JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Meninger

Skolen er en arena for mangfold: De ansatte fortjener tillit

2021030213032220210304112946

Colourbox.com

Hver skole har sine utfordringer og muligheter som de ansatte sammen løser på best mulig måte. Målet er å kunne gi alle elever en mulighet til å nå sitt utdanningsnivå.

Medlem av yrkesseksjonsstyret kirke, kultur og oppvekst

Fagforbundet har over 20 000 medlemmer som har skolen som sin arbeidsplass. Arbeidsdagen gir dem de ulike oppgaver som skal løses.

Deres yrkesutøvelse utgjør en forskjell for de elevene som går på skolen. Hver skole har sine utfordringer og muligheter som de ansatte sammen løser på best mulig måte. Målet er å kunne gi alle elever en mulighet til å nå sitt utdanningsnivå.

Det å jobbe i skolen er som å spille i et orkester. De ulike yrkesgruppene kan sammenlignes med de ulike instrumentgruppene. Man kan ikke ha et orkester med bare ett instrument – man må ha helheten for å kunne gi den riktige musikkopplevelsen.

Orkesteret må følge målet til dirigenten, i skolen rektor, for at publikum, i skolen elever og foreldre, skal få det beste utbyttet av konserten, les skoledagen.

Et orkester trenger ulike musikere som kan beherske de ulike instrumentene. De ulike orkestrene må sammen bli enige om hvilke instrumenter de trenger for å kunne spille de musikkstykkene de ønsker. De ønsker ikke en lovregulering bestemt av andre.

En skole har ulike elever og ulike utfordringer. Dette gjør at man ikke ønsker en mal for hvilke yrkesgrupper man trenger for alle skolene. Denne avgjørelsen må tas lokalt.

Men rammevilkårene for skoleeier må være at de har dette handlingsrommet. De ansatte fortjener denne tilliten. Den lovgivende forsamling kan ikke ha oversikt over hvilke problemer de ulike skolene har. Men de kan bevilge penger som gjør det mulig for skolene at flere elever kan fullføre sitt utdanningsløp.

De ansatte skal lære elevene inkludering og mangfold. Dette må også gjenspeile respekten de ansatte har for hverandres kompetanse.

Vi kan ikke si at elevene skal oppføre seg, mens man som yrkesutøver nedsnakker sine kollegaer eller overser deres kompetanse.

Vi må sammen få hverandre til å blomstre. Kunne utøve de oppgavene vi har fått ansvar for og vite at kollegaene verdsetter dine ferdigheter og din kompetanse.

Alle ansatte, også de i skolen, trenger faglig påfyll. Kunne holde seg oppdatert og utvikle seg som arbeidstakere.

Mange har en tøff arbeidsdag i skolen og trenger å kunne få hentet seg inn igjen. En fagdag kan være denne oasen for de ansatte.

Ansatte må også ha tid til å reflektere sammen med sine kollegaer over faglige og etiske problemstillinger. I respekt for de ulike elevers og deres familiers behov trenger man å kunne få faglig påfyll og vite at det man gjør, faglig kan forankres.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy