JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tiktok-lærer: Ane Marte Almås Hammerø elsker jobben som lærer for helse- og oppvekst elevene på Rauma videregående skole, og promoterer mer enn gjerne linja i sosiale medier. Det har allerede gitt resultater, mener hun.

Tiktok-lærer: Ane Marte Almås Hammerø elsker jobben som lærer for helse- og oppvekst elevene på Rauma videregående skole, og promoterer mer enn gjerne linja i sosiale medier. Det har allerede gitt resultater, mener hun.

Line Solberg/Rauma Kommune

Ane Marte (47) sa opp jobben for å henge med ungdom – og løse litt av krisen i helsevesenet

Ane Marte Almås Hammerø var lei av kontorpulten. Et jobbskifte senere har hun funnet en ny type arbeidsglede – og deler den gjerne med hele verden.

ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no

 

– Det var en spennende jobb, men det ble for mye data og for lite ungdommer.

For et år siden sa Ane Marte Almås Hammerø opp jobben som prosjektleder og rådgiver i næringslivet for å bli lærer på Helse- og oppvekstlinja på Rauma videregående skole.

På TikTok går Hammerø under navnet H.o.lærer’n. Der deler hun fra hverdagen på skolen i Romsdal: Elever og lærere som prøver ut VR-utstyr, VG1-elever som besøker helsehuset med tilbud om manikyr og sangstund. 

På KS konferanse for Jobbvinner (*1)-ambassadører forteller Hammerø om sin vei fra kontorpulthverdag til klasserommet.  

– Jeg ville henge mer med disse, forteller hun. 

På skjermen blir et bilde av en kontorpult og en dataskjerm byttet ut med bilder av tre tenåringsgutter i helsefaguniform med fjell i bakgrunnen. Bildeteksten består av ett ord og er plassert i et stort rosa hjerte: «Ungdom». 

 

Kjønnsbalanse

Bare fjorten prosent av elevene som valgte helse- og oppvekstfag i Norge i 2024 var gutter. I Rauma er sju av seksten elever gutter.  

Hammerø tror tiktokene hun legger ut fra klasserommet og lærlingenes arbeidsplasser har bidratt til den gode kjønnsbalansen.  

– Jeg er opptatt av å vise at dette er et yrke for både gutter og jenter og antar at det jeg legger ut bidrar til at vi har såpass mange gutter her. 

Flere i feeden

Bakteppet er kjent: Statistisk sentralbyrå anslår at Norge kan mangle mellom 18.000 og 38.000 helse- og omsorgsarbeidere med fagbrev i 2035. Søkningen til helse- og oppvekstfag har sunket de siste tre åra. Medieoppslagene om dårlig lønn, heseblesende arbeidsdager og høyt sykefravær vil tilsynelatende ingen ende ta.   

KS og fagorganisasjonenes samarbeidsprosjekt Jobbvinner har siden 2021 prøvd å snu trenden, det vil si hjelpe kommunene å beholde og rekruttere folk. Én strategi er å sende fornøyde ungdommer med helse- og oppvekstutdanning ut til dem som lurer på hva de skal bli. 

Jobbvinner-ambassadørene besøker skoler og utdanningsmesser. Noen har som TikTok-læreren også kommet seg inn i målgruppas Instagram- og TikTok-feeder.

Blant dem er et knippe lærlinger fra Sandnessjøen som styrer kontoen Helserekruttene på Instagram.

I skrivende stund har de 341 følgere.  

«Alltid like vanskelig å få ut de første,» er bildeteksten. Filmsnutten på Instagram viser en hvitkledt helsearbeider med tatoverte armer som forsøker å lirke ei voksenbleie ut av ei nyåpna pakke.  

I en annen post gjør to gode kolleger så godt som alle arbeidsoppgaver på et sykehjem eller en sykehusavdeling sammen, fra håndvask til telefonsamtaler og rapportskriving.

I tekstlinja som følger posten er det lagt inn en varseltrekant og teksten «Filmet utenfor arbeidstid.» 

De viktige følelsene

– Ikke vær ei dørmatte! 

– Vær upolert! 

– Bruk alltid ansiktsbilder med kontakt. 

Da KS-prosjektet Jobbvinner samlet 40 potensielle ambassadører for helse- og oppvekstfag på Gardermoen i oktober, var også sosiale medier-ekspert Katinka Sletten fra mediebyrået Synlighet.no invitert.

OPTIMISTISK TONE: Katinka Sletten fra synlighet hadde en god prat med flere av representantene for opplæringskontorene og ambassadørene for helse- og oppvekstfag. Her er det gjengen fra Ringsaker opplæringskontor.

OPTIMISTISK TONE: Katinka Sletten fra synlighet hadde en god prat med flere av representantene for opplæringskontorene og ambassadørene for helse- og oppvekstfag. Her er det gjengen fra Ringsaker opplæringskontor.

Rønnaug Jarlsbo

Hennes oppdrag var å lære bort hvordan folk i helse- og omsorgsyrker som er fornøyd med jobben sin kan bryte gjennom den negative mediemuren med gladhistorier. 

Å unngå å framstå som ei dørmatte betyr å våge å vise personlighet, ha meninger – og stå for dem. Å være upolert handler om å skille seg fra polert reklame, den sveiper vi nemlig bare forbi.

Slettens hovedbudskap til unge ambassadører for helse- og oppvekstfag: Vekk følelser. 

Det beste tipset: Katinka Sletten fra Synlighet.no på Jobbvinner-samling for å lære bort hva som er viktig å tenke på når man skal rekruttere elever til helsefag via sosiale medier.

Det beste tipset: Katinka Sletten fra Synlighet.no på Jobbvinner-samling for å lære bort hva som er viktig å tenke på når man skal rekruttere elever til helsefag via sosiale medier.

Rønnaug Jarlsbo

Har vi lov?

Søte babyer og morsomme førskolebarn, hjelpetrengende bestemødre og bestefedre – hvilke arbeidsplasser har større potensial for å vekke følelser enn helse- og omsorgssektorens?  

Av en eller annen grunn møter ambassadørene likevel ofte på oppfatningen om at jobben deres handler mest om rumpevask og bleieskift, enten de jobber med barn eller eldre.  

Menneskene i konferanserommet innerst i korridoren på Best Western-hotellet vil gjerne ha fram at jobbene deres handler om så utrolig mye mer: Gode, lærerike samtaler, den verdifulle følelsen av å gjøre en positiv forskjell i andres liv. 

Men har de tid til å produsere innhold for å røkte kontoer på Instagram og TikTok? Får de lov av sjefene sine? Og er det greit i forhold til personvernlovgivningen?

Svaret på det siste spørsmålet er ifølge Sletten Ja. Så lenge den som er på film eller bilde har samtykkekompetanse og har gitt samtykke.

En liten ordveksling i konferanserommet på Gardermoen tyder likevel på at holdningen til hva helse- og omsorgsarbeidere kan foreta seg i sosiale medier varierer fra kommune til kommune.  

*1 Samarbeidsprosjekt mellom KS, Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Delta. 

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Privat

Tiktok-lærer: Ane Marte Almås Hammerø elsker jobben som lærer for helse- og oppvekst elevene på Rauma videregående skole, og promoterer mer enn gjerne linja i sosiale medier. Det har allerede gitt resultater, mener hun.

Tiktok-lærer: Ane Marte Almås Hammerø elsker jobben som lærer for helse- og oppvekst elevene på Rauma videregående skole, og promoterer mer enn gjerne linja i sosiale medier. Det har allerede gitt resultater, mener hun.

Line Solberg/Rauma Kommune

ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no

 

– Det var en spennende jobb, men det ble for mye data og for lite ungdommer.

For et år siden sa Ane Marte Almås Hammerø opp jobben som prosjektleder og rådgiver i næringslivet for å bli lærer på Helse- og oppvekstlinja på Rauma videregående skole.

På TikTok går Hammerø under navnet H.o.lærer’n. Der deler hun fra hverdagen på skolen i Romsdal: Elever og lærere som prøver ut VR-utstyr, VG1-elever som besøker helsehuset med tilbud om manikyr og sangstund. 

På KS konferanse for Jobbvinner (*1)-ambassadører forteller Hammerø om sin vei fra kontorpulthverdag til klasserommet.  

– Jeg ville henge mer med disse, forteller hun. 

På skjermen blir et bilde av en kontorpult og en dataskjerm byttet ut med bilder av tre tenåringsgutter i helsefaguniform med fjell i bakgrunnen. Bildeteksten består av ett ord og er plassert i et stort rosa hjerte: «Ungdom». 

 

Kjønnsbalanse

Bare fjorten prosent av elevene som valgte helse- og oppvekstfag i Norge i 2024 var gutter. I Rauma er sju av seksten elever gutter.  

Hammerø tror tiktokene hun legger ut fra klasserommet og lærlingenes arbeidsplasser har bidratt til den gode kjønnsbalansen.  

– Jeg er opptatt av å vise at dette er et yrke for både gutter og jenter og antar at det jeg legger ut bidrar til at vi har såpass mange gutter her. 

Flere i feeden

Bakteppet er kjent: Statistisk sentralbyrå anslår at Norge kan mangle mellom 18.000 og 38.000 helse- og omsorgsarbeidere med fagbrev i 2035. Søkningen til helse- og oppvekstfag har sunket de siste tre åra. Medieoppslagene om dårlig lønn, heseblesende arbeidsdager og høyt sykefravær vil tilsynelatende ingen ende ta.   

KS og fagorganisasjonenes samarbeidsprosjekt Jobbvinner har siden 2021 prøvd å snu trenden, det vil si hjelpe kommunene å beholde og rekruttere folk. Én strategi er å sende fornøyde ungdommer med helse- og oppvekstutdanning ut til dem som lurer på hva de skal bli. 

Jobbvinner-ambassadørene besøker skoler og utdanningsmesser. Noen har som TikTok-læreren også kommet seg inn i målgruppas Instagram- og TikTok-feeder.

Blant dem er et knippe lærlinger fra Sandnessjøen som styrer kontoen Helserekruttene på Instagram.

I skrivende stund har de 341 følgere.  

«Alltid like vanskelig å få ut de første,» er bildeteksten. Filmsnutten på Instagram viser en hvitkledt helsearbeider med tatoverte armer som forsøker å lirke ei voksenbleie ut av ei nyåpna pakke.  

I en annen post gjør to gode kolleger så godt som alle arbeidsoppgaver på et sykehjem eller en sykehusavdeling sammen, fra håndvask til telefonsamtaler og rapportskriving.

I tekstlinja som følger posten er det lagt inn en varseltrekant og teksten «Filmet utenfor arbeidstid.» 

De viktige følelsene

– Ikke vær ei dørmatte! 

– Vær upolert! 

– Bruk alltid ansiktsbilder med kontakt. 

Da KS-prosjektet Jobbvinner samlet 40 potensielle ambassadører for helse- og oppvekstfag på Gardermoen i oktober, var også sosiale medier-ekspert Katinka Sletten fra mediebyrået Synlighet.no invitert.

OPTIMISTISK TONE: Katinka Sletten fra synlighet hadde en god prat med flere av representantene for opplæringskontorene og ambassadørene for helse- og oppvekstfag. Her er det gjengen fra Ringsaker opplæringskontor.

OPTIMISTISK TONE: Katinka Sletten fra synlighet hadde en god prat med flere av representantene for opplæringskontorene og ambassadørene for helse- og oppvekstfag. Her er det gjengen fra Ringsaker opplæringskontor.

Rønnaug Jarlsbo

Hennes oppdrag var å lære bort hvordan folk i helse- og omsorgsyrker som er fornøyd med jobben sin kan bryte gjennom den negative mediemuren med gladhistorier. 

Å unngå å framstå som ei dørmatte betyr å våge å vise personlighet, ha meninger – og stå for dem. Å være upolert handler om å skille seg fra polert reklame, den sveiper vi nemlig bare forbi.

Slettens hovedbudskap til unge ambassadører for helse- og oppvekstfag: Vekk følelser. 

Det beste tipset: Katinka Sletten fra Synlighet.no på Jobbvinner-samling for å lære bort hva som er viktig å tenke på når man skal rekruttere elever til helsefag via sosiale medier.

Det beste tipset: Katinka Sletten fra Synlighet.no på Jobbvinner-samling for å lære bort hva som er viktig å tenke på når man skal rekruttere elever til helsefag via sosiale medier.

Rønnaug Jarlsbo

Har vi lov?

Søte babyer og morsomme førskolebarn, hjelpetrengende bestemødre og bestefedre – hvilke arbeidsplasser har større potensial for å vekke følelser enn helse- og omsorgssektorens?  

Av en eller annen grunn møter ambassadørene likevel ofte på oppfatningen om at jobben deres handler mest om rumpevask og bleieskift, enten de jobber med barn eller eldre.  

Menneskene i konferanserommet innerst i korridoren på Best Western-hotellet vil gjerne ha fram at jobbene deres handler om så utrolig mye mer: Gode, lærerike samtaler, den verdifulle følelsen av å gjøre en positiv forskjell i andres liv. 

Men har de tid til å produsere innhold for å røkte kontoer på Instagram og TikTok? Får de lov av sjefene sine? Og er det greit i forhold til personvernlovgivningen?

Svaret på det siste spørsmålet er ifølge Sletten Ja. Så lenge den som er på film eller bilde har samtykkekompetanse og har gitt samtykke.

En liten ordveksling i konferanserommet på Gardermoen tyder likevel på at holdningen til hva helse- og omsorgsarbeidere kan foreta seg i sosiale medier varierer fra kommune til kommune.  

*1 Samarbeidsprosjekt mellom KS, Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Delta.