3800 bussjåfører i streik. Lammer Østlandet

PARKERER: Fra sondag morgen stopper de fleste busser i Oslo og Viken.

PARKERER: Fra sondag morgen stopper de fleste busser i Oslo og Viken.

Bjørn A. Grimstad

– Arbeidsgiverne var ikke i nærheten av å komme oss i møte.

2020092005420020200921091459

ola.tommeras@fagbladet.no

I natt brøt meklingene sammen mellom bussjåførene og arbeidsgiverne. Busser parkeres fra søndag morgen i Oslo og Viken når til sammen 3800 sjåfører tas ut i streik. 200 av sjåførene er fra Fagforbundet.

Det er første busstreik på 22 år.

– Vi er klare for streik. Sjåførene har fått nok av å sakke akterut, sier leder av Fagforbundet buss og sporveibetjeningens forening, Ole Roger Berg.

Stor streikevilje

– Vi krevde å få igjen litt av det tapte etter samordna oppgjør i 2018. Vi har hatt som mål å bevege oss i retning opp til gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Arbeidsgiverne var ikke i nærheten av å komme oss i møte, sier Ole Roger Berg.

Til daglig er han hovedtillitsvalgt og sjåfør i Trondheim. Han forsikrer:

– Streikeviljen er stor. Jeg får hundrevis av meldinger med klar beskjed fra sjåfører der ute. Vi finner oss ikke i å sakke akterut lenger, sier Berg.

Bussjåførlønna var på høyde med industriarbeiderlønn i 2008. Deretter har bussjåførene sakket akterut og ligger i dag på 91 prosent av gjennomsnittslønna i industrien. Berg anslår forskjellen til rundt 16.000 kroner.

Siktet høyt

For å komme opp på industriarbeiderlønn måtte timelønna til sjåførene ha gått opp med 20 kroner i timen. I dag tjener en bussjåfør gjennomsnittlig 460.000 kroner i året mens begynnerlønna ligger på 374.000.

– Et slikt sprang hadde ikke v'rt mulig i ett oppgjør, men vi trodde i hvert fall vi skulle bevegd oss i riktig retning. Arbeidsgiverne viste absolutt ingen vilje til å komme oss i møte, forteller Berg.

– Ikke urimelige krav

Fagforbundets forhandlingsleder, Stein Guldbrandsen, mener kravene arbeidstakerne kom med på ingen måte er urimelige.

– Arbeidsgiverne må ta ansvar for den situasjonen vi har havnet i. Vi har ikke presentert noen urimelige krav, sier han på Fagforbundets nettsider. Guldbrandsen viser til at partene har vært enige om å løfte sjåførene opp på samme nivå som industriarbeidere.

– Vi forventet at arbeidsgiver skulle stå ved avtaler om å løfte lønningene og ikke løpe fra disse, sier han. Guldbrandsen mener arbeidsgiverne misbruker koronasituasjonen til å gå fra tidligere a

Det er Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fagforbundet som tar ut medlemmer i streik. Fellesforbundet varslet før bruddet at de om nødvendig tar ut alle sine 10.000 medlemmer og lammer hele landet.

– Dere krevde for mye

Direktør i NHO transport Jon H. Stordrange er ikke enig i at kravene var rimelige.

– Arbeidstakersiden kom til mekling med svært høye krav, som vi dessverre ikke hadde muligheter for å kunne innfri, sier Jon H. Stordrange i en pressemelding.

– Færre reisende og reduserte billettinntekter medfører en usikker situasjon. Det viktigste for oss er å unngå permitteringer, sikre jobber og opprettholde et godt busstilbud til passasjerene. Derfor har vi ikke muligheter til å gi mer til sjåførene enn det andre grupper har fått, sier Stordrange.

Østlandet stopper

I første uttak rammer streiken Oslo og Viken. Natt til søndag opplyser Vy på sine nettsider at all rutetrafikk og skoletransport stopper. I tillegg er Vy avhengig av buss for tog på flere strekninger. Også denne transporten kan bli rammet når sjåførene går ut i streik, opplyser Vy.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy