Werner Juvik
TITTI BRUN
titti.brun@fagbladet.no
Det er stille i gymsalen. Forventningsfulle fjerdeklassinger fordelt på to lag venter på signal.
– Klar. Ferdig. Gå!
Barne- og ungdomsarbeider Amund Velten har lagt ut kort med engelske ord ved startstreken. Et stykke unna ligger det kort med bilder av ordene. Ungene skal løpe fram og ta det med riktig kort tilbake til start. Ordene er tatt fra kapitlet «On the farm» som er på skoleplanen i engelsktimene. Nå lekes glosene inn, noe lærerne ellers har lite tid til.
Ungene stormer fram, sjekker bildene, plukker med seg et kort og løper tilbake til laget sitt.
Bilder av ku, sau, geit og gris legges sammen med ordene cow, sheep, goat og pig.
Både Amund og ungene er storfornøyde.
– Alt er riktig, sier han, mens ungene smiler og ber om en omgang til.
Fagbladets julekalender: Finn bokstavene og vinn Flax-lodd
Deilig variert arbeidsdag
Amund er en nøkkelperson for ungene på SFO. Eller AKS som Frydenlund skole og SFO i Elverum tester ut. AKS står for Aktivitetsskole og har i flere kommuner erstattet SFO.
– Jeg er utrolig glad i jobben min. Ikke én dag er lik, nye utfordringer hver dag, både her på SFO og når jeg følger elever som trenger ekstra oppfølging i skoledagen.
Amund Veltens vei inn i skolefritidsordningen startet da han valgte helse- og oppvekstfag på videregående skole. Læretida tok han i barnehage, SFO og på et arbeidstreningssted for unge voksne med multihandikap. Etter to år kunne han ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.
– Utrolig nok var vi fire menn i klassen på videregående, og tre av oss jobber fortsatt med barn og unge.
– Helt siden tenårene har jeg vært – og er fortsatt – med i Røde Kors hjelpekorps. Jeg har alltid likt å jobbe med mennesker. Det sto mellom å jobbe med barn og unge eller å bli ambulansearbeider, forteller Velten.
VI VANT! Konkurranser er gøy, særlign når man vinner.
Werner Juvik
– SFO er ikke oppbevaring
– SFO har alltid tilbudt aktiviteter der barna får kunnskaper og opplevelser. Men nå er tilbudet mer systematisert og variert, sier Velten.
Han viser til det nye pilotprosjekt med aktivitetsskole (AKS). Alle Oslo-skolene driver skolefritidsordningen etter denne tankegangen, som betyr et tett samarbeid mellom skole og fritidsordningen.
Temaer fra klasserommet tilbys som aktiviteter på AKS, men kunnskapen blir formidlet på en alternativ måte. Enten temaet er naturvern, kjemiske eksperimenter, stjernehimmelen eller engelsk.
– Hele AKS-tankegangen er så spennende. SFO er ikke et oppbevaringssted. Vi har masse å tilby ungene så de kan utvikle seg personlig, sosialt og faglig. Vi tilbyr læring gjennom leken. Ungene velger selv om de vil ha frilek eller være med på AKS.
Flere jenter på AKS
Aktivitetene på ettermiddagen er knyttet opp mot læreplanen som skolen følger. Mandag er det forskergruppe, tirsdag er det eventyrgruppe, onsdag er det leksehjelp og torsdag er det naturgruppe. Der lærer barna om lover og regler i utmark, om kosthold og de får miljøkunnskap.
Det er jevnt over flere jenter som er med på AKS, i hvert fall så lenge fotballbanen lokker til seg guttene. B
– Det er noen ord som trigger; spikking, stafett, bowling og papirflykonkurranse. Det er mye kunnskap som kan formidles i de fleste aktiviteter. Vi er så heldig å ha en kjemiker ansatt på SFO. Hun lager mange spennende eksperimenter.
Tett kontakt med rektor
AKS-tankegangen krever engasjerte ansatte og et godt samarbeid med lærerne. Velten mener det styrker samarbeidet med skolen.
– Rektor prioriterer samarbeidet og har faste møter med SFO. Lærerne informerer hvis et av barna har slått seg eller har hatt en lei dag. På den måten kan vi gi foreldrene som henter, bedre informasjon om hva som har skjedd i løpet av dagen.
– I tillegg er vi er heldige som har tett tilgang på kilden for tips om gode lære-leker. Vi har dyktige lærere her på skolen som underviser i AKS-modellen på Høgskolen i Oslo og Akershus. De gir oss jevnlig faglig påfyll og tips til leker med norsk, matte, engelsk og i forskergruppa.
KONKURRANSE. Elevene konkurrerer i stafett samtidig som de lærer engelsk.
Werner Juvik
Glad i utedager
Barne- og ungdomsarbeideren må tenke seg om for å finne minussider med jobben. Han prøver seg med utevakter på iskalde dager i sluddregn.
– Men jeg er jo veldig glad i uteaktiviteter, og det er jo bare å kle seg.
Han ender med at det eneste som kan være slitsomt med jobben, er støy.
Skikkelige vinterdager med mange minusgrader når alle ungene er inne samtidig. Da kan hodet være ganske utslitt etter jobb.
Men det går jo over, ifølge Amund Velten.
Denne saken ble første gang publisert i Fagbladet nummer 10/2016
Les også:
På dette biblioteket har ikke voksne adgang
Barne- og ungdomsarbeider Torunn har servert mat til elevene i ti år
SV krever lovfestet rett til SFO-plass
Hva er AKS?
Står for aktivitetsskole. Stadig flere skoler tar i bruk metoden. AKS gir eleven et helhetlig tilbud i samarbeid med skolen, og skal forankres i skolens ledelse. Aktivitetene skal være en alternativ læringsarena. Tilbudet skal også ha et godt leksetilbud.
Innhold:
• Natur, teknikk og miljø.
• Fysisk aktivitet og lek.
• Kunst, kultur og kreativitet.
• Mat og helse.
• Lekser og fordypning.
Derfor ble jeg barne- og ungdomsarbeider
Jeg begynte tidlig som frivillig i Røde Kors hjelpekorps, jeg liker å jobbe med mennesker og har alltid visst at jeg vil jobbe med barn og unge. Jeg valgte helse- og oppvekstfaget på videregående, det har gitt meg en god teoretisk bagasje.
Fagbladets julekalender: Luke 4
Hver dag i desember presenterer vi et nytt yrke. I hver sak skjuler det seg en bokstav, som til sammen blir en setning når alle lukene er åpnet. Let og vinn. Send svaret til tips@fagbladet.no, inkl. navn og adresse, innen 31. desember 2018. Vi trekker ut tre vinnere som får ti Flax-lodd hver.
Les flere saker på Fagbladets julekalender.
Slik blir du barne- og ungdomsarbeider
Barne- og ungdomsarbeidere (BUA) planlegger og gjennomfører pedagogiske tilbud for barn og unge 0-18 år.
I videregående skole er opplæring fireårig, to av årene er opplæring i bedrift. Ved bestått teoretisk og praktisk eksamen får du fagbrev, og tittelen barne- og ungdomsarbeider.
Den andre måten å bli BUA er som praksiskandidat. Hvis du har mange års erfaring fra barnehage, skolefritidsordning eller annet barne- og ungdomsarbeid, kan du søke om å få godkjent praksistiden og lese til teorieksamen som privatist.
Er du 25 eller eldre og ikke har fullført videregående opplæring har du rett til å få gratis opplæring.
Les mer på Utdanning.no.
Verste med jobben
Støyen, særlig i perioder der alle er inne, kan bli slitsom. Og at jeg ikke har tid til å snakke med alle, å ha de litt lengre samtalene.
Beste med jobben
Ikke en dag er lik den andre. Ungene er utrolig fine å være sammen med. Det er fint å hjelpe dem når de trenger det.
Vi har masse å tilby ungene så de kan utvikle seg personlig, sosialt og faglig.
Amund Velten, barne- og ungdomsarbeider i Elverum
{"425026":{"type":"m","url":"/image-3.425026.a9d53fa2e3","cap":"KONKURRANSE. Elevene konkurrerer i stafett samtidig som de lærer engelsk. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"425028":{"type":"m","url":"/image-3.425028.765b1d49f5","cap":"VI VANT! Konkurranser er gøy, særlign når man vinner. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"Derfor ble jeg barne- og ungdomsarbeider","closed":true,"place":"Flere jenter på AKS "},{"type":"f5","title":"Fagbladets julekalender: Luke 4","closed":false,"place":"Det er stille i gymsalen. Forventningsfu"},{"type":"f1","title":"Slik blir du barne- og ungdomsarbeider","closed":true,"place":"Tett kontakt med rektor"},{"type":"f1","title":"Verste med jobben","closed":true,"place":"Amund Veltens vei inn i skolefritidsordn"},{"type":"f1","title":"Beste med jobben","closed":true,"place":"Deilig variert arbeidsdag"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Vi har masse å tilby ungene så de kan utvikle seg personlig, sosialt og faglig.","place":"Temaer fra klasserommet tilbys som aktiv"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"Hva er AKS?","closed":true,"place":"Les også: "},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}