Colourbox.com
Medlem av yrkesseksjonsstyret kirke, kultur og oppvekst
Fagforbundet har over 20 000 medlemmer som har skolen som sin arbeidsplass. Arbeidsdagen gir dem de ulike oppgaver som skal løses.
Deres yrkesutøvelse utgjør en forskjell for de elevene som går på skolen. Hver skole har sine utfordringer og muligheter som de ansatte sammen løser på best mulig måte. Målet er å kunne gi alle elever en mulighet til å nå sitt utdanningsnivå.
Det å jobbe i skolen er som å spille i et orkester. De ulike yrkesgruppene kan sammenlignes med de ulike instrumentgruppene. Man kan ikke ha et orkester med bare ett instrument – man må ha helheten for å kunne gi den riktige musikkopplevelsen.
Orkesteret må følge målet til dirigenten, i skolen rektor, for at publikum, i skolen elever og foreldre, skal få det beste utbyttet av konserten, les skoledagen.
Et orkester trenger ulike musikere som kan beherske de ulike instrumentene. De ulike orkestrene må sammen bli enige om hvilke instrumenter de trenger for å kunne spille de musikkstykkene de ønsker. De ønsker ikke en lovregulering bestemt av andre.
En skole har ulike elever og ulike utfordringer. Dette gjør at man ikke ønsker en mal for hvilke yrkesgrupper man trenger for alle skolene. Denne avgjørelsen må tas lokalt.
Men rammevilkårene for skoleeier må være at de har dette handlingsrommet. De ansatte fortjener denne tilliten. Den lovgivende forsamling kan ikke ha oversikt over hvilke problemer de ulike skolene har. Men de kan bevilge penger som gjør det mulig for skolene at flere elever kan fullføre sitt utdanningsløp.
De ansatte skal lære elevene inkludering og mangfold. Dette må også gjenspeile respekten de ansatte har for hverandres kompetanse.
Vi kan ikke si at elevene skal oppføre seg, mens man som yrkesutøver nedsnakker sine kollegaer eller overser deres kompetanse.
Vi må sammen få hverandre til å blomstre. Kunne utøve de oppgavene vi har fått ansvar for og vite at kollegaene verdsetter dine ferdigheter og din kompetanse.
Alle ansatte, også de i skolen, trenger faglig påfyll. Kunne holde seg oppdatert og utvikle seg som arbeidstakere.
Mange har en tøff arbeidsdag i skolen og trenger å kunne få hentet seg inn igjen. En fagdag kan være denne oasen for de ansatte.
Ansatte må også ha tid til å reflektere sammen med sine kollegaer over faglige og etiske problemstillinger. I respekt for de ulike elevers og deres familiers behov trenger man å kunne få faglig påfyll og vite at det man gjør, faglig kan forankres.
KUTT: Både Frp. Venstre, delar av Høgre vil kutte i sjukeløna. NHO opnar for den svenske modellen, sjekk i denne saka kva det vil koste deg å bli sjuk om vi får sjukeløn som i Sverige.
Colourbox
FRI: Flere vil ha fri for å følge barn eller barnebarn på ulike feiringer i desember.
Vegard Wivestad Grøtt / NTB
GLADMELDING: Til neste år får enda flere frikort.
Jan-Erik Østlie
SVIR: I Sverige svir det i lommeboka om du blir sjuk. Der blir du trukke i løn den første dagen dur er vekke frå jobben. NHO og Oslo Frp ønskar det same i Norge.
Kasper Holgersen
BONUS OPP: Timelønna til Jan Olav Johansen har økt fra 31 til 34 kroner.
Berit Baumberger
GOD TRO? – Hvis de ansatte har mottatt pengene i god tro, mener vi kommunen har en dårlig sak hvis den forsøker å kreve dem tilbakebetalt, sier hovedtillitsvalgt og nestleder i Fagforbundet Skien-Siljan, Line Gundersen.
Privat
Privat
Colourbox.com
Privat