Birgitte Haneide / Ruter
tormod@lomedia.no
Tariffoppgjøret til bussjåførene er forventa å bli ett av årets vanskeligste, med stor sjanse for streik.
Det ble brudd i forhandlingene, og 5. og 6. mai møtes fagforbundene og arbeidsgiverne til mekling hos Riksmekleren.
LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og YS-forbundet Yrkestrafikkforbundet forhandler for bussjåførene. På andre sida av bordet sitter arbeidsgiverne i NHO Transport og Spekter.
Fristen for meklingen er fredag 6. mai klokka 24. Blir ikke partene enige, går bussjåfører ut i streik fra arbeidstidas begynnelse lørdag 7. mai.
Streikeuttaket
Totalt 2.362 bussjåfører over hele landet er en del av første streikeuttak. 1.234 er medlemmer i LO-forbundene, mens 1.128 er medlemmer i Yrkestrafikkforbundet.
Det skal mekles med både NHO og Spekter.
I NHO-området har Fagforbundet tatt ut 30 medlemmer i første streikeuttak fra lørdag 7. mai: Det er 4 medlemmer i Nobina avd. Oslo, 4 medlemmer i Keolis Norge AS(Bybane i Bergen) og 22 medlemmer ved Keolis Buss avd. Mannsverk.
I Spekterområdet har forbundet tatt ut 136 medlemmer: VY Buss AS, 3 medlemmer ved avd. Kongsvinger og 133 medlemmer ved avd. Drammen.
Fra søndag 8. mai vil Fagforbundet ta ut ytterligere 12 medlemmer i VY Buss AS.
Fellesforbundet tar ut nesten 900. De jobber i Nobina i Oslo, Boreal i Kristiansand og Finnmark, Norgesbuss på Forus i Stavanger og Keolis på bybanen og busser i Bergen og Vy i Halden, Moss, Drammen, Flisa og Kongsvinger.
En eventuell streik kan bli trappet opp senere.
Yrkestrafikkforbundet organiserer nesten halvparten av bussjåførene i det første streikeuttaket.
– Store deler av busstrafikken i Oslo blir rammet i første streikeuttak. Samtidig tas alle bussjåfører i Bergen by samt bybanen ut. Alle lokalruter i Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ski, Nesodden, Moss, Halden, Kongsvinger og Flisa vil lammes. Hele Finnmark er også i første streikeuttak, opplyser forbundet.
Streikeklare sjåfører
Etter forhandlingsbruddet sa Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen at det hadde vært framdrift på en del områder, men at partene ikke kom i mål.
– Kampen om å heve busslønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn fortsetter i meklingen, sa han.
Bussjåførene streiket for det samme kravet i 2020.
– Bidrar meklingen til det motsatte sett fra forbundets ståsted, er veien til arbeidskonflikt og streik en reell mulighet også ved dette hovedoppgjøret, sier forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet, i en pressemelding.
– Våre tillitsvalgte og medlemmer i bussbransjen er alltid klare for å bidra i en lovlig arbeidskonflikt for sine rettferdige krav.
Arbeidsgiverne har på sin side hevdet at sammenligninga med industriarbeiderlønna ikke lenger er relevant, og mener at lovendringene om pensjon fra første krone skal regnes som en del av årets lønnsvekst.
– Vi vet fra tidligere erfaringer at mekling er en svært krevende øvelse for partene, sier Sivertsen.
De vanskeligste fortsatt spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare, ifølge forhandlingsleder Linda Jæger i Yrkestrafikkforbundet..
Hun nevner også lønn under forsinkelser inntil ti minutt, forskuttering av sykelønn og mer tid til sikkerhetssjekk, som andre viktige krav.
– Alle frisører blir til slutt psykologer også, sier Golandam Mirshahi.
Vanja Krøvel
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Ønsker debatt: Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset
Werner Juvik
ENDRET ORGANISERING: – Vi har vært for dårlig organisert og for dårlig på å hevde oss, sier Julianne Schönen (t.h.), sammen med Christina Marie Andersen og papillonen Tussi.
Kristin Svorte