JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra grasrota

Tre bokstaver, tre ord, og du kan bli den sola som gir varme til et godt arbeidsmiljø

2020102815274120201104094219

Colourbox.com

Lær deg ordet og de tre bokstavene som kan hjelpe deg å tenke gjennom hvordan du kommuniserer med kollegene dine.

Hovedverneombud i Kvinnherad kommune

SOL: Spesifikk, oppriktig, lærende. Disse tre ordene, sammensatt til ett lite, er utrolig viktig i kommunikasjon med medarbeidere.

Paal Leveraas hadde en artikkel i 2017 om nettopp dette.

For er det noe vi nordmenn generelt kan bli bedre på, så er det å gi og ikke minst motta tilbakemeldinger og ros.

Tilbakemeldinger

Å få tilbakemelding for jobben du gjør er motiverende, og det gir næring til videre jobbing og nye utfordringer.

Det forteller oss at noen har sett hva vi har levert, og det sier oss noe om hvordan det ble mottatt.

Vi liker å få ros. Men jeg vil påstå at kanskje flere av oss tidvis har sittet med en emmen følelse av at den rosen – den kom ikke fra hjertet.

Så da er spørsmålet: Har rosen blitt gitt feil…eller har vi tolket den feil?

Spesifikk

Som Paal Leveraas nevner i artikkelen, må en ros eller tilbakemelding være spesifikk. Det er jo helt i tråd med hva som anbefales hva vi som foreldre skal si når barna kommer hjem med en tegning. Det holder ikke å si «Den var fin», men vi må være litt undrende. «Fine farger du brukte her: «Jeg ser du har brukt mye blått. Hva gjorde at du valgte det? De strekene der…Kan du fortelle meg hvem de er?» og liknende.

Sånn er det med rosen eller tilbakemeldingene vi skal gi hverandre på jobb også. Ikke bare si «Så bra at du gjorde dette». Prøv heller: «Så bra at du tok tid til å være så grundig med denne rapporten. Det er stor hjelp for oss andre.» Da viser du at du har lest hva det dreier se og tenkt konsekvens av nettopp denne handlingen.

Oppriktig

Ikke si noe bare for å si noe. Det kommer gjerne veldig overflatisk ut. Og hvis du selv opplever at det du lirer av deg er hule fraser; hvordan tror du de blir tatt imot og tolket? Du kan faktisk risikere at rosen får en stikk motsatt virkning av det du hadde tenkt den skulle være. Ikke sleng ut noe i forbifarten. Ta deg heller tid til å prøve å bli litt kjent med dine medarbeidere.

I stedet for å si «Takk for rapporten», kan du for eksempel prøve å si: «Jeg vet at du nå for tiden har det travelt med både skole- og barnehagebarn mens partneren din er på reisejobb, og derfor setter jeg ekstra stor pris på at du fikk gjort dette unna i god tid før fristen.» Da viser du at du vet noe om din medarbeiders hverdag og livet utenfor jobben, og medarbeideren får en følelse av at hun eller han ikke bare er en grå skygge i massen.

Lærende

Alle har en form for spisskompetanse, og alle har noe de kan bidra med eller lære oss andre.

Det gjelder bare for deg å virkelig SE dine medarbeidere og finne ut hva deres spesialfelt er.

Noen er systematiske, noen er superorganiserere, noen er kløppere på nye dataprogrammer, mens andre er oppfinnsomme og finner alltid en løsning. Listen er lang over positive egenskaper vi lett kan overse.

Så igjen: Når du skal gi ros for noe så ikke si: «Takk for rapporten». Prøv for eksempel å si: «Takk for den gode og fyldige rapporten du skrev. Hvor fant du illustrasjonene du brukte? Er det noe vi kan begynne å bruke her på avdelingen i denne typen mail? Kan du vise oss andre hvor de finnes og hvordan vi kan flette dem inn?»

Da viser du at du har sett det lille ekstra som medarbeideren gjorde, og samtidig gitt kred for det. Du viser at dette kan noe vi andre kan dra nytte av, og ber medarbeideren dele sin kompetanse med oss andre.

For er det noe vi mennesker liker, så er det når noen ønsker å lære noe av oss.

SOL

Tre bokstaver fra tre ord…. som kan bety all verden og være med på å skape og vedlikeholde et godt arbeidsmiljø for dem du har rundt deg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy