JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra grasrota

Skolemat er viktig. Men det viktigste er tiden med barna

2023031312464820230313124648

Nanna Aanes Wolden

Politikerne lanserer mange gode tiltak i skole og SFO. Men de ansatte må ikke få så mange oppgaver at de faktisk ikke får tid til det viktigste, nemlig barna. 

Barneveileder

Skolemat er absolutt et positivt og viktig tiltak. En av verdens største fotballprofiler, Zlatan Ibrahimović, vokste opp under kummerlige forhold i Malmø og har en gang sagt at det var skolematen som reddet han. Den ga han energi til å trene og utvikle seg til en av verdens beste fotballspillere.

Selv om skolemat ikke har like stor betydning for alle, er det en kjempegod sak som mange politikere jobber for å få på plass. Sunn og god mat gir energi, og det trenger barna for å fungere en hel dag på skolen. Statistikk viser både at mange barn ikke spiser frokost og at de ikke har med matpakke på skolen.

Derfor er skolemat viktig. Men det er også viktig å se på hvilke konsekvenser det kan ha å innføre en skolematordning på skolene og i SFO. 

Her må SFO-ansatte ta spisepausen etter en time: – Blir utslitt

Flere prosjekter har vært gjennomført med matservering på skolene, elevene spiser godt og sunt og er fornøyde. Tilbakemeldingene er gode, men det er allikevel ikke alle som er fornøyde. Elevene melder blant annet tilbake at varm mat som regel er best, og at det ikke finnes noen alternativer hvis de ikke liker maten. I tillegg til allergier, er det slik at mange barn ikke spiser alt. Det betyr at det må finnes flere alternativer slik at alle finner noe de liker.

Dette krever tid og omtanke fra de ansatte. Den tiden må de ta fra andre oppgaver som også krever tid, for eksempel lek, leksehjelp og generell tid sammen med barna. 

Barne- og ungdomsarbeider Christina (50) har et forslag til hvordan arbeidsuka kan bli bedre. Men ingen vil høre

Flere steder leser jeg at lærere er skeptiske. De er bekymret for at matserveringen skal stjele ressurser fra undervisningen – enten ved at det må brukes av undervisningstiden, eller det ville gå ut over ressursene til assistenter eller at lærerne selv blir pålagt tidkrevende oppgaver i forbindelse med måltidet.

Dagen til de ansatte i skolen og SFO er full av oppgaver og gjøremål. Hvis de skal gjøre mer av noe, betyr det at de må gjøre mindre av noe annet. Men noe er viktigere enn alt annet, og det er å ta vare på barna. Vi kan ikke la dem være alene fordi de ansatte står med matlaging på kjøkkenet.

Derfor er det viktig at slike positive tiltak er godt forberedt når de lanseres. Alt rundt ordningen må være på plass. Ikke minst den bemanning som trengs.

Vi kan ikke la barn være alene fordi vi må lage mat på et kjøkken. Skjer det vil skolematordningen kanskje ikke lenger være et så positivt tiltak.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy