Ingeborg Vigerust Rangul
Barne- og ungdomsarbeider og styremedlem i Fagforbundet kirke, kultur og oppvekst
Regjeringen nedsatte en ekspertgruppe i desember 2019. Oppdraget var å anbefale tiltak som skal bidra til å redusere den betydningen elevers kjønn, bakgrunn og tidligere resultater kan ha for utbytte av opplæringen og hvordan skoleeier kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å bedre læringsresultatet. Resultatet ble sluttrapporten «En skole for vår tid».
Fagforbundet har fått tilbakemeldinger på denne sluttrapporten fra våre medlemmer som jobber i skolen. De lyder slik;
• Hvorfor er ikke flere yrkesgrupper synliggjort i rapporten?
• Vet ikke ekspertene at jeg jobber i skolen?
• Hvorfor inkluderer ikke ekspertgruppen flere yrkesgrupper i sitt arbeid. Vet de hvem som jobber i skolen?
Ekspertgruppa sier selv at skolens samfunnsmandat gir et danningsoppdrag og et utdanningsoppdrag. Skolen skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden, for å gjøre gode valg i livet og for å delta i utdanning og arbeids- og samfunnsliv. Dette mandatet gir et ansvar og oppgaver til mange ulike yrkesgrupper som finnes i dagens skole.
Om skolen skal kunne gi alle elever den rettigheten som opplæringsloven gir dem, trenger skolen et system som gjør at de anvender kompetansen til den enkelt ansatte.
Jeg er selv barne- og ungdomsarbeider, og har mang en gang måttet synliggjøre min kompetanse for ledelsen og kolleger da jeg opplever at de har liten forståelse for hva min fagkompetanse består av.
Jeg skal som fagarbeider kunne observere barn og unge og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere aktiviteter tilpasset den enkelte elev eller elevgruppe. Jeg skal kunne bruke ulike pedagogiske metoder som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring hos elevene.
Når min yrkesgruppe, barne- og ungdomsarbeiderne, atter en gang blir glemt av en nasjonal oppnevnt ekspertgruppe for skolen, blir jeg og andre fagarbeider oppgitt og lei oss;
• Hvorfor gjøres dette atter en gang mot oss?
• Hvorfor skal man i denne sektoren skjule at det finnes mange yrkesgrupper som har skolen som arbeidsplass?
Dette skjer ikke i andre sektorer, så systematisk som i skolen. – hvorfor? Det gjør noe med yrkesidentiteten din om du alltid blir usynliggjort.
Dette viser at skolen trenger mer forskning om hvem hele laget i skolen er.
Fagforbundet sitter på kompetansen, bruk oss neste gang et ekspertutvalg for skolesektoren blir oppnevnt. Stortinget har gitt regjeringen i oppdrag å kartlegge de ulike yrkesgruppenes ansvar og oppgaver i skolen. Jeg har store forventninger til dette arbeidet.
Norge trenger en skolepolitikk som ser arbeidet som skjer av de ulike yrkesgruppene i skolen, for at alle elever skal få en god og inkluderende skolehverdag. Det er snart valg, og jeg og mine kolleger skal bruke valgkampen for å finne ut hvilke partier som inkluderer alle yrkesgruppene i deres partiprogram for skolesektoren.
LANGT NEDE: Assistenter på SFO og skole er på den laveste delen av lønnsoversikten. (Illustrasjonsbilde).
Sissel M. Rasmussen
KRAV: LO og NHO, her ved toppene Ole Erik Almlid og Peggy Hessen Følsvik, utveksler sine krav i lønnsoppgjøret 14. mars.
Jan-Erik Østlie/Leif Martin Kirknes
2023: Slik startet mellomoppgjøret for to år siden. LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-sjef Ole Erik Almlid hilser. Oppgjøret ble ikke løst før LO hadde streiket i fire dager.
Tormod Ytrehus
TAPTE IGJEN: Beredskapsforelder Bente Øiestad sammen med advokat Morten Mønnich fra Fagforbundet.
Kristin Svorte
FORKJELL PÅ FOLK: I noen få jobber er månedslønna over 185.000 kroner.
Gorm Kallestad / NTB
Årets lønnsoppgjør starter med at LO og NHO utveksler sine krav fredag 14. mars.
Colourbox
Kjell Inge Søreide
Ingeborg Vigerust Rangul
Kjell Inge Søreide