– Renovatørene ble satt til umulige ruter

Men allerede neste måned kommer endringer

SMÅ BRAKKER: Her, på oppstilingsplassen på Alnabru hardde de ansatte en ny brakkreigg med kontorer, men bare en dusj og ett toalett, ifølge hovedtillitsvalgt Anne Sandborg.

SMÅ BRAKKER: Her, på oppstilingsplassen på Alnabru hardde de ansatte en ny brakkreigg med kontorer, men bare en dusj og ett toalett, ifølge hovedtillitsvalgt Anne Sandborg.

Werner Juvik

For omfattende ruter, for lite opplæring, for få biler og ufullstendig logistikkplan. Det er blant kritikken i Deloitte-rapporten. Den støtter opp om renovatørenes egne opplevelser.

2017042815264120170428152601

ola.tommeras@fagbladet.no

60 prosent av de 400 rutene i Oslo var endret før oppstart med Veireno 3. oktober i fjor. Samtidig skulle oppdraget gjøres med vesentlig færre ansatte. Noen ruter var for omfattende, fastslo et eksternt kvalitetssikringsfirma før oppstart. Det framgår av Deloitte-rapporten, som også stiller spørsmål ved om Veireno hadde tilstrekkelig oversikt over omfanget av oppdraget og til forutsetningen for pristilbudet.

Men uavhengig av rapporten, vil rutene bli justert allerede neste måned.

– Kommunen har gjennomgått rutene sammen med driftsledelsen. Basert på dette vil vi gjøre justeringer i løpet av mai måned, opplyser pressekontakt Jørgen Bakke Fredriksen i Oslo REN.

Anna (27) hoppet av psykologistudiet for å tømme søppel i Oslo

– Etterlengtet endring

Det er nyhet som får plasstillitsvalgt for renovatørene, Anna Bajko, til å juble. Hun er takknemlig for at rapporten bekrefter og støtter deres oppfatning. De har selv pekt på altfor mange beholdere på enkelte ruter, men ble anklaget i vinter for «gå sakte»-aksjoner når de ikke lyktes med oppgaven.

– Alle renovatørene forsøker å gjøre en god jobb. De blir stresset når de ikke klarer ruta. Vi er glade for at rapporten støtter at enkelte ruter ikke var gjennomførbare, sier Anna Bajko. Hun representerer de 178 renovatørene som siden februar har vært kommunalt ansatt.

Hun jubler nesten over nyheten om at rutene nå vil justeres.

– Dette har vi alle har virkelig ventet på, sier hun, men etterlyser at det lyttes til renovatørene selv. – Det er renovatørene som opplever problemene og som vet best hvor det butter, påpeker hun.

• Nykommer dundrer inn i markedet.

Flengende kritikk

Deloitte-rapporten retter sterk kritikk mot både anskaffelsesprosessen og oppfølgingen av oppdraget. Mye skal ha sviktet i renovasjonsetaten, til tross for at Oslo kommune har gjennomført denne typen konkurranseutsettinger siden tidlig på 90-tallet.

Kontraktsverdien ble estimert til 1,25 milliarder ved kunngjøringen av konkurransen. Veireno la inn et tilbud på 420 millioner kroner, som var langt lavere enn konkurrentene. Deloitte viser til at Veirenos forutsetning for å gjøre det så mye billigere, var vesentlig færre ansatte, selv om avfallsmengden var økende og krav til innsamlingen var økt. Det konkluderes at anskaffelsesgruppen i renovasjonsetaten ikke i tilstrekkelig grad utredet slike problemstillinger.

Heller ikke er det kvalitetssikret at Veirenos ansatte fikk tilstrekkelig opplæring, skrives det i rapporten.

– Avtalen med Veireno burde aldri vært inngått

– Handler om trygghet eller kaos

– Vi ser at jo billigere et anbud blir jo mer blir det herja med lønns- og arbeidsvilkår samtidig som kvaliteten på tjenesten reduseres, kommenterer leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Han poengterer at dette ikke dreier seg om en enkeltstående skandale.

– Det dreier seg om vi skal drive med trygghet og bygge kompetanse eller å velge usikkerhet. Anbud er å fraskrive seg ansvaret for ansatte og utvikling av tjenesten. Det er å utsette ansatte for utrygghet hver gang en anbudsperiode går mot slutten, kommenterer han.

Også Rød-leder Bjørnar Moxnes, som er bystyremedlem i Oslo, tar til orde for at dette må bety stopp i anbudsutsetting av tjenesten. Moxnes var en sentral pådriver for at kommunen selv skulle overta tjenesten da Veireno gikk overende.

– Renovasjonsetaten gjorde åpenbart ikke jobben sin, men svaret på denne skandalen er ikke at kommunen bare må styrke bestillerkompetansen. Når skal denne kompetansen inntreffe når den var helt fraværende i Oslo kommune, som har hatt søppel på anbud i flere tiår? spør han.

– Søppelskandalen i Oslo må bli spikeren i kista for renovasjon på anbud. Det er ingen grunn til at renovasjonsgebyrene våre skal gå til privat fortjeneste for noen personer, kommenterer han.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy