– Sikrere og bedre uten billettsalg på trikken
Per Flakstad
Trikkeførerne i Oslo jubler over at billettsalget fjernes fra trikken. Det gir førerne en roligere og tryggere arbeidshverdag.
ola.tommeras@fagbladet.no
Video: En trikkeførers hverdag – her smeller det nesten
Tillitsvalgte, vernetjeneste, ansatte, sporveisledelse og Fagforbundet har jobbet i årevis for å få kontanter vekk fra både trikkevogner og busser. Nå er de delvis hørt. 31. januar stopper Ruter billettsalg i alle hovedstadens trikker. Fra og med 1. februar må billetten være forhåndskjøpt fra enten kiosk, automat, app eller internett. I første omgang er det en prøveordning fram til 31. mai, og gjelder kun trikkene.
Reaksjonene fra publikum har vært delte, men for førerne er det gode nyheter.
Les mer: Vil fjerne pengeveska.
Tiden er moden
– Gledelig! Dette er en gavepakke for oss førere, sier hovedverneombud for trikkeførerne i Sporveien, Geir Cranne til fagbladret.no.
Han mener tiden er mer enn moden for å få billettsalg og kontanthåndtering vekk fra vognene.
– Det vil gi en bedre og sikrere hverdag. Risikoen for ran reduseres og føreren slipper forstyrrelser under kjøring, sier Cranner.
Han har selv tatt opp ulempene for sjåførene med billettsalg om bord ved flere anledninger, og har gjentatte ganger reist det som HMS-sak i AMU i Sporveien.
– Ifølge reglene skal billetter kun selges mens trikken står på holdeplassen, men publikum forventer likevel at fører selger billett underveis. Det medfører stress og kan også være en trafikkrisiko, påpeker Cranner.
Ransoffer: De bare slo og slo.
Nye trikker og ny førerplass
Nå er saken aktualisert fordi Sporveien skal kjøpe inn 87 nye trikker, og jobber med kravspesifikasjonene. De fleste trikker i Europa leveres med avskjermet og midtstilt førerplass der billettsalg i vogna er umulig.
– En prøveperiode uten billettsalg i trikken aktualisert på grunn av innkjøp av trikker, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter.
– HMS-argumentene var helt klart utløsende faktor for at vi prøver ut trikker uten billettsalg. Det minimerer risikoen for ran og vold. Når vi har trukket erfaring fra trikken, kan det bli aktuelt å overføre dette til busser, men per i dag er det ikke til vurdering. Busser dekker dessuten et større geografisk område som medfører andre utfordringer ved å stoppe billettsalget om bord, sier han.
Stort apparat for få billetter
Billettsalg om bord gjør ikke bare hverdagen vanskeligere og mer utrygg for føreren, det gir også forsinkelser i tillegg til at det er dyrt.
– Det koster Ruter nesten mer å selge billetter om bord enn de får inn fra billettsalget, påpeker Cranner.
Av 116.000 daglige passasjerpåstigninger selges kun 400 billetter fra trikkene. Det utgjør én billett solgt per fjerde avgang.