb?

– Jeg er nok mer glad i jobben enn i forestillingene, men det hjelper så klart å være interessert. Jeg synes moderne dans er mer spennende enn klassisk ballett, men rekvisitter brukes mer i klassiske forestillinger.

LAGERPLASS: I Operahuset er det et mindre lager med rekvisitter. Men alt som er brukt i forestillingene tas vare på og oppbevares i et større lager i utkanten av Oslo.

LAGERPLASS: I Operahuset er det et mindre lager med rekvisitter. Men alt som er brukt i forestillingene tas vare på og oppbevares i et større lager i utkanten av Oslo.

Kathrine Geard

STORT OG SMÅTT: Verdiana Øhra har mye å velge i på rekvisittlageret.

STORT OG SMÅTT: Verdiana Øhra har mye å velge i på rekvisittlageret.

Kathrine Geard

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
REKVISITTLEDER:  Verdiana Øhra sørger for å skaffe alle rekvisittene som står på scenografens liste. Det som ikke finnes i Operaens lagre må kjøpes eller lages.

REKVISITTLEDER: Verdiana Øhra sørger for å skaffe alle rekvisittene som står på scenografens liste. Det som ikke finnes i Operaens lagre må kjøpes eller lages.

Kathrine Geard

I KULISSENE: – Jeg er nok mer glad i jobben enn i forestillingene, men det hjelper så klart å være interessert.

I KULISSENE: – Jeg er nok mer glad i jobben enn i forestillingene, men det hjelper så klart å være interessert.

Kathrine Geard

kathrine.geard @fagbladet.no

Verdiana Øhra har vært leder for rekvisittavdelingen på Operaen siden 2019. Hun er utdannet scenograf fra kunstakademiet i Roma. En yrkesbetegnelse som innebærer ansvar for den helhetlige visuelle utformingen av en forestilling. 

– Hvorfor ble det rekvisitten?

– Under utdanningen begynte jeg å jobbe med rekvisitter på film, tv og teater. Jeg er glad i teamarbeid og detaljer, og på rekvisitt jobber vi veldig konsentrert om det. Samtidig må vi sette oss inn i mye, ikke minst når det gjelder historiske ting, sånn at alt blir riktig for tida handlingen utspiller seg i. Som scenograf er man litt ensom og reiser fra sted til sted. Jeg liker å jobbe på samme sted og bygge opp et team som fungerer. Å være en del av et stort maskineri er dynamisk og gøy.

REKVISITTLEDER:  Verdiana Øhra sørger for å skaffe alle rekvisittene som står på scenografens liste. Det som ikke finnes i Operaens lagre må kjøpes eller lages.

REKVISITTLEDER: Verdiana Øhra sørger for å skaffe alle rekvisittene som står på scenografens liste. Det som ikke finnes i Operaens lagre må kjøpes eller lages.

Kathrine Geard

– Hva er dine viktigste oppgaver som leder?

– Det er å lage arbeidsplaner og fordele forestillinger til våre seks rekvisitører, slik at vi har nødvendig bemanning når produksjonene starter. Det gjelder også under selve forestillingen der rekvisitørene gjør skift på scenen. Innledningsvis deltar jeg på modellmøter der scenografien blir presentert og snakker med scenografen om hva som trengs av rekvisitter. Så finner vi det på lageret vårt, skaffer det eller lager ting. Personal- og budsjettansvar hører også med.

– Hva er det beste med jobben?

– Det er når jeg som leder har sørget for at ting funker og alle føler at de får gjort jobben på best mulig måte. Rekvisitt bidrar til at forestillingen blir noe av, og er en viktig del av det kunstneriske uttrykket. Det er vår jobb å gi dybde til karakterene slik at de kommer mer fram.

TIDSRIKTIGE REKVISITTER: - Vi må sette oss inn i historiske ting, sånn at alt blir riktig for tida handlingen utspiller seg i, sier Verdiana Øhra

TIDSRIKTIGE REKVISITTER: - Vi må sette oss inn i historiske ting, sånn at alt blir riktig for tida handlingen utspiller seg i, sier Verdiana Øhra

Kathrine Geard

– Når er du fornøyd?

– Det er vel når scenografen og regissøren er fornøyde. Jeg har jo vært det selv og ser når det tekniske er bra. Jeg er litt perfeksjonist og liker at rekvisittene tar seg godt ut, og framstår på riktig måte. Det er gøy når vi har funnet en god løsning på for eksempel en vanskelig effekt eller mekanisme. Og selvfølgelig at helheten ser bra ut.

– Må du like opera og ballett i en slik jobb?

– Jeg er nok mer glad i jobben enn i forestillingene, men det hjelper så klart å være interessert. Jeg synes moderne dans er mer spennende enn klassisk ballett, men rekvisitter brukes mer i klassiske forestillinger.

LAGERPLASS: I Operahuset er det et mindre lager med rekvisitter. Men alt som er brukt i forestillingene tas vare på og oppbevares i et større lager i utkanten av Oslo.

LAGERPLASS: I Operahuset er det et mindre lager med rekvisitter. Men alt som er brukt i forestillingene tas vare på og oppbevares i et større lager i utkanten av Oslo.

Kathrine Geard

STORT OG SMÅTT: Verdiana Øhra har mye å velge i på rekvisittlageret.

STORT OG SMÅTT: Verdiana Øhra har mye å velge i på rekvisittlageret.

Kathrine Geard