Ingeborg Vigerust Rangul
Barne- og ungdomsarbeider og styremedlem i Fagforbundet kirke, kultur og oppvekst
Regjeringen nedsatte en ekspertgruppe i desember 2019. Oppdraget var å anbefale tiltak som skal bidra til å redusere den betydningen elevers kjønn, bakgrunn og tidligere resultater kan ha for utbytte av opplæringen og hvordan skoleeier kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å bedre læringsresultatet. Resultatet ble sluttrapporten «En skole for vår tid».
Fagforbundet har fått tilbakemeldinger på denne sluttrapporten fra våre medlemmer som jobber i skolen. De lyder slik;
• Hvorfor er ikke flere yrkesgrupper synliggjort i rapporten?
• Vet ikke ekspertene at jeg jobber i skolen?
• Hvorfor inkluderer ikke ekspertgruppen flere yrkesgrupper i sitt arbeid. Vet de hvem som jobber i skolen?
Ekspertgruppa sier selv at skolens samfunnsmandat gir et danningsoppdrag og et utdanningsoppdrag. Skolen skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, for å gjøre gode valg i livet og for å delta i utdanning og arbeids- og samfunnsliv. Dette mandatet gir et ansvar og oppgaver til mange ulike yrkesgrupper som finnes i dagens skole.
Om skolen skal kunne gi alle elever den rettigheten som opplæringsloven gir dem, trenger skolen et system som gjør at de anvender kompetansen til den enkelt ansatte.
Jeg er selv barne- og ungdomsarbeider, og har mang en gang måttet synliggjøre min kompetanse for ledelsen og kolleger da jeg opplever at de har liten forståelse for hva min fagkompetanse består av.
Jeg skal som fagarbeider kunne observere barn og unge og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere aktiviteter tilpasset den enkelte elev eller elevgruppe. Jeg skal kunne bruke ulike pedagogiske metoder som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring hos elevene.
Når min yrkesgruppe, barne- og ungdomsarbeiderne, atter en gang blir glemt av en nasjonal oppnevnt ekspertgruppe for skolen, blir jeg og andre fagarbeider oppgitt og lei oss;
• Hvorfor gjøres dette atter en gang mot oss?
• Hvorfor skal man i denne sektoren skjule at det finnes mange yrkesgrupper som har skolen som arbeidsplass?
Dette skjer ikke i andre sektorer, så systematisk som i skolen. – hvorfor? Det gjør noe med yrkesidentiteten din om du alltid blir usynliggjort.
Dette viser at skolen trenger mer forskning om hvem hele laget i skolen er.
Fagforbundet sitter på kompetansen, bruk oss neste gang et ekspertutvalg for skolesektoren blir oppnevnt. Stortinget har gitt regjeringen i oppdrag å kartlegge de ulike yrkesgruppenes ansvar og oppgaver i skolen. Jeg har store forventninger til dette arbeidet.
Norge trenger en skolepolitikk som ser arbeidet som skjer av de ulike yrkesgruppene i skolen, for at alle elever skal få en god og inkluderende skolehverdag. Det er snart valg, og jeg og mine kolleger skal bruke valgkampen for å finne ut hvilke partier som inkluderer alle yrkesgruppene i deres partiprogram for skolesektoren.
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
TARIFFAVTALER: Noen tariffavtaler gir deg rett på full lønn under sykdom.
Kasper Holgersen
SKÅL: 43 prosent av norske arbeidstakere må selv betale for julebordet selv.
Colourbox
– Vi er overrasket over den sterke økningen ettersom svakere kronekurs har ført til høyere levekostnader i utlandet, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.
Hanna Skotheim
Ida Christin Foss
Kjell Inge Søreide
Ingeborg Vigerust Rangul
Kjell Inge Søreide