– Attendo drev råkjør mot ansatte

STRESS: Sessa Sidselrud er tidligere bruker av Attendo Hjemmetjeneste, men sa opp avtalen med dem. Attendo ga ikke hjemmehjelpene nok tid til å gjøre jobben sin og komme seg fra sted til sted.

STRESS: Sessa Sidselrud er tidligere bruker av Attendo Hjemmetjeneste, men sa opp avtalen med dem. Attendo ga ikke hjemmehjelpene nok tid til å gjøre jobben sin og komme seg fra sted til sted.

Tri Nguyen Dinh

– De stakkars hjemmehjelpene kom til meg heseblesende, alltid lenge etter skjema, forteller en tidligere bruker av Attendo Hjemmetjeneste, Sessa Sidselrud. Hun sa opp avtalen med bedriften.

2015051112000020150623124426

stig@lomedia.no

yngvil@lomedia.no

– Det var ikke fordi de jobbet sakte, men fordi oppgavene var alt for omfattende på den tilmålte tiden. Jeg så hvor slitne de var, sier Sessa Sidselrud, tidligere skuespiller. Hun fikk praktisk hjelp.

En annen bruker, Kirsten Meyn Grieg, forteller at Attendo satte opp arbeidslister med oppdrag hjemmehjelpene umulig kunne rekke å få gjort i tide til å rekke å komme fram til neste bruker eller pasient.

FriFagbevegelse har fått tilgang til flere arbeidslister fra i år. I en av dem har ledelsen rett og slett lagt inn planlagte forsinkelser.

Planlagte forsinkelser

Attendo Hjemmetjeneste satte av 25 minutter i arbeidslista til den ufaglærte hjemmehjelpen. Tiden skulle rekke til både 27 minutter sykepleie hjemme hos brukeren og til å kjøre til neste pasient på den andre siden av Oslo by. Gulesiders karttjeneste beregner kjøretiden til 18 minutter. Det betyr at Attendo ga hjemmehjelpen 25 minutter til noe som egentlig tar minst 45 minutter.

Det hører med til historien at hjemmehjelpen hadde en ny pasient etterpå. Mye lå til rette for at hjemmehjelpen skulle komme for sent til neste bruker.

Noen flere eksempler på dette:

• 20 minutter ble satt av til oppdrag som i virkeligheten tar 28 minutter.

• 25 minutter ble satt av til oppdrag som i virkeligheten tar 29 minutter.

• 15 minutter ble satt av til oppdrag som i virkeligheten tar 21 minutter.

I andre arbeidslister Fri Fagbevegelse har sett, er det lagt inn mellom 1-3 minutter til å parkere, ringe på og komme seg innenfor og begynne jobben.

Attendo svarer ikke

Vi spør Attendo hvorfor de setter opp slike arbeidslister. De svarer ikke på det, men gir en generell kommentar:

– Det pågår fremdeles intern gransking på alle forhold rundt våre hjemmetjenester. Vi har hatt kontraktsoppfølging og møter med Helseetaten og all dokumentasjon de har etterspurt er overlevert. Vi vil også samarbeide med Arbeidstilsynet for å avdekke eventuelle avvik, sier presseansvarlig i Attendo, Geir Hansen.

I dag er Arbeidstilsynet på tilsynsbesøk hos Attendo Hjemmetjeneste.

– Så slitne at de datt sammen

– De var så slitne at de bare «datt ned». Det tragiske var at ingen av dem turte å legge seg ut med sin leder, sier Sessa Sidselrud.

Hun ringte selv hovedkontoret i Oslo og klagde, men opplevde at hun møtte «den vanlige ansvarsfraskrivelsen», med «leit å høre». Ingenting skjedde.

Arbeidslistene FriFagbevegelse har fått, tyder på at situasjonen er den samme nå som i fjor.

– En leder må kunne sette opp en liste og få den til å henge i hop, men listene de ansatte hadde var helt urealistiske, sier Sidselrud.

Hun fikk inntrykk av at hjemmehjelpene alltid hadde dårlig samvittighet for ikke å strekke til.

Det ringer på døra hjemme hos Sidselrud. En ny hjemmehjelp kommer på besøk. Hun er ikke fra Attendo.

«Dobbeltbooking»

Kirsten Meyn Grieg har også benyttet seg av Attendos tjenester. Hun har fått brukerstyrt personlig assistent og bruker ikke Attendo lenger.

– Det var bare rot i planene og en rekke brukere sto i kø for å få hjelp. Det virket som om hele systemet var i ferd med å bryte sammen, og lederen hadde reist på ferie. Hjemmehjelpene måtte improvisere og dele brukere seg imellom. Rene krisetiltaket, sier Meyn Grieg.

– En leder må kunne organisere og sette opp en arbeidsliste som fungerer, sier Kirsten Meyn Grieg som har utdanning fra Markedshøyskolen.

Hun mener «dobbeltbookingen» hun har observert virker amatørmessig. Hun beskriver en situasjon der hjemmehjelpene må kjøre tvers gjennom byen til neste bruker nesten uten beregnet kjøretid. Hun har erfart at ansatte som skulle være ferdig klokka 16, har jobbet til både 18 og 19.

– Sånn skal det ikke være, sier hun.

Glade i jobben, men…

– Det er snille, gode jenter som er glade i gamle folk og liker jobben sin, men de får ødelagt dagene av stress og dårlig organisering fra ledelsens side, sier Meyn Grieg.

– Jeg er for private tjenester, men skulle jeg hatt hjemmesykepleie nå etter alt som skjedde i fjor, hadde jeg brukt de kommunale tjenestene, sier hun.

– For Attendo dreier seg bare om penger. Det gjennomsyrer alt, sier Meyn Grieg som stemte Høyre ved siste valg.

Hun har fått det private Attendo og deres virksomhet fullstendig i vrangstrupen.

Arbeidstilsynet hos Attendo

• Sentrale tema under tilsynet er:

• Arbeidsavtaler og arbeidstid

• Verneombudsordning

• Medvirkning og drøfting

• Opplæring i arbeidet

• Arbeidsmiljøarbeidet, spesielt om forebygging av vold, trusler og konflikter.

• Tilsynsrapport er ventet i slutten av mai.

Dette er saken

• FriFagbevegelse har tidligere skrevet om brudd på overtidsbestemmelsene og andre kritikkverdige forhold i Attendo Hjemmetjeneste i Oslo.

• Attendo setter også ufaglærte ansatte til å stelle kreftsår, leggsår, gjøre blæreskylling og dele ut medisiner til pasienter i starten av behandlingen – uten å lære opp de ansatte først.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy