JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

MENINGER

En skole for vår tid … eller for fortida?

2021070814511420210708145112

Ingeborg Vigerust Rangul

Nok en gang blir vi barne- og ungdomsarbeidere oversett når ekspertene skal granske skolen.

Barne- og ungdomsarbeider og styremedlem i Fagforbundet kirke, kultur og oppvekst

Regjeringen nedsatte en ekspertgruppe i desember 2019. Oppdraget var å anbefale tiltak som skal bidra til å redusere den betydningen elevers kjønn, bakgrunn og tidligere resultater kan ha for utbytte av opplæringen og hvordan skoleeier kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å bedre læringsresultatet. Resultatet ble sluttrapporten «En skole for vår tid».

Fagforbundet har fått tilbakemeldinger på denne sluttrapporten fra våre medlemmer som jobber i skolen. De lyder slik;

• Hvorfor er ikke flere yrkesgrupper synliggjort i rapporten?

• Vet ikke ekspertene at jeg jobber i skolen?

• Hvorfor inkluderer ikke ekspertgruppen flere yrkesgrupper i sitt arbeid. Vet de hvem som jobber i skolen?

Ekspertgruppa sier selv at skolens samfunnsmandat gir et danningsoppdrag og et utdanningsoppdrag. Skolen skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, for å gjøre gode valg i livet og for å delta i utdanning og arbeids- og samfunnsliv. Dette mandatet gir et ansvar og oppgaver til mange ulike yrkesgrupper som finnes i dagens skole.

Om skolen skal kunne gi alle elever den rettigheten som opplæringsloven gir dem, trenger skolen et system som gjør at de anvender kompetansen til den enkelt ansatte.

Jeg er selv barne- og ungdomsarbeider, og har mang en gang måttet synliggjøre min kompetanse for ledelsen og kolleger da jeg opplever at de har liten forståelse for hva min fagkompetanse består av.

Jeg skal som fagarbeider kunne observere barn og unge og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere aktiviteter tilpasset den enkelte elev eller elevgruppe. Jeg skal kunne bruke ulike pedagogiske metoder som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring hos elevene.

Når min yrkesgruppe, barne- og ungdomsarbeiderne, atter en gang blir glemt av en nasjonal oppnevnt ekspertgruppe for skolen, blir jeg og andre fagarbeider oppgitt og lei oss;

• Hvorfor gjøres dette atter en gang mot oss?

• Hvorfor skal man i denne sektoren skjule at det finnes mange yrkesgrupper som har skolen som arbeidsplass?

Dette skjer ikke i andre sektorer, så systematisk som i skolen. – hvorfor? Det gjør noe med yrkesidentiteten din om du alltid blir usynliggjort.

Dette viser at skolen trenger mer forskning om hvem hele laget i skolen er.

Fagforbundet sitter på kompetansen, bruk oss neste gang et ekspertutvalg for skolesektoren blir oppnevnt. Stortinget har gitt regjeringen i oppdrag å kartlegge de ulike yrkesgruppenes ansvar og oppgaver i skolen. Jeg har store forventninger til dette arbeidet.

Norge trenger en skolepolitikk som ser arbeidet som skjer av de ulike yrkesgruppene i skolen, for at alle elever skal få en god og inkluderende skolehverdag. Det er snart valg, og jeg og mine kolleger skal bruke valgkampen for å finne ut hvilke partier som inkluderer alle yrkesgruppene i deres partiprogram for skolesektoren.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Kjell Inge Søreide

Ingeborg Vigerust Rangul

Kjell Inge Søreide