JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helse- og omsorgsdepartementet svarer på Vibeckes helsebrøl:

– Tjenestene skal fungere på en sånn måte at man ikke trenger denne type ombud for å få hjelpen man trenger

Klar målsetting: – Målet vårt er at tjenestene skal fungere på en sånn måte at man ikke trenger denne type ombud for å få hjelpen man trenger, svare statssekretær Ellen Rønning-Arnesen.

Klar målsetting: – Målet vårt er at tjenestene skal fungere på en sånn måte at man ikke trenger denne type ombud for å få hjelpen man trenger, svare statssekretær Ellen Rønning-Arnesen.

Borgos Foto AS

Statssekretær sier at målet er å få til et godt samarbeid både mellom tjenestenivåene og på tvers av sektorene.

2023090508564320230905093444

ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no

– Fastlegene burde tilby alle pasienter med omfattende rus- og psykiatriutfordringer et personlig ombud, sier uføre Vibecke i et intervju med Fagbladet. Hun er forbannet over at Helsedirektoratet i år har gjort det motsatte: Kuttet all støtte til gratistilbudet om personlig ombud, som Pårørendesenteret i Oslo (PIO) har hatt i 13 år.

Nå får hun svar fra statssekretær Ellen Moen Rønning-Arnesen (AP). Statssekretæren er enig med Vibecke på mange områder. Samtidig mener hun at et godt helsevesen ikke bør trenge å utstyre pasientene med personlige ombud.

Må koordineres

– Jeg er enig i folk som trenger hjelp må få ett helhetlig hjelpetilbud, der de ulike tjenestene og nivåene snakker sammen, skriver Rønning-Arnesen i en e-post til Fagbladet og legger til at systemet ikke vil klare å gi et godt tilbud hvis den enkelte må bruke mye tid og ressurser på å orientere seg i systemet.

– Det er hjelperne som skal koordinere seg. Derfor har de som har behov for langvarige og koordinerte tjenester rett til å få utarbeidet en individuell plan og en egen koordinator. Dette skal sikre at den enkelte blir involvert i hvordan tjenestene skal gis, og man får en koordinator som har oversikt over brukerens situasjon.

Traff spikeren: Vil ikke myndighetene ha personlig ombud eller støtte en slik ordning fordi det indirekte vil være å innrømme at systemet ikke fungerer? undret Vibecke da Fagbladet møtte henne.

Traff spikeren: Vil ikke myndighetene ha personlig ombud eller støtte en slik ordning fordi det indirekte vil være å innrømme at systemet ikke fungerer? undret Vibecke da Fagbladet møtte henne.

Privat

Én dør inn

Rønning-Arnesen viser til regjeringens opptrappingsplan for psykisk helse, som ble lagt fram i juni, hvor én dør inn til tjenester et viktig element. Med Opptrappingsplanen følger minst 3 milliarder kroner.

– Målet er at flere skal oppleve god psykisk helse og livskvalitet, og god hjelp skal være lett tilgjengelig. Da må vi få til godt samarbeid både mellom tjenestenivåene og på tvers av sektorene. Før jul vil vi også legge frem en nasjonal helse- og samhandlingsplan, hvor ett av de viktigste temaene er gode pasientforløp. Det mener jeg blir til når den som trenger hjelp og alle instansen som skal hjelpe, klarer å samarbeide godt. Et viktig sted å starte, er gjennom å spørre hva som er viktig for den enkelte, så hverdagen skal bli bedre og man faktisk får hjelp som hjelper.

Skal ikke trenge ombud

I intervjuet med Fagbladet foreslår Vibecke at fastlegene pålegges å tilby alle pasienter med mangefasettert sykdomshistorie innen rus og psykiatri et personlig ombud. Statssekretæren skryter av både pasient- og brukerombudene og PIO. Hun understreker at sånn hun kjenner ombudene, så gjør de en viktig innsats i å bistå pasienter og pårørende i enkeltsaker, og kan være en god løsning for enkelte pasienter. Hun mener det bør være opp til kommunen å vurdere om de skal tilby enkelte pasienter ombud.

– Samtidig er målet vårt at tjenestene skal fungere på en sånn måte at man ikke trenger denne type ombud for å få hjelpen man trenger. Jeg mener opptrappingsplanen peker rett vei her. Historien Vibecke deler, viser veldig godt hva vi må bli bedre på og hva vi skal unngå. Hjelpen skal hjelpe, ikke gi assosiasjoner til minner og erfaringer man er på vei bort fra. 

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Traff spikeren: Vil ikke myndighetene ha personlig ombud eller støtte en slik ordning fordi det indirekte vil være å innrømme at systemet ikke fungerer? undret Vibecke da Fagbladet møtte henne.

Traff spikeren: Vil ikke myndighetene ha personlig ombud eller støtte en slik ordning fordi det indirekte vil være å innrømme at systemet ikke fungerer? undret Vibecke da Fagbladet møtte henne.

Privat

Klar målsetting: – Målet vårt er at tjenestene skal fungere på en sånn måte at man ikke trenger denne type ombud for å få hjelpen man trenger, svare statssekretær Ellen Rønning-Arnesen.

Klar målsetting: – Målet vårt er at tjenestene skal fungere på en sånn måte at man ikke trenger denne type ombud for å få hjelpen man trenger, svare statssekretær Ellen Rønning-Arnesen.

Borgos Foto AS