JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nord-Norgebanen:

Arbeiderpartiet sier ja til Nord-Norgebanen

Bilde fra Nordlandsbanen

Bilde fra Nordlandsbanen

VY

Arbeiderpartiets mål er å realisere Nord-Norgebanen. Nå er det i realiteten flertall på Stortinget for å bygge ut jernbanen nordover.

2020092309232420200923092323

helge@lomedia.no

Byggingen av en Nord-Norgebane har aldri tidligere vært programfestet hos landets største parti.

På en pressekonferanse i Tromsø tirsdag ettermiddag, røpet nestleder Bjørnar Skjæran og stortingsrepresentant Cecilie Myrseth at Nord-Norge banen ligger inne i partiprogrammet foran landsmøtet til våren.

Målet er utbygging

I forslaget til nytt partiprogram for Ap, som vedtas på landsmøtet til våren, heter det at man har «et mål» om å realisere Nord-Norgebanen.

Slik lyder programteksten:

«Ap er for utvikling av jernbane i Nord-Norge. Det vil være et løft for verdiskaping og klimavennlig transport av gods og folk. Nordlandsbanen må utvikles med lav- og nullutslippsløsninger. Dobbeltspor på Ofotbanen, som er en viktig transportåre, må realiseres. Det må også på plass et grundig beslutningsgrunnlag for Nord-Norgebanen i nasjonal transportplan, som avklarer trasé- og teknologivalg, klimaeffekt, kostnader og fremdrift slik at vi bringer prosjektet fremover med mål om å realisere Nord-Norgebanen.»

– Jeg er veldig stolt av å være med på dette historiske vedtaket som generasjoner av nordlendinger har kjempet for før meg. Dette er en stor dag for Arbeiderpartiet i nord, sier Cecilie Myrseth til FriFagbevegelse.

– For Arbeiderpartiet er det avgjørende å se et så stort prosjekt i sammenheng med den øvrige infrastrukturen. Nord-Norge har vært satt på utsiden av den nasjonale jernbanesatsingen under hele Erna Solbergs regjeringstid. Derfor er det viktig at vi også programfester at vi skal realisere dobbeltspor på Ofotbanen og at Nordlandsbanen skal videreutvikles med lav- og nullutslippsløsninger, sier Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.

Med et Ap-ja til jernbane i Nord-Norge, er det i realiteten flertall for det på Stortinget.

Mandag la Rødt fram sitt forslag til partiprogram. Her går Rødt inn for å prioritere oppgradering av Nordlandsbanen med utbygging nord for Fauske, og forlengelse til Nord-Norgebanen.

Også Fremskrittspartiet, SV og MDG går inn for å bygge Nord-Norgebanen.

Det er snakk om en 375 kilometer lang strekning fra Fauske i Nordland via Narvik til Tromsø. Banen kan koste over 100 milliarder, ifølge en utredning fra Jernbanedirektoratet.

I slutten av august la Arbeiderpartiet fram sin nye plan for Nord-Norge. Også her sier man ja til å bygge ut en Nord-Norgebane. I første omgang er det snakk om å lage en konseptvurdering.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Cecilie Myrseth, stortingsrepresentant Arbeiderpartiet

Cecilie Myrseth, stortingsrepresentant Arbeiderpartiet

Jan-Erik Østlie

Stor oppslutning

Ifølge avisen Nordlys er det stor oppslutning om å bygge en forlengelse av dagens jernbane. I en fersk spørreundersøkelse gjort av Infact for Amedia svarte 75,9 prosent av de spurte i landets tre nordligste fylker at de ønsket jernbane i nord.

Mandag la Rødt fram sitt forslag til partiprogram. Her går Rødt inn for å prioritere oppgradering av Nordlandsbanen med utbygging nord for Fauske, og forlengelse til Nord-Norgebanen.

Senest i mars fikk Arbeiderpartiet kritikk for ikke å stemme for et forslag om å vedta bygging av Norge-Norgebanen nå, gjennom et representantforslag fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) og Per-Willy Amundsen (Frp).

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, kalte kritikken useriøs.

– Forslaget innebærer at vi bestemmer oss for at vi skal bygge jernbane videre nordover. All videre utredning vil handle om hvordan dette skal gjøres, ikke om det skal gjøres, sa Torgeir Knag Fylkesnes om forslaget.

– Skal vi bygge jernbane, må vi få det inn i planene. Derfor synes jeg forslaget fra SV og Frp er useriøst. Vi kan ikke bare vedta å bygge denne banen uten at det følger med penger, svarte Sverre Myrli.

MEST LEST:
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Martin Guttormsen Slørdal

Enighet: Nå øker barnetrygden og minstesatsen for uføre

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Nå er fasiten her

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

Berit Baumberger

Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg!

HTV: Erik Borgersrud er hovudtillitsvald for Fagforbundet på Nav Gamle Oslo. – Dyrtid i samfunnet fører til auka utgifter til sosialhjelp. Samtidig kjem det mange flyktninger som treng vår assistanse, dette utfordrar oss. Vi må jobbe effektivt og godt innan dei økonomiske rammene vi har.

HTV: Erik Borgersrud er hovudtillitsvald for Fagforbundet på Nav Gamle Oslo. – Dyrtid i samfunnet fører til auka utgifter til sosialhjelp. Samtidig kjem det mange flyktninger som treng vår assistanse, dette utfordrar oss. Vi må jobbe effektivt og godt innan dei økonomiske rammene vi har.

Anita Arntzen

Sosialhjelp aukar: No må folk med «vanlege jobbar» gå på Nav

KUNNSKAP: Som pårørende visste Henriksen at morens atferd var svært avvikende.

KUNNSKAP: Som pårørende visste Henriksen at morens atferd var svært avvikende.

Kathrine Geard

Helsefagarbeider Sara mistet moren til selvmord. Nå vil hun gjøre det lettere å tvangsinnlegge

RETTFERDIG FORDELING: – Det er veldig store kvinnedominerte yrker i offentlig sektor, og veldig mange i de lavere lønnsjiktene. Et ekstra fokus på lavlønn vil derfor også gi gunstig effekt på likelønn, sier Mette Nord.

RETTFERDIG FORDELING: – Det er veldig store kvinnedominerte yrker i offentlig sektor, og veldig mange i de lavere lønnsjiktene. Et ekstra fokus på lavlønn vil derfor også gi gunstig effekt på likelønn, sier Mette Nord.

Werner Juvik

Lavlønte står i matkø: Dette krever Fagforbundet i lønnsoppgjøret til våren

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy