KRAV: – Vi har engasjert oss over tid i denne saken, og gleder oss over at regjeringen lytter til anbefalingene og foreslår en slik løyveordning. For vi mener dette vil bidra til å rydde opp i bransjen, sier nestleder Cathrine Ertsås i Fagforbundet Post og finans.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Denne fredagen kom nyheten om at regjeringen følger opp sin handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren med nye tiltak som skal bidra til å rydde opp i en bransje preget av mange useriøse aktører.
Regjeringen foreslår at det innføres løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.
– Alle som jobber i Norge, skal ha trygge arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Målet med forslaget om løyvekrav for varebiler er en ryddig næring og at hverdagen til varebilsjåførene skal bli bedre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
– Vil komme med innspill
Høringsfristen for forslagene er 1. september. Fagforbundet Post har tidligere tatt til orde for at alle kjøretøy og transportmidler som brukes til levering av gods og varer burde reguleres, for å få en mer organisert og ryddig kontroll med aktørene – altså at alt fra traller til sykler og mopeder også bør omfattes.
Nestleder Cathrine Ertsås i Fagforbundet Post og finans sier til Posthornet at de vil komme med innspill til forslaget som foreligger.
– Vi har engasjert oss over tid i denne saken og gleder oss over at regjeringen lytter til anbefalingene og foreslår en slik løyveordning. For vi mener dette vil bidra til å rydde opp i bransjen, sier hun.
– Vil dere foreslå at vektgrensen for løyveordninga utvides, eller en utforming som gjør at sykler, mopeder, traller og annet som benyttes til varetransport også omfattes?
– Det vil jeg ikke forskuttere her og nå. Først vil vi lese høringsforslaget og bruke litt tid på å drøfte hva som kan være aktuelt å spille inn, og så vil vi komme med våre innspill til i høringsrunden, sier Ertsås.
Forslaget som sendes på høring i dag, gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke.
Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler.
FORSLAG: Regjeringen foreslår å innføre løyveordning i varebilbransjen, noe Posten og Fagforbundet Post og finans lenge har jobbet for. Nå sender regjeringen og Statens Vegvesen forslaget ut på høring.
Alf Ragnar Olsen
To ordninger er aktuelle
– Det har tidligere manglet et regelverk for å møte utfordringene med useriøse aktører, høyt arbeidspress og lange arbeidsdager for varebilsjåfører i Norge. Det vil vi gjøre noe med nå, sier Nygård videre.
Hovedforslaget som sendes på høring, innebærer å senke vektgrensen for når løyveplikt for nasjonal godstransport inntrer, og stille krav om godstransportløyve (felleskapsløyve) for de berørte virksomhetene.
Alternativt foreslås det å innføre «varebilløyve», en egen nasjonal løyvetype.
Et slikt nasjonalt «varebilløyve» vil ikke være omfattet av EU-kravene og Norge står da noe friere når det gjelder innholdet i kravene. Statens vegvesen mener likevel at det er fornuftig at flere av EU-kravene også gjøres gjeldende for det nasjonale løyvet.
Omfatter ikke håndverkere
Det er ikke veldig store forskjeller mellom de to alternativene, men det nasjonale løyvet krever noe mindre fagkompetanse.
– Forslaget om løyvekrav også for varebiltransport skal bidra til å fremme seriøsitet i transportbransjen, gi likere konkurransevilkår og sørge for at også de som jobber i denne delen av transportsektoren, har arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier, sier Nygård.
Det anslås at om lag 23.000 varebiler brukes i nasjonal godstransport i Norge, og hvor transportøren da må tilfredsstille de nye løyvekravene. Siden denne næringen er uregulert i dag, foreslår Statens vegvesen at kravene skal tre i kraft ett år etter at et slikt løyvekrav vedtas, det vil si innen 1. januar 2026.
Det understrekes at løyvekravet kun vil gjelde varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Håndverkere og lignende som driver egentransport av for eksempel utstyr til eget bruk, vil ikke få krav om løyve.
OPPRYDDING: Målet med forslaget om løyvekrav for varebiler er en ryddig næring og at hverdagen til varebilsjåførene skal bli bedre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Roy Ervin Solstad
ET LØFTE: – Jeg vil følge systematisk med på hvordan intensivkapasiteten og beredskapen utvikler seg. Her er helseministeren under presentasjonen av ventelisteløftet på Ahus i mai i år.
Jo Straube
FORNØYD: LO-lederen sier man nå ser en tydelig endring i boligpolitikken.
Brian Cliff Olguin
Kathrine Geard
KOMPLEKTST: Roger Kristensen er leiar av Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Oslo. Han ser at ABW er "det nye", men beir leiarar om å ta med dei tilsette på råd når nye kontor skal utformast.
Øystein Windstad
REAGERER: – De færreste løper til lege med en skade de tror vil gå over av seg selv, sier lege og forsker Ebba Wergeland. Hun reagerer på dokumentasjonskravene rundt yrkesskade. Her er hun avbildet i en annen sammenheng.
Martin Guttormsen Slørdal
KRISE: En stopp i vannforsyningenm vil føre til krise og evakuering av byen, sier Jan Tobiassen – direktør for styring og utvikling i Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.
Werner Juvik