Alle frisørene sa opp i Bodø-salong
Illustrasjonsfoto.
Colourbox.com
I juni sa alle de ansatte ved Kry Frisør i Bodø opp etter en konflikt med eieren. Frisørene mener de ikke har fått penger som de ifølge tariffavtalen skulle hatt. I tillegg forteller mange om et vanskelig arbeidsmiljø
tips@fagbladet.no
Avisa Bodø Nu har snakket med 19 tidligere ansatte som forteller om det de opplevde som svært vanskelige arbeidsforhold. Avisa skriver at den har fått tilgang på en rekke dokumenter, blant annet e-poster, lønnsslipper, timeoversikter og ulike skjermdumper som bekrefter flere av påstandene til de ansatte.
Selv om arbeidsplassen hadde tariffavtale, har arbeidsgiveren ikke fulgt den. Dette har ført til at de ansatte har fått for lite betalt, ifølge Fagforbundet Frisørenes Fagforening.
– Det er veldig frustrerende for både oss og frisørene at vi gang på gang må ta kampen om hva som faktisk står i tariffavtalen, sier lederen i Fagforbundet Frisørenes Fagforening, Vivian Jacobsen til NRK.
I frisørbransjen er provisjonslønn, det vil si et tillegg til den faste timelønnen for hver kunde de klipper, ganske vanlig. Flere frisøreiere mener at de ansatte dermed ikke har krav på ytterligere tillegg.
– Dette stemmer ikke, ifølge Jacobsen. Ifølge tariffavtalen har frisører rett på tillegg hvis de jobber etter klokka 19 på hverdager og klokka 15 på lørdager. De har også krav på overtidstillegg som er 50 prosent av timelønnen de to første timene og deretter 100 prosent. Hvis de jobber på søndager og helligdager skal overtidstillegget også være på 100 prosent.
Timelønn på 40 kroner
Ifølge de ansatte som Bodø Nu har snakket med har arbeidsforholdene vært vanskelige. En tidligere lærling som var 17 år da hun hadde læreplass hos Kry forteller om det hun oppfattet som rovdrift på ansatte. Det ble forventet at de stilte opp på overtid, kurs og dugnader – uten at noe av dette var betalt. Selv ble hun syk, men ble oppfordret til å møte på jobb. Til slutt ba fastlegen hennes om et møte med både henne og sjefen hennes for å forklare at hun faktisk var sykmeldt og ikke i stand til å møte på jobb.
– Det er viktig for meg å opprettholde et profesjonelt og respektfullt arbeidsmiljø, og jeg har alltid jobbet for å behandle mine medarbeidere på en rettferdig og støttende måte, sier innehaver Diana Jakobsen Wilhelmsen. (Les hele hennes tilsvar lenger ned i artikkelen).
Ifølge timelister som avisa har sett, jobbet lærlinger godt over 170 timer i måneden. En lønnsslipp viser at en lærling fikk ca. 7000 kroner i lønn før skatt i en måned med 190 registrerte timer.
Det gir en timelønn på rundt 40 kroner.
Kritikkverdig arbeidsmiljø
Mange ansatte skal også ha følt seg overvåket av både sjefen og kolleger. Dette er også dokumentert gjennom e-postutvekslinger mellom enkelte ansatte og sjefen.
Etter hvert begynte ansatte å snakke sammen og de laget til slutt en chat der de utvekslet erfaringer.
En av dem forteller at salongen sendte melding til en av hennes faste kunder om at hun var sykmeldt og sannsynligvis ikke kom tilbake på jobb fordi hun måtte ta vare på helsa.
– Sannheten var at jeg hadde sluttet, og sjefen ville ikke at jeg skulle jobbe ut oppsigelsestiden, forteller frisøren til avisa.
Noen tar eieren i forsvar
Alle er ikke like kritiske. Tidligere ansatte trekker også fram spennende dager, utflukter og gode ord fra ledelsen. Det virket som den brydde seg om sine ansatte. De forteller at det var gøy å jobbe der, at ledelsen var opptatt av og krevde kvalitet på arbeidet, men verdsatte dem og at de husker tiden i salongen som bra.
Samtidig viser alle de andre historiene at situasjonen må ha vært vanskelig for mange ansatte.
Og det var først når dagens ansatte sa opp, at også tidligere ansatte tok mot til seg og fortalte sine historier offentlig.
Slik svarer innehaveren:
Avisa har forelagt kritikken og beskyldningene for eier Diana Jakobsen Wilhelmsen:
– Dette er vanskelig for meg personlig og ikke minst det som kjennetegner KRY - kvalitet, omtanke og et genuint ønske om å utgjøre en forskjell både for mine medarbeidere og våre kunder, skriver hun i en e-post til Bodø Nu.
– Det er viktig for meg å opprettholde et profesjonelt og respektfullt arbeidsmiljø, og jeg har alltid jobbet for å behandle mine medarbeidere på en rettferdig og støttende måte. Ut over dette ønsker jeg ikke å komme med ytterligere kommentarer enn det jeg tidligere har gitt, skriver hun.
I et tidligere intervjue sa hun følgende: – Jeg kan ikke kommentere enkeltpersoners arbeidsforhold av personvernhensyn, men at min første prioritet alltid har vært og vil fortsatt være å ta vare på og utvikle medarbeiderne mine og skape gode kundeopplevelser. Viktig for meg å understreke at i de tilfellene hvor jeg har blitt gjort kjent med uregelmessigheter har jeg ordnet opp umiddelbart Jeg er den første til å beklage når feil skjer.
Tilbakebetalt
Etter at frisørene samlet seg i fagforeningen, og sa opp jobben, har de fått tilbakebetalt noe av det de mener de hadde krav på.
Seks av de ansatte har fått etterbetalt rundt en halv million kroner for de siste tre årene, ifølge NRK.