Slik spiser du sunt og riktig på nattevakt

colourbox

Nattevakta blir bedre med riktig mat. Her får du tips til spising når kroppen er i nattmodus.

2016120114072420161202101120

ingeborg.rangul@fagbladet.no

Store og tunge måltider anbefales ikke når du jobber om natta. Da risikerer du å bli trøtt og slapp. Riktig mat kan gjøre det lettere å holde seg våken.

Kjøkkenkonkurranse: Her er finalistene

– Spis mindre måltider, gjerne grovbrød eller knekkebrød med pålegg som makrell i tomat, egg eller magert kjøttpålegg, anbefaler sekretær i Norsk Ernæringsfaglig Forening (NEFF), Cathrine Kolve.

Hun har en bachelorgrad i ernæringsfysiologi og en master i samfunnsernæring fra HiOA.

Her lager den italienske kokken pizza i Gaza

– Frukt, grønnsaker og sukkerfri yoghurt med litt müsli er med på å holde et stabilt blodsukker.

Godt ernæringsarbeid virker!

Om kvelden og natta begynner stoffskiftet å roe seg ned. Forbrenningen går langsommere, kroppen er i ferd med å skrus av og matlysta blir dårligere.

– Vi har enn tendens til å velge det som er raskest å spise – det som krever minst der og da. Ta med oppkuttede grønnsaker og spis. Unngå å gå i kiosken og kjøp en sjokolade fordi det er enkelt.

Sjokolade gjør bare at blodsukkeret fyker til vers og rett ned igjen.

Følg Fagbladet på Facebook

Brød og frukt hver dag

Nils Petter Kvam

Barne- og ungdomsarbeider, Nesodden

Hva spiser du til lunsj?

Jeg spiser alltid grovbrød. Men det hender jeg skeier ut med middagsrester. Etter at jeg fikk samboer, passer hun på at jeg får i meg frukt også.

Hvorfor akkurat det?

Grovbrød med vanlig pålegg gir meg energi til å holde ut en hel dag.

Er du opptatt av at lunsjen skal være sunn?

Jeg har blitt mer opptatt av å spise sunt med årene. Da jeg var yngre, spiste jeg gjerne loff og nugatti. Jeg blir fort tappet for energi av slik mat, og det går ikke i dette yrket.

Egen vurdering:

Utseende: 3

Smak: 5

Pris: 6

Sunnhet: 5

Totalt: 4,75

Nyttige tips

• Spis lite og ofte.

• Ta med oppkuttede grønnsaker.

• Ta med matpakke for å unngå hurtigmat, snacks, sukker og tunge måltider.

• Drikk mye vann.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy