Evind Olai Kristiansen
Frisør
Vi skal altså på jobb igjen, men opprettholde smittevernreglene. Som da er for alle andre iallefall, minst to meter avstand innendørs og maks fem personer samlet.
Det har vært mye snakk om å holde to meter mellom kundene i salongen, men hva med det faktum at vi frisører ikke kan holde noe som helst avstand til kunden?
Vi må ta på kunden, vi må stå rett oppi ansiktet til kundene og klippe lugg. Vi må møte X antall «fremmede» folk og være godt inni intimsonen deres i opptil flere timer. Hvordan er dette forsvarlig? Alle andre i hele Norge skal holde to meters avstand, men vi frisørene da? Er vi ikke mennesker som kan bli syke? Som kan smitte folk? Som kan ta med smitte hjem og smitte vår egen familie? Er ikke helsa våres viktig?
Hvorfor?
Og for hvilken grunn må vi på jobb nå? For at økonomien må opp og gå? Hvor mye tar vi inn når vi må bruke minimum en halvtime ekstra per kunde for å vaske og desinfisere alt som kunden har vært borti. Hvor mye tjener salongen når vi kan bare være to frisører på jobb samtidig (2 frisører + 2 kunder= 4 stk sammen. Max skal jo være fem personer sammen).
Og hvor mye koster smittevernsutstyr? Vi som står oppi mennesker som kan være smitta (selv om man virker frisk) burde ha både nye hansker, munnbind og visir til oss selv for hver eneste kunde på lik linje med helsepersonell. Men det er lite av smittevernsutstyr til helsepersonell allerede! Så hvorfor skal vi ta dette fra dem? De trenger det! De er samfunnskritiske personer! Vi er ikke samfunnskritiske. Så da ender vi vel opp med null beskyttelse, husja frem på jobb som små prøvekaniner, risikerer smitte av et alvorlig virus og for hva? For at noen skal få ordna etterveksten.
Helse viktigst
Hår er ikke det viktigste nå. Helsa er det. Helsa til alle i Norge. Helsa vi har hatt dugnad for. Helsa også til oss frisører og til familiene våre.
Jeg gleder meg til å komme på jobb igjen, men ikke for enhver pris. Ikke ubeskytta. Ikke oppi en pandemi. Ikke nå.
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
SKÅL: 43 prosent av norske arbeidstakere må selv betale for julebordet selv.
Colourbox
– Vi er overrasket over den sterke økningen ettersom svakere kronekurs har ført til høyere levekostnader i utlandet, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.
Hanna Skotheim
Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.
Werner Juvik
NAV-ANSATT: Fardowsa Qambi har jobbet som veileder ved Nav i bydel Sagene i Oslo i to år.
Jo Straube
Privat
Evind Olai Kristiansen
Privat