– En bussjåfør har nesten ikke tid til å være blid

Roy Ervin Solstad


2015112312334520151124101317

Vi får eksempler på at sjåfører ikke får tid til å forlate bussen i løpet av en arbeidsdag, og må pisse på flaske.

Bjørn Tore Bråten

LES OGSÅ:

Fagbevegelsens advarsler mot anbud ble bekreftet

LESERINNLEGG: I den siste tiden har det vært flere saker i media som føles som et angrep på en hel yrkesgruppe. I kjølvannet av disse sakene har det vært hetsing i sosiale medier som er meget alvorlig. Dette bør media ta inn over seg før de ukritisk lager saker. Jeg skal her forsøke å gi et innblikk i bussjåførens utfordringer.

I løpet av de siste 10 årene har busskjøringen rundt om i Norge havnet på anbud, dette har snudd helt om på bussbransjen slik vi har vært vant til. En sjåfør har nesten ikke tid til å være blid lenger.

Før anbudene var fokuset på kunden/passasjeren stor. Selskapene fikk da billettinntektene i sin helhet, og det var i selskapets interesse å få kunden tilbake.

LES OGSÅ:

Slik blir et nytt bussanlegg til 70 millioner stående ubrukt

Bussen til barna i Gamle Oslo trolig reddet

Stoppet bussene i protest mot regjeringen

Nå handler det om å kjøre ruten billigst mulig og holde den oppsatte rutetiden fylkeskommunen har fastsatt. Gjør man ikke det, vanker det bøter.

I Rana Blad for litt siden var det en artikkel om noen mødre som mente de ikke fikk hjelp med å ta inn barnevognen i bussen. Det er et par ting man må huske på: Sjåføren må først billettere de som kommer inn foran, så har han egentlig ikke lov til å forlate førerplassen med nøkler og billettutstyr. Er man i tillegg sent ute i utgangspunktet er det et stressende element.

Det å hjelpe til med å løfte barnevogner inn på bussen er gjerne strengt tatt kanskje ikke sjåførens ansvar, men i en travel hverdag tror jeg de fleste sjåfører prøver å hjelpe til så godt de kan.

Undertegnende sitter i bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund, og vi får høre om stadige innskrenkninger i rutetider og strammere skiftplaner. Vi får eksempler på at sjåfører ikke får tid til å forlate bussen i løpet av en arbeidsdag, og må pisse på flaske. Dette er uholdbart og det må vi løse i samarbeid med fylkeskommunene og selskapene. Men det er et eksempel på at arbeidsdagen er blitt vesentlig verre for sjåføren.

Så vil jeg kommentere episoden som stod i Rana Blad onsdag 11. november, med overskriften ”6-åring fikk ikke gå av bussen”.

Først vil jeg si at det er veldig beklagelig at 6-åringen ikke kom seg av bussen når hun skulle av, og jeg har full forståelse for foreldrenes reaksjon. Men det er manglende dekning av bråket i bussen i forkant, rektorens kommentarer og netthetsen jeg reagerer på. Det er helt utrolig hva foreldre får seg til å skrive på sosiale medier. I dette tilfelle var det verst i en såkalt ”lukket gruppe” på Facebook.

Der har vi sett kommentarer som er rene drapstrusler og som egentlig er en politisak. Hvordan skal vi kunne forvente at ungene oppfører seg skikkelig når foreldrene skriver slikt?

Vi må nok innrømme at det kan ”renne over” for en sjåfør når det stormer som verst, - det kan nok skje de fleste når bussen er full av skolebarn og noen driver bevisst og provoserer sjåføren med å lage bråk og trykke på stoppknappen hele tiden.

Det sto i reportasjen at rektor ved Gruben skole fortalte at sjåføren ikke hadde noe med å drive med oppdragelse på bussen, og han forlangte av vedkommende sjåfør ble tatt av den kjøringen.

Nå er det en gang slik at noen må ha ansvaret for orden og sikkerhet i en buss, i særdeleshet der hvor store grupper skolebarn fraktes i trafikken og skolen ikke har ansatt noen til å være ordenspoliti på bussene.

I bussen er det derfor sjåføren som har dette ansvaret.

Vi kunne gjerne latt det være sånn at tredjeparter utenfor kan kreve hvordan ting skal løses med bakgrunn i en situasjon som er fremsatt ensidig i media. I så fall regner vi med vi andre kan kreve hvem i skolen som er skikket til å behandle barna våre, og kan kreve ansvarlige avsatt ut fra enkeltinnlegg i media?

Skal vi la det være sånn at om det oppstår kaos på en skolebuss, så må sjåføren ringe skolen og foresatte og be om lov til å reagere? Er det dit skoleledelsen ønsker å gå?

Det er alt for lettvint å legge de sikkerhetsansvarlige for hugg, når man kun ser saken fra sin egen side.

En ting er sikkert, - en sjåfør har ansvaret for sikkerheten på bussen og ingen kan overprøve hans avgjørelser i forhold til det. Jeg mener verneombudet bør vurdere å stoppe hele ruten når det er så ille som sjåførene beskriver – inntil de parter som faktisk mener de har ansvaret for barnas oppførsel på en buss, har tatt sitt ansvar.

Men oppfordringen min er et dialogmøte med representanter fra skolen, foreldrene, elevene, og sjåførene. Og så oppfordrer jeg media til å være litt kritiske til sine innlegg. Det er tross alt ikke lenge siden Rana Blad ble innklaget til PFU der de bl.a. 24. Februar 2015 ble dømt for brudd på god presseskikk. Det også om en sak der en bussjåfør var involvert.

Så får vi håpe at noen opplever at "det er en mann med god humør".

Bjørn Tore Bråten

Leder

Polarsirkelen Transportabeiderforening

Marcel Tiedje

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy