JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norges største helseforetak får kraftig kritikk etter outsourcing av IKT-tjenestene

– I mai 2017 vil Helse Sør-Øst i praksis være i lomma på Hewlett Packard

KRITISKE: Helse Sør-Øst får kritikk for outsourcing fra stadig flere kanter. Her: Sissel Skoghaug i Fagforbundet, Ivar Horneland Kristensen i Nito og Pål Adrian Hellman i Finansforbundet.

KRITISKE: Helse Sør-Øst får kritikk for outsourcing fra stadig flere kanter. Her: Sissel Skoghaug i Fagforbundet, Ivar Horneland Kristensen i Nito og Pål Adrian Hellman i Finansforbundet.

Vegard Velle

En bred front bestående av fagorganisasjoner har begynt å samle seg mot det offentliges outsourcing av IKT-tjenester.

2016111113010020230821171436

vegard.velle@fagbladet.no

Nå kommer også Arbeiderpartiet på banen. Helsepolitisk ansvarlig i partiet, Torgeir Micaelsen, har sendt både spørsmål og interpellasjoner til regjeringen.

Mener ledelsen i Helse Sør-Øst ikke vet hva de går inn for ved privatisering

Sykehusdirektør måtte svare for seg

Ledelsen i Helse Sør-Øst måtte svare for seg under et stortingsseminar i regi av AP, om tjenesteutsetting av IKT-tjenester.

Den ene organisasjonen etter den andre refset under seminaret sykehusdirektør Cathrine M. Lofthus for tildelingen av en gigakontrakt til Hewlett Packard verdt opptil 7,9 milliarder kroner.

Allerede har fagorganisasjonene Fagforbundet og El- og IT-forbundet og Nito gått ut mot sykehusledelsen. Nå kaster også sivilingeniører i Tekna og de bank- og finansansatte i Finansforbundet seg på kritikken.

Helse Sør-Øst vurderer å samarbeide med selskap siktet for økonomisk juks

Arrogant ledelse

– Vi er forundret over at direktør Lofthus fra Helse Sør-Øst er så sikker på at pasientopplysningene forblir i Norge, all den tid EU-parlamentet er usikre på om det samme vil skje i resten av Europa. Skråsikkerhet lover ikke bra, sier Pål Adrian Hellman, forbundsleder i Finansforbundet.

– Amerikansk etterretning kan få tilgang på norske helseopplysninger

Bekymret for pasientopplysningene

Uroen deles av representanter for de ansatte i Sykehuspartner, som i dag har ansvaret for IT-tjenestene i Helse Sør-Øst.

– Vi er bekymret for datasikkerheten ved utskilling av IT-tjenestene i Helse Sør-Øst. Skal Hewlett Packard drifte disse, tror vi det er en betydelig risiko for at pasientopplysningene kommer på avveie, sier Terje Aurdal.

– I mai 2017 vil Helse Sør-Øst i praksis være i lomma på Hewlett Packard, sier Terje Aurdal.

Han tror det vil være svært vanskelig å ta tilbake kontrollen over datatjenestene Helse Sør-Øst har outsourcet.

Følg Fagbladet på Facebook

Bekymret for fagmiljøet

Fagforbundet er på sin side opptatt av de faglige konsekvensene av outsourcingen.

– Samfunnsøkonomisk Analyse har i en rapport pekt på at den eneste gode grunnen til å konkurranseutsette IT-tjenestene i Helse Sør-Øst er mangelen på fagkompetanse, men det er ikke begrunnelsen i denne saken. Faren er faktisk den motsatte. Sykehuspartner har den nødvendige kompetansen, men risikerer å tape denne på grunn av utskillingen, sier Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet.

Hun mener det er et paradoks at både Helse Nord og Helse Vest mener det er viktig å drive IT-tjenestene i egen regi.

– Vi er undrende til at helseregionene velger helt ulike IT-strategier. Samtidig frykter vi at regjeringen legger et press på private løsninger også i de øvrige helseregionene, sier Skoghaug.

Abonner på Fagbladets nyhetsbrev

Undervurderer problemene

Representantene fra fagorganisasjonen Tekna og Nito, som organiserer ingeniører og teknologer, synes heller ikke noe om outsourcingen:

– Dette handler om evnen vår til å kunne innovere. Outsourcing tar ofte lengre tid og er mer komplekst enn mange tar høyde for. Ikke sjelden undervurderer virksomheten kulturforskjellene. Politikerne har et stort lerret å bleke her, mener generalsekretær Ivar Horneland Kristensen i Tekna.

– Stortinget må velge en tydeligere nasjonal strategi for sikkerhet. Andre land i Europa velger å holde sine helseopplysninger innenlands. Har Helse Sør-Øst tenkt på hva de bør gjøre i tilfelle sabotasje og krigslignende tilstander, spurte Ivar Horneland Kristensen, fra Nito.

Savner en offentlig debatt

– Vi reagerer på at vesentlige beslutninger i samfunnet, spørsmål om sikkerhet, kompetanse og arbeidsplasser, ikke blir diskutert offentlig, sier Reidun Wahl, forbundssekretær i El- og IT-forbundet.

Direktør tror sikkerheten vil øke

– Vi tror at utskillingen av tjenestene for å lage den digitale grunnmuren i Helse Sør-Øst kan skaffe oss gevinster til bedre helsetjenester, sier Cathrine M. Lofthus, administrerende direktør i Helse Sør-Øst.

Ifølge Lofthus skal de 40 datasentrene i helseregionen fortsette å ligge i Norge, men antallet skal reduseres og tjenestene skal automatiseres.

– At færre personer har innsikt i helseopplysningene, gir oss større sikkerhet og øker sjansen for at de ikke kommer på avveie. Blant områdene vi ønsker å frigjøre ressurser er pasientnær teknologi. Her ønsker vi å være gode, sier hun.

Ingen grenser for hva som kan utskilles

Omfanget av outsourcing øker, ifølge konsulentselskapet Deloitte.

Finn Edvardsen, senior manager i Deloitte er ekspert på outsourcing og offshoring, altså utskilling av tjenester innenlands og utenlands. Ifølge ham vokser antallet tjenester som blir outsourcet.

– Det er nesten ingen grenser for hva som kan utskilles, mener han.

Outsourcer like gjerne til utlandet

De tjenestene som blir skilt ut omfatter ikke lenger bare IKT, men også juridiske tjenester, regnskap, administrering av eiendom, skatteplanlegging, HR og innkjøp. Før var oppdragstakeren gjerne et norsk firma. Dagens økte båndbredde gjør at tjenestene like gjerne kan håndteres fra Irland, USA eller India.

Ifølge Edvardsen er kostnadskutt et vanlig motiv for outsourcing. Andre årsaker kan være mangelen på kompetent arbeidskraft, tilgangen på teknologi og kunnskap eller ønsket om ikke å binde seg til faste ansettelser.

Forhaster seg

Hva norske bedrifter har lært av utskillingen, er et viktig spørsmål, mener han.

– Flere svarer at de forhastet seg. De brukte for kort tid på å flytte tjenestene over til den nye tjenestegiveren, de sikret ikke dokumentasjon godt nok eller burde brukt lengre tid på å velge en leverandør.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy