JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nygård grillet om togtrøbbel i Stortinget

GRILLLET: Jon-Ivar Nygård måtte tåle mange kritiske spørsmål på Stortinget i dag.

GRILLLET: Jon-Ivar Nygård måtte tåle mange kritiske spørsmål på Stortinget i dag.

Roy Ervin Solstad

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) erkjenner at uhell og hendelser preget togtrafikken i fjor. – Vi har fått dårligere resultat enn det som er målet vårt.

2025010811502020250108131643

Bane Nors håndtering av togstansen 1. juledag, da alle tog i hele Norge sto i over tolv timer, og en rekke andre uhell og stans i togtrafikken det siste året, var tema da samferdselsministeren møtte i spørretimen i Stortinget onsdag.

Høyres transportpolitiske talsperson Trond Helleland viste til at det hadde vært registrert omtrent 340 dager med ulike former for problemer i togtrafikken det siste året.

– Det har vært signalfeil, forsinkelser, avsporinger, branner og feil ved kommunikasjonsutstyret, sa Helleland, som viste til at flere av hendelsene hadde skjedd i forbindelse med vedlikeholdsarbeid.

Lovet mer punktlighet i tale

Helleland lurte på om det ikke var rutinene til Bane Nor det var noe galt med og ikke andre forhold.

Spørsmålene kom på dagen ett år etter at Nygård holdt sin jernbanetale i Stortinget. 8. januar i fjor lovet statsråden mer punktlighet for både persontog og godstog.

– Vi har hatt en del uheldige hendelser. Det har vært flere eksempler på hendelser som har spilt inn, og som har gjort at vi har fått dårligere resultat enn det som er målet vårt, erkjente Nygård.

60.000 rammet i jula

Samferdselsministeren viste til at punktligheten på togene blir på omtrent 86 prosent for 2024, et godt stykke unna målet på 90 prosent. Når det gjaldt den totale nedstengningen første juledag, viste han til at hendelsen vil bli evaluert, og at Statens jernbanetilsyn vil gjennomføre et bredt anlagt tilsyn.

Tirsdag hadde statsråden et møte med Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn for å diskutere togstansen i jula.

STANS: Absolutt alle tog i hele Norge stod stille første juledag.

STANS: Absolutt alle tog i hele Norge stod stille første juledag.

Beate Oma Dahle / NTB

I alt 60.000 reisende ble rammet da Bane Nor ikke turte annet enn å stanse alle tog i hele Norge første juledag.

Av frykt for at man sto overfor et cyberangrep, ville man heller ikke ta i bruk reservesystemet fordi man var redd for å infisere også dette systemet. Feilen viste seg imidlertid å ligge i en ødelagt del i styringssystemet, men dette ble ikke oppdaget før etter flere dager.

– Bygget motorvei i stedet

Det manglende vedlikeholdet av den eksisterende jernbanen ble trukket fram av både Nygård og flere spørsmålsstillere. Men partene var uenige om hvilke virkemidler som er de rette for å bokstavelig talt få norske tog på skinnene igjen.

Den borgerlige siden mener regjeringens grep for å samle selskapene som ble splittet opp under forrige regjering, er feil. Andre partier trekker fram andre forhold.

– Det som både Høyre og sittende regjering underslår og ikke snakker høyt om, er grunnen til at man ikke har prioritert jernbanen og særlig vedlikeholdet over flere stortingsperioder. Det er at man har prioritert store, brede motorveier i stedet for, til mellom 10 og 20 milliarder kroner hvert år, sa Une Bastholm i MDG.

På spørsmål fra Rødt svarte Nygård at årsakene til de mange feilene som oppstår, skyldes for lite vedlikehold over tid.

– Man har brukt for mye penger på å bygge nytt i stedet for å ta var på eksisterende jernbaneinfrastruktur. Det har Riksrevisjonen påpekt flere ganger, og nå gjør vi noe med det, sa Nygård.

(©NTB)

peter.talos@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
STANS: Absolutt alle tog i hele Norge stod stille første juledag.

STANS: Absolutt alle tog i hele Norge stod stille første juledag.

Beate Oma Dahle / NTB

GRILLLET: Jon-Ivar Nygård måtte tåle mange kritiske spørsmål på Stortinget i dag.

GRILLLET: Jon-Ivar Nygård måtte tåle mange kritiske spørsmål på Stortinget i dag.

Roy Ervin Solstad

Bane Nors håndtering av togstansen 1. juledag, da alle tog i hele Norge sto i over tolv timer, og en rekke andre uhell og stans i togtrafikken det siste året, var tema da samferdselsministeren møtte i spørretimen i Stortinget onsdag.

Høyres transportpolitiske talsperson Trond Helleland viste til at det hadde vært registrert omtrent 340 dager med ulike former for problemer i togtrafikken det siste året.

– Det har vært signalfeil, forsinkelser, avsporinger, branner og feil ved kommunikasjonsutstyret, sa Helleland, som viste til at flere av hendelsene hadde skjedd i forbindelse med vedlikeholdsarbeid.

Lovet mer punktlighet i tale

Helleland lurte på om det ikke var rutinene til Bane Nor det var noe galt med og ikke andre forhold.

Spørsmålene kom på dagen ett år etter at Nygård holdt sin jernbanetale i Stortinget. 8. januar i fjor lovet statsråden mer punktlighet for både persontog og godstog.

– Vi har hatt en del uheldige hendelser. Det har vært flere eksempler på hendelser som har spilt inn, og som har gjort at vi har fått dårligere resultat enn det som er målet vårt, erkjente Nygård.

60.000 rammet i jula

Samferdselsministeren viste til at punktligheten på togene blir på omtrent 86 prosent for 2024, et godt stykke unna målet på 90 prosent. Når det gjaldt den totale nedstengningen første juledag, viste han til at hendelsen vil bli evaluert, og at Statens jernbanetilsyn vil gjennomføre et bredt anlagt tilsyn.

Tirsdag hadde statsråden et møte med Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn for å diskutere togstansen i jula.

STANS: Absolutt alle tog i hele Norge stod stille første juledag.

STANS: Absolutt alle tog i hele Norge stod stille første juledag.

Beate Oma Dahle / NTB

I alt 60.000 reisende ble rammet da Bane Nor ikke turte annet enn å stanse alle tog i hele Norge første juledag.

Av frykt for at man sto overfor et cyberangrep, ville man heller ikke ta i bruk reservesystemet fordi man var redd for å infisere også dette systemet. Feilen viste seg imidlertid å ligge i en ødelagt del i styringssystemet, men dette ble ikke oppdaget før etter flere dager.

– Bygget motorvei i stedet

Det manglende vedlikeholdet av den eksisterende jernbanen ble trukket fram av både Nygård og flere spørsmålsstillere. Men partene var uenige om hvilke virkemidler som er de rette for å bokstavelig talt få norske tog på skinnene igjen.

Den borgerlige siden mener regjeringens grep for å samle selskapene som ble splittet opp under forrige regjering, er feil. Andre partier trekker fram andre forhold.

– Det som både Høyre og sittende regjering underslår og ikke snakker høyt om, er grunnen til at man ikke har prioritert jernbanen og særlig vedlikeholdet over flere stortingsperioder. Det er at man har prioritert store, brede motorveier i stedet for, til mellom 10 og 20 milliarder kroner hvert år, sa Une Bastholm i MDG.

På spørsmål fra Rødt svarte Nygård at årsakene til de mange feilene som oppstår, skyldes for lite vedlikehold over tid.

– Man har brukt for mye penger på å bygge nytt i stedet for å ta var på eksisterende jernbaneinfrastruktur. Det har Riksrevisjonen påpekt flere ganger, og nå gjør vi noe med det, sa Nygård.

(©NTB)

peter.talos@ntb.no