– I altfor mange år har de ansatte hengt fra seg hjernen til tørk i garderoben når de kommer på jobb.

FORSKET PÅ TILLITSREFORMEN: Tina Øllgaard Bentzen har skrevet en doktorgrad om tillitsreformen i København kommune.

FORSKET PÅ TILLITSREFORMEN: Tina Øllgaard Bentzen har skrevet en doktorgrad om tillitsreformen i København kommune.

Katharina Dale Håkonsen

Å gi de ansatte i eldreomsorgen mer tillit og ansvar har ikke bare vært problemfritt, ifølge forsker Tina Øllgaard Bentzen.

2017021713300220170221085952

camilla.ovrebo.ondrckova@fagbladet.no

simen.grimsrud@fagbladet.no

Det er seks år siden politikerne i den danske hovedstaden bestemte seg for å fjerne stoppeklokka i hjemmetjenesten og redusere bruken av skjemaer, registrering og kontroll. Nå skulle de heller stole på de ansattes faglige vurderinger.

I 2015 skrev Tina Øllgaard Bentzen doktorgradsavhandling om tillitsreformen i København. Den ble finansiert av København kommune, Københavns lærerforening og Offentlig Ansattes Organisationer.

– Jeg syns København har lykkes med mye. I hjemmetjenesten er det ikke lenger en lang, detaljert liste over hva hjemmehjelperne skal gjøre hos hver pasient. Nå handler det om å gi fru Jensen en god start på dagen, så det er mer opp til de ansatte hva det er behov for å gjøre. Mange av registreringene de ansatte så på som unødvendige, er fjernet, forteller Tina Øllgaard Bentzen, forsker ved Roskilde Universitet.

– Skit i måla, la oss gå for kvalitet

De ansatte må tenke selv

Selv om de ansatte får bestemme mer, er det ikke helt slutt på kontrollen.

– Tillit er ikke en motsetning til kontroll. Registrering og kontroll er bra hvis de ansatte ser på den som meningsfull og ikke som mistillit til dem som fagpersoner. Selvsagt må man kontrollere at for eksempel medisinering gjøres riktig – da står det om liv og død. Det handler om brukernes sikkerhet, sier Øllgaard Bentzen.

– Målstyring koster milliarder

– De ansatte må få økt kompetansen sin

Reformen har også bydd på utfordringer. Med tillit følger det også med mer ansvar og krav til fagkompetanse hos de ansatte. Noen har ikke vært faglig dyktig nok til å ta avgjørelser selv.

– I altfor mange år har de hengt fra seg hjernen til tørk i garderoben når de kommer på jobb. Når de nå må tenke selv igjen, var det en utfordring for flere. Det er viktig at de ansatte får økt kompetansen sin, og der har København vært flinke å tilby de ansatte etterutdanning, sier Øllgaard Bentzen.

I København møtte politikerne mange hindre på veien når de skulle innføre tillitsreformen.

– Det er tungt å snu en hel kultur, og det er lange beslutningsprosesser i offentlig sektor, sier forskeren.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy