JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Aksjonerer mot Israels blokade av Gaza:

– Barna mine kommer til å savne meg. Samtidig tror jeg de forstår hvorfor jeg gjør dette

DRAR MED GAVE: Mikke Grüner drar til Gaza med fiskeskøyten MS Kårstein, omdøpt til Al Awda. Han håper å bryte den israelske blokaden og gi fiskeskøyten til palestinske fiskere. Men aksjonistene har oddsene mot seg: siden 2009 har ingen greid å bryte blokaden.

DRAR MED GAVE: Mikke Grüner drar til Gaza med fiskeskøyten MS Kårstein, omdøpt til Al Awda. Han håper å bryte den israelske blokaden og gi fiskeskøyten til palestinske fiskere. Men aksjonistene har oddsene mot seg: siden 2009 har ingen greid å bryte blokaden.

Bjørn A. Grimstad

Mikkel Grüner (44) reiser i tre måneder for å utfordre den israelske marinen med en fiskeskøyte. – Jeg måtte være ærlig og si at det ikke er ufarlig, sier han om samtalene han hadde med barna.

2018052214044220230821171436

bjorn.grimstad@fagbladet.no

– Jeg savner veldig samboeren og barna mine. Og de kommer til å savne meg i noen måneder. Men samtidig tror jeg at de vil forstå det. Min oppofrelse ved å være på sjøreise i noen måneder er en bagatell sammenlignet med det palestinerne opplever nå, sier bergenspolitiker og Fagforbundet-medlem Mikkel Grüner.

En politisk aktiv familie

Han har tre barn på 18, elleve og åtte år. De to yngste med samboer Sara Bell, som er leder i Fagforbundet Bergen. Begge er brennende opptatt av palestinernes rettigheter, en sak de begge stadig jobber med politisk. Selv var hun ikke i tvil da han ville reise fra familien i tre måneder. Målet er å bryte den israelske blokaden av Gaza.

– Det er merkelig å ikke ha ham hjemme. Samtidig er det viktig at han setter handling bak ordene og deltar nå som han har mulighet til det. Situasjonen på Gaza er håpløs. Vi har å gjøre med en ungdomsgenerasjon som har levd gjennom tre perioder med krigshandlinger. Man kan forstå at de er sinte, sier hun.

KASTER LOSS. Mikkel Grüner reiser vekk fra familien i tre måneder for å aksjonere mot Israels håndtering av Gaza. Her er han sammen med sin sønn Ask (til venstre), samboer Sara Bell og deres yngste datter Bella.

KASTER LOSS. Mikkel Grüner reiser vekk fra familien i tre måneder for å aksjonere mot Israels håndtering av Gaza. Her er han sammen med sin sønn Ask (til venstre), samboer Sara Bell og deres yngste datter Bella.

Privat

Barnepass i solidaritet med Palestina

Selv er hun nettopp tilbake fra Barcelona, hvor hun tilbragte pinsehelgen sammen med et fagforeningsnettverket European trade union initiative for justice in Palestine. Av de to er det hun som reiser mest med jobben.

– Så når han sa at han kunne tenke seg å være med på aksjonen, var jeg ikke i tvil. Dette støtter jeg. Så blir det min solidaritetsaksjon å passe barna i sommer, sier hun.

Før Mikkel mønstret på skøyten, tok samboerparet flere runder med barna om blant annet sikkerheten rundt det å delta på en slik tur.

– Jeg måtte være ærlig og si at det ikke er ufarlig. Selv opplever jeg den risikoen jeg tar som svært liten. Våre prioriteringer er først mannskapet, deretter båten og så aksjonen. Vi tar ingen unødvendige sjanser og skal ha med alle hjem. Det ligger ingen prestisje i dette, sier Mikkel.

Han forteller at han har løpende kontakt på SMS og telefon med familien. Hver fredag sender barna meldinger med bilder og en oppdatering på hvordan uken har vært.

Redd for soldater på båten

I de aller fleste tidligere forsøk på å nå Gaza til sjøs har aksjonistene blitt stoppet av den israelske marinen. I 2010 ble ni personer drept da israelske kommandosoldater bordet det første skipet i Gaza-konvoien.

Siden har ingen blitt drept eller alvorlig skadet. Men siden 2009 har alle båtene blitt bordet og konfiskert. Mannskapet har blitt utvist, anklaget for å prøve å reise inn i Israel ulovlig.

Likevel har aksjonistene troa på at de får gitt fiskeskøyten til palestinerne.

– Jeg er ikke redd eller nervøs, men går til dette med en årvåkenhet og sterkt ønske om å gjennomføre aksjonen. Mitt håp er at vi skal greie å bryte blokaden og få båten til Gaza, sier han.

Sara Bell forteller at bording av skipene har vært ett av samtaleemnene i hjemmet.

– Den yngste var bekymret for dette med at soldater kan komme på båten. Vi har pratet om er at det er en fredelig aksjon. Det blir ikke gjort noen motstand fra de på båten. De vil arresteres og fraktes til Israel. Det er det vi ser for oss, sier Bell.

I denne videoen kan du se Mikkel forklare hvorfor han velger å delta på aksjonen.

113 demonstranter skutt og drept

Mandag forrige uke åpnet israelske soldater ild mot tusenvis av palestinerne som demonstrerte ved grensen. 64 personer ble skutt og drept i det som har blitt beskrevet som en ren massakre. Den siste halvannen måneden har til sammen 113 palestinerne blitt drept av israelske styrker. Rundt 12.000 har blitt såret. Grüner sier at mannskapet om bord på båten følger situasjonen tett.

– Vi ser at situasjonen er spent og vurderer den fortløpende. Samtidig er det en årsak til at israelerne får lov til å behandle palestinere slik de gjør. Det er at verdenssamfunnet ser på disse som et folk som ikke har en egenverdi som mennesker. Som europeer er jeg pakket inn i en helt annen beskyttelse, sier Mikkel Grüner.

Dette er ingen tvil om at dette blir en uvant opplevelse for trebarnsfaren fra Bergen. Han forteller at han er mest vant til å protestere mot Israels blokade av Gaza fra kontorstolen.

– Jeg har vært på sjøen før, men ikke som en del av et mannskap. Men nå har jeg gått inn i rollen som matros og sjøulk. Det er en berikende og spennende opplevelse etter å ha lest saksdokumenter i tre år, sier han.

KATER LOSS: Ship to Gaza sin fiskeskøyte MS Kårstein lå noen dager til havn i Oslo. Her på Langkaia, med Operaen og det nye Munch-museet i bakgrunnen. Den har blitt omdøpt til Al Awda, som betyr tilbakevendingen på norsk.

KATER LOSS: Ship to Gaza sin fiskeskøyte MS Kårstein lå noen dager til havn i Oslo. Her på Langkaia, med Operaen og det nye Munch-museet i bakgrunnen. Den har blitt omdøpt til Al Awda, som betyr tilbakevendingen på norsk.

Bjørn A. Grimstad

– En forbrytelse mot menneskeheten

Situasjonen for de rundt to millionene menneskene som bor i Gaza er prekær. FN konstaterer at en stor del av befolkningen har behov for humanitær støtte. Mangelen på både medisiner, mat, rent vann og strøm er stor. I tillegg er arbeidsløsheten verdens høyeste, og fattigdommen er utbredt.

Årsaken er at Israel blokkerer alle veier inn og ut av enklaven. FN konstaterer at blokaden bryter internasjonal lov, og ber derfor Israel om å oppheve den. For det aller meste sperrer også Egypt grenseovergangen i sør. Dermed har Gazas befolkning ingen mulighet til å komme seg unna den fatale situasjonen.

– Dette er et veldig viktig politisk spørsmål. Blokaden av Gaza foregår på 11. året. Det er et så grovt brudd på folkeretten, at det kan karakteriseres som en forbrytelse mot menneskeheten, sier Grüner.

Dette er ikke Israels ambassade i Oslo enig i. Hele tilsvaret kan du lese i undersaken.

Boikott ble nedstemt av Arbeiderpartiet

De siste månedene har Mikkel Grüner jobbet som fulltidspolitiker som vara for gruppeleder i SV i Bergen, Oddny Miljeteig. I vår stilte Grüner et forslag i bystyret om at Bergen kommune skal boikotte alle varer produsert på okkupert palestinske områder.

Lignende vedtak har blitt gjort i Tromsø og Trondheim. Men forslaget falt med 56 mot 67 stemmer.

– Det er fordi Arbeiderpartiet stemte imot. Det opprører meg, da jeg vet mange i partiet har et engasjement for denne saken. Å høre at man ikke skal trekke utenrikspolitikk inn i kommunen var ekstra provoserende. Denne saken ga meg en impuls om å være med på denne turen så langt som mulig, sier han.

Da Miljeteig nå er tilbake på jobb, var timingen for å delta på hele sjøferden god. Til høsten planlegger han å ta fatt igjen på jobben som produsent, grafiker og tekstforfatter. Grüner forteller at havgapet utenfor Jæren var selve ildprøven for båten og mannskapet. Men aller mest frykter han Biscayabukten mellom Frankrike og Spania. Der kan de spesielle værsystemene riste godt i de som prøver å krysse.

– Det kommer til å bli hardt, men jeg håper at værgudene er med oss. Denne båten tåler sjø godt, og så langt har det gått bra, sier han.

– Israel vil stanse fiskebåten

Den israelske ambassaden i Oslo hevder at Israel har full rett til å stanse forsøket på å trenge gjennom blokaden. De mener blokaden er et nødvendig og lovlig middel for å beskytte israelere.

Bjørn A. Grimstad

bjorn.grimstad@fagbladet.no

– Det er klart for alle at dette ikke er noe annet enn et symbolsk stunt; en fiskebåt vil ikke gjøre situasjonen bedre for folket i Gaza. Ifølge FNs Palmer-rapport er den maritime blokaden lovlig. Norge har stoppet fremmede båter i norsk farvann, det samme vil Israel gjøre i denne situasjonen.

Det skriver Beate Mikkelsen, kommunikasjonssjef ved Israels Ambassade i Oslo, i en e-post til Fagbladet. Hun fortsetter:

– Israel ønsker å leve i fred med sine naboer, og et verdig liv for Gazas innbyggere er i Israels interesse. Det er på tide at Palestina-venner retter blikket mot parten som sitter med hovedansvaret for den prekære situasjonen sivilbefolkningen lever under – Hamas, sier Mikkelsen.

Mikkelsen mener at blokaden er et nødvendig sikkerhetstiltak som ble innført etter at Hamas, som hun omtaler som en terrororganisasjon, tok over Gaza. Da hevder hun de rettet raketter mot den israelske sivilbefolkningen, som er et brudd på internasjonal lov.

– Dette skjedde etter at Israel avviklet bosettingene og trakk seg helt ut. Det kan virke som at få virkelig stiller seg spørsmålet om hvorfor Israel har innført dette sikkerhetstiltaket, sier kommunikasjonssjefen.

– Israel kan ikke ene og alene skape fred med en aktør hvis uttalte mål er tilintetgjørelse av den jødiske staten. Dette medfører naturligvis konsekvenser som Israel må ta på alvor, sier hun.

Videre hevder hun at det er kontinuerlige smuglingsforsøk av våpenmateriell og infiltreringsforsøk, via både land og sjø. Hun mener det er Israels plikt å beskytte sine borgere. Hun mener at skylden for de store materielle manglene på Gaza skyldes deres egne ledere.

– Det er ingen tvil om at befolkningen på Gaza lider. Istedenfor å bruke bistandsmidler på å bygge infrastruktur, skoler og hjem, brukes store summer til opprustning. Sement brukes til å bygge avanserte angrepstunneler.

– Samtidig som grensen mellom Egypt og Gaza er stengt, krysser hundrevis av lastebiler med humanitær bistand Kerem Shalom-grenseovergangen fra Israel. Det kan være relevant å minne om at Gaza deler grense også med Egypt, skriver Mikkelsen i e-posten.

MS «Kårstein»

En 19 meter lang fiskebåt i tre som inntil seks år siden ble brukt til fiske i arktiske strøk. Den heter opprinnelig MS «Kårstein» og er bygd i 1963. Den har blitt omdøpt «Al Awda», som på norsk betyr tilbakevendingen.

Båten kastet loss ved Bergen 30. april og forlot Oslo 12. mai. Båten har en maksfart på åtte knop. Den er forventet å nå Gaza i slutten av juli. På Marine Traffic sine nettsider kan du følge ferden.

Mannskapet om bord er Herman Elias Breksten (kaptein), Charlie Andreasson (styrmann), Jan Petter Hammervold (kokk) og Mikkel Grüner (matros). Zohar Chamberlain Regev fra Spania er båtsjef. I tillegg skal en lang rekke delegater delta på deler av reisen.

Det er Ship to Gaza Norway som har tatt initiativet til aksjonen. De tar del i den internasjonale kampanjen Right to a just future for Palestine, organisert av Freedom Flotilla Organisation.

Målet er sette fokus på den ulovlige blokaden av Gaza og om mulig gi båten til palestinske fiskere.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy