JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet åpnet høring om bemanningsnorm i barnehagen:

Ber Stortinget øke bemanningen i barnehagene nå

May-Britt Sundal rett før høringen i Stortinget om bemanningsnorm i barnehagen

May-Britt Sundal rett før høringen i Stortinget om bemanningsnorm i barnehagen

Kathrine Geard

– Barna og de ansatte fortjener en bemanning som er fullt forsvarlig gjennom hele barnehagedagen.

2018041914005520230821171436

kathrine.geard@fagbladet.no

Det slo May-Britt Sundal fast da hun torsdag la fram Fagforbundets syn under den åpne høringen i Stortingets utdannings- og forskningskomite, om endringer i barnehageloven og minimumsnorm for grunnbemanning.

Lederen for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet var først i ilden av en lang rekke innledere fra arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner, foreldreutvalget for barnehager, Barneombudet, «Barnehageopprør2018» og «Foreldreopprøret 2018» for å nevne noen.

I løpet av sine fire minutter la Sundal blant annet vekt på at pedagognorm og bemanningsnorm må ses i sammenheng. Hun påpekte at barnehageloven ikke regulerer hvor mange ansatte det skal være eller hvor mange barn det skal være i en barnegruppe.

– Fagforbundet anbefaler Stortinget å prioritere en økning av bemanningen nå.

Flere opprør

Høringen er bare siste kapittel i en lang debatt om innhold og bemanning i barnehagene, der diverse «Barnehageopprør» har stått sentralt.

I 2016 var det Stortingsmelding 19 «Tid for lek og læring - Bedre innhold i barnehagen» som utløste heftig debatt om innføring av mer formell læring, språknorm og målstyring. Facebookgruppa Barnehageopprøret 2016 mobiliserte mange tusen medlemmer til forsvar for barns frie lek.

Stortingsmeldingen dannet grunnlaget for utarbeidelsen av ny rammeplan for barnehagen. Dermed fortsatte debatten i 2017. Nå var «opprørerne» opptatt av at en ny rammeplan måtte slå fast at barne-hagelærerne og styrerne skal ha det pedagogiske ansvaret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

May-Britt Sundal legger fram Fagforbundets syn under Stortingets høring om bemanninsnorm i barnehagene.

May-Britt Sundal legger fram Fagforbundets syn under Stortingets høring om bemanninsnorm i barnehagene.

Kathrine Geard

Pedagognorm innført

I januar bestemte regjeringen at pedagognormen i barnehagen vil bli skjerpet fra 1.august 2018. Da skal det være minst én pedagogisk leder per sju barn under tre år, og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år. Regjeringen varslet samtidig at det ville komme et nasjonalt minstekrav til antall ansatte. Og i starten av april kom forslaget om å lovfeste et krav om minimum én ansatt per tre barn under tre år og én ansatt per seks barn over tre år.

– Vi må ha en bemanningsnorm som sikrer at alle barn har nok ansatte rundt seg uansett hvilken barnehage de går i, sa kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) da forslaget ble lagt fram.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

May-Britt Sundal og APs Martin Henriksen før høringen om bemanningsnorm i barnehagene.

May-Britt Sundal og APs Martin Henriksen før høringen om bemanningsnorm i barnehagene.

Kathrine Geard

Ikke fornøyde

Men arbeidstakerorganisasjoner, ansatte og foreldre mener forslaget ikke går langt nok.

Gjennom Facebookgruppa Barnehageopprøret 2018 har ansatte i barnehagen delt sine erfaringer under emneknaggen #uforsvarlig. De mener barna i deler av dagen har for få voksne rundt seg, og at den foreslåtte bemanningsnormen bare var en videreføring av dagens bemanning. I kjølvannet har foreldre støttet de ansatte gjennom Foreldreopprøret 2018.

Jessica Rundin er for tida prosjektansvarlig for Fagforbundet Barn og Oppveksts nettverk for barnehagelærere i Oslo. Hun har 17 års erfaring som barnehagelærer i Munkenga barnehage i bydel Gamle Oslo, og forstår hvorfor foreldre uttrykker bekymring for barnas hverdag i barnehagen.

– Det er blant annet når foreldre henter og bringer barna at vi er lavest bemannet, men det gjelder også ved møtetid, pauser, kurs og plantid. For den ansatte kan det være vanskelig å se alle og gi barn og foreldre en god start på dagen. Det er heller ikke lett å gi informasjon om ting som skal skje eller har skjedd hvis mange trenger deg samtidig, enten det er trøst, en ny bleie eller noe annet, forklarer Rundin.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Palma Kleppe  fra Barnehageopprøret 2018 i diskujson med Martin Henriksen fra AP

Palma Kleppe fra Barnehageopprøret 2018 i diskujson med Martin Henriksen fra AP

Kathrine Geard

Beskriver virkeligheten

Hun mener historiene som er publisert under #uforsvarlig beskriver det ansatte står i hver dag.

– Det er frustrerende å føle at man ikke strekker til. Vi støtter absolutt Barnehageopprøret 2018, det gjorde vi også i 2016.

– Så folk overdriver ikke, historiene stemmer med dine erfaringer?

– Dette er helt reelt. Historiene varierer naturligvis, men mesteparten beskriver virkelige hverdagssituasjoner. Samtidig er det mye følelser. Det er ikke noe særlig å dra hjem etter jobb og føle at du ikke så det ene barnet, eller fikk trøstet et annet.

Rundin hører også mye om dette fra sine kolleger og fra medlemmer.

– Det gjelder ikke bare barnehagelærere, men assistenter og barne- og ungdomsarbeidere. Det er i det hele tatt mye frustrasjon der ute, sier Rundin, som er forbauset over at pedagognormen ble vedtatt før bemanningsnormen.

– Det skaper mye utrygghet.

Tid til planlegging

Fagforbundet ønsket både bemanningsnormen og pedagognormen velkommen, men mener de må ses i sammenheng. Hvis ikke kan flere pedagoger i realiteten bety færre ansatte sammen med barna i barnegruppen.

– Vi skulle ønske at bemanningsnormen hadde kommet før pedagognormen, sier Sundal.

– Hvorfor er det viktig?

– Fordi man først må vite hvor mange ansatte man har, for så å kunne fordele kompetansen gjennom hele hagen.

I sitt høringssvar understreker Fagforbundet at barnehagen er en pedagogisk virksomhet hvor de ansatte trenger tid til planlegging, vurdering og dokumentasjon. Derfor etterlyses en helhet i tenkningen for barnehagesektoren, både rundt bemanningen og sammensetningen av kompetansen i barnehagen. Flere barnehagelærere er positivt, men pedagognormen må ikke gå på bekostning av voksentettheten for barna.

– Det er nødvendig å styrke bemanningen i barnehagene for å kompensere for den tida pedagogene trenger til planarbeid og administrasjon, men også for sikre at vi har nok ansatte hele dagen, hele uka og hele måneden, sier Sundal.

Tid bort fra barna

Men hvor mye tid bruker egentlig pedagogene på dette hverdagen?

– Pedagogene har fire timer plantid per uke. Men erfaringsmessig bruker man ofte mye mer fordi det alltid dukker opp ting i hverdagen som man ikke kan planlegge. Og alt dette er tid vi er borte fra barna. Derfor må bemanningsnormen gjelde hele dagen, sier Rundin.

Hun understreker at det er fint med flere barnehagelærere. Kompetanse er viktig.

– Men det blir ikke flere armer eller fang av det.

Alltid to på jobb

Fagforbundet har lenge ment at bemanningen i barnehagene bør økes til beste for barna, og har sagt at det er viktig at det alltid er minst to ansatte på jobb hele barnehagedagen.

– Regjeringens forslag til bemanningsnorm går ikke langt nok. Vårt mål er én voksen per to barn under tre år og én voksen per fem barn over tre år, og dette må sees i sammenheng med åpningstidene. Det må alltid være to ansatte sammen med en barnegruppe, sier Sundal, som peker på at barnehagene har endret seg.

Mange har fått lengre åpningstider, flere småbarn, flere oppgaver og økt krav til kompetanse. Derfor er stabil arbeidskraft og hele faste stillinger avgjørende for kvaliteten i barnehagene. De med minst utdanning er mest sammen med barna viser Fafo-rapporten «Tidstyver i barnehagen». Fagforbundet vil derfor ha flere ansatte med fagbrev. Målet er en full forsvarlig bemanningsnorm, med hele og faste stillinger.

– Det er også viktig å få lovfeste kravet om barne- og ungdomsarbeideren i barnehageloven for å sikre en yrkesfaglig kompetanse i alle barnehager, sier Sundal, som inderlig håper Stortingets utdannings- og forskningskomite lytter til Fagforbundets innvendinger under høringen.

KS og Private Barnehagers Landsforbund (PBL) har hevdet at innføringen av en bemanningsnorm kan få negative konsekvenser. Blant annet at én av fire små barnehager kan komme til å måtte stenge dørene som følge av normen. Noe av det samme ga Spekter uttrykk for under høringen. Stortinget skal behandle forslaget i løpet av våren.

Dette er endringene

• Det innføres en pedagognorm i barnehagen fra 1.august 2018. Da skal det være minst én pedagogisk leder per sju barn under tre år, og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år.

• Regjeringen har også foreslått å lovfeste et krav om minimum én ansatt per tre barn under tre år, og én ansatt per seks barn over tre år. Fagforbundet og andre organisasjoner mener bemanningsnormen ikke er tilstrekkelig.

• Stortinget avgjør saken i løpet av våren.

– Vi skulle ønske at bemanningsnormen hadde kommet før pedagognormen

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy