JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PROBLEMLØSER: – I teater får vi så mange forskjellige bestillinger fra kostymedesignerne. Det er ikke alltid noen fasit å følge, sier Ingvild Sandberg.

PROBLEMLØSER: – I teater får vi så mange forskjellige bestillinger fra kostymedesignerne. Det er ikke alltid noen fasit å følge, sier Ingvild Sandberg.

Kathrine Geard

Spesialist på kostymesøm 

Ingvild Sandberg (32)
Kostymesyer Trøndelag Teater

kathrine.geard@fagbladet.no

Ingvild Sandberg fikk muligheten til å være lærling i kostymesyerfaget hos Trøndelag Teater og tok svenneprøven i faget for ett år siden. En variant av syfaget som er spesielt rettet mot teater der syerne må være allsidige, kunne sy plagg til begge kjønn og ikke minst håndtere uvanlige former.

– I teater får vi så mange forskjellige bestillinger fra kostymedesignerne. Det er ikke alltid noen fasit å følge. Vi er problemløsere, slår Sandberg fast.

MYKJE LYS: Ingvild Sandberg og de andre kostymesyerne holder til i luftige lokaler på Trøndelag Teater.

MYKJE LYS: Ingvild Sandberg og de andre kostymesyerne holder til i luftige lokaler på Trøndelag Teater.

Kathrine Geard

Det er nemlig mange spesialhensyn å ta for teaterets sju syerne. Plaggene må som oftest bli sydd på en måte som gir skuespillerne stor bevegelsesfrihet. Dessuten må kostymene være enkle å sy inn og ut for å kunne brukes om igjen i nye oppsetninger med andre skuespillere. Akkurat nå er de i full sving med å sy kostymer designet av Christina Lovery til forestillingen Amadeus. Syerne produserer ikke bare kostymer. De rullerer på å være stykkeansvarlig, som innebærer å ha oversikt over framdrift og hva som må gjøres, koordinere kostymeprøver og være bindeledd til de andre avdelingene i huset.   

– Det er en artig variasjon. Som stykkeansvarlig kommer du tettere på hele produksjonen og det gir ekstra tilhørighet til forestillingen, sier Sandberg.

KOSTYMEPRØVE: Skuespillerne har stor nytte av kostymeprøvene, siden kostymet er viktig for å forme en rolle.

KOSTYMEPRØVE: Skuespillerne har stor nytte av kostymeprøvene, siden kostymet er viktig for å forme en rolle.

Kathrine Geard

Ellers betyr kostymeprøvene mye for kontakten med skuespillerne.

– Vi kommer tett på dem i prøverommet. Det er en litt sårbar situasjon der skuespillerne bokstavelig talt er avkledd. Så det er viktig å skape et trygt rom. Men skuespillerne er gjerne glade for å komme på kostymeprøve, siden kostymene ofte kan hjelpe skuespilleren til å forme rollen hen skal inn i.

Selv om det er designeren som bestemmer det kunstneriske bidrar syerne med sin kunnskap til det visuelle uttrykket.

– Vi kan det sømtekniske og har et nært samarbeid med designeren. I prøverommet er vi med å utvikle den praktiske utformingen av kostymene.

– Når er du fornøyd?

– Det er når kostymene vi har laget kommer til liv på scenen, i fin harmoni med masken, scenografien og resten av hva de andre avdelingene på teateret har jobbet med. Det er veldig motiverende å se at et så tydelig visuelt produkt på slutten av en produksjonstid, som vi alle har jobbet sammen mot.

– Må en kostymesyer være opptatt av teaterkunst?

– Du trenger ikke kunne alt om Ibsen for å jobbe her, men interesse er fint, og du blir jo dratt inn i det når du begynner å jobbe her.

FAGBREV: Ingvild Sandberg tok svenneprøven i kostymesyerfaget for ett år siden.

FAGBREV: Ingvild Sandberg tok svenneprøven i kostymesyerfaget for ett år siden.

Kathrine Geard

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Kathrine Geard

PROBLEMLØSER: – I teater får vi så mange forskjellige bestillinger fra kostymedesignerne. Det er ikke alltid noen fasit å følge, sier Ingvild Sandberg.

PROBLEMLØSER: – I teater får vi så mange forskjellige bestillinger fra kostymedesignerne. Det er ikke alltid noen fasit å følge, sier Ingvild Sandberg.

Kathrine Geard

kathrine.geard@fagbladet.no

Ingvild Sandberg fikk muligheten til å være lærling i kostymesyerfaget hos Trøndelag Teater og tok svenneprøven i faget for ett år siden. En variant av syfaget som er spesielt rettet mot teater der syerne må være allsidige, kunne sy plagg til begge kjønn og ikke minst håndtere uvanlige former.

– I teater får vi så mange forskjellige bestillinger fra kostymedesignerne. Det er ikke alltid noen fasit å følge. Vi er problemløsere, slår Sandberg fast.

MYKJE LYS: Ingvild Sandberg og de andre kostymesyerne holder til i luftige lokaler på Trøndelag Teater.

MYKJE LYS: Ingvild Sandberg og de andre kostymesyerne holder til i luftige lokaler på Trøndelag Teater.

Kathrine Geard

Det er nemlig mange spesialhensyn å ta for teaterets sju syerne. Plaggene må som oftest bli sydd på en måte som gir skuespillerne stor bevegelsesfrihet. Dessuten må kostymene være enkle å sy inn og ut for å kunne brukes om igjen i nye oppsetninger med andre skuespillere. Akkurat nå er de i full sving med å sy kostymer designet av Christina Lovery til forestillingen Amadeus. Syerne produserer ikke bare kostymer. De rullerer på å være stykkeansvarlig, som innebærer å ha oversikt over framdrift og hva som må gjøres, koordinere kostymeprøver og være bindeledd til de andre avdelingene i huset.   

– Det er en artig variasjon. Som stykkeansvarlig kommer du tettere på hele produksjonen og det gir ekstra tilhørighet til forestillingen, sier Sandberg.

KOSTYMEPRØVE: Skuespillerne har stor nytte av kostymeprøvene, siden kostymet er viktig for å forme en rolle.

KOSTYMEPRØVE: Skuespillerne har stor nytte av kostymeprøvene, siden kostymet er viktig for å forme en rolle.

Kathrine Geard

Ellers betyr kostymeprøvene mye for kontakten med skuespillerne.

– Vi kommer tett på dem i prøverommet. Det er en litt sårbar situasjon der skuespillerne bokstavelig talt er avkledd. Så det er viktig å skape et trygt rom. Men skuespillerne er gjerne glade for å komme på kostymeprøve, siden kostymene ofte kan hjelpe skuespilleren til å forme rollen hen skal inn i.

Selv om det er designeren som bestemmer det kunstneriske bidrar syerne med sin kunnskap til det visuelle uttrykket.

– Vi kan det sømtekniske og har et nært samarbeid med designeren. I prøverommet er vi med å utvikle den praktiske utformingen av kostymene.

– Når er du fornøyd?

– Det er når kostymene vi har laget kommer til liv på scenen, i fin harmoni med masken, scenografien og resten av hva de andre avdelingene på teateret har jobbet med. Det er veldig motiverende å se at et så tydelig visuelt produkt på slutten av en produksjonstid, som vi alle har jobbet sammen mot.

– Må en kostymesyer være opptatt av teaterkunst?

– Du trenger ikke kunne alt om Ibsen for å jobbe her, men interesse er fint, og du blir jo dratt inn i det når du begynner å jobbe her.

FAGBREV: Ingvild Sandberg tok svenneprøven i kostymesyerfaget for ett år siden.

FAGBREV: Ingvild Sandberg tok svenneprøven i kostymesyerfaget for ett år siden.

Kathrine Geard