Mens lånere er positive:
Bibliotekansatte er skeptiske til selvbetjening på bibliotek
FORNØYDE: På Konsebrg bibliotek er lånerne mest fornøyde med det selvbetjente utlånstilbudet.
Coloutbox
– Lånerne ønsker å være selvdrevne, sier bibliotekssjef Elisabeth Bergstrøm, som i stedet kan hjelpe folk med ting som datasøk og litteraturveiledning.
hanna.skotheim@fagbladet.no
På Kongsberg bibliotek er brukerne mest fornøyde med de ansattes service og det selvbetjente tilbudet. Det kom frem i en brukerundersøkelse som biblioteket gjennomførte i november 2017.
På en skala fra en til seks får ansattes service og bibliotekets selvbetjente tilbud høyest score med 5,4.
Biblioteket gjennomførte den samme undersøkelsen i 2013. Fra 2013 til 2017 har biblioteket flyttet og fått nye lokaler, inkludert selvbetjening. På den måten kan brukere få tilgang til biblioteket og låne bøker utenfor betjent åpningstid. Lånerne benytter også selvbetjeningsautomatene når de skal låne innenfor den betjente åpningstiden.
Ved å organisere det slik kan betjeningen heller hjelpe brukerne med andre gjøremål, som datasøk og litteraturveiledning.
SKEPSIS: -Det morsomme er at skepsisen vi møter er blant ansatte på biblioteker andre steder, og ikke blant lånerne, forteller biblioteksjef Elisabeth Bergstrøm ved Kongsberg bibliotek.
Erling Bergan
Selvdrevne
– Det morsomme er at skepsisen vi møter er blant ansatte på biblioteker andre steder, og ikke blant lånerne, forteller biblioteksjef Elisabeth Bergstrøm ved Kongsberg bibliotek.
Etter at biblioteket flyttet, har flere bibliotekansatte vært på studiebesøk der, og de har gitt uttrykk for at lånerne vil få dårligere service med en selvbetjent løsning, ifølge Bergstrøm.
– Lånerne har derimot gitt uttrykk for at de er glade for at de får lov til å være selvdrevne.
Hjelpe brukerne
Det selvbetjente tilbudet kommer i tillegg til de betjente åpningstidene som ikke er endret. Bergstrøm har presisert dette til bibliotekansatte.
Etter å ha arbeidet på biblioteker rundt omkring har Bergstrøm fått et inntrykk av at bibliotekarer vier mye oppmerksomhet til service. De føler de utretter best arbeid hvis de kan hjelpe brukerne med alt.
– Jeg mener vi gir brukerne best service hvis de gjør det de klarer selv, så hjelper vi dem med det de ikke nødvendigvis klarer, som å informere dem om litteratur. Det er også der vår fagkompetanse ligger.
Dårlig service
Jørgen Hovde, biblioteksjef på Nedre Eiker bibliotek, har også et inntrykk av at mange har vært skeptiske til selvbetjeningsløsninger fordi de mener det resulterer i dårlig service.
ARBEIDSLEDIG: - Lånerne vil gjerne gjøre boktransaksjonene over disk fordi de er redd for at vi skal bli arbeidsledig hvis de skal låne og levere på egenhånd, forteller bibliotekansvarlig på Nedre Eiker bibliotek, Jørgen Hovde.
Per Flakstad
– Flere har også uttrykt at de med selvbetjeningsløsningen risikerer å ikke få registrert et lån eller en levering. Det er en legitim skepsis, men da er det jo også interessant at selvbetjeningsfunksjonen på Kongsberg bibliotek, ble så positivt mottatt.
På Nedre Eiker bibliotek har de også utlånsautomater, og når Hovde geleider brukerne dit, er det mange som er overraskende positive til tilbudet. Samtidig er det flere som stiller seg spørrende til om det kommer til å fungere.
– De spør meg også om hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke skal administrere lån og levering. Da svarer jeg at vi ansatte ønsker mer tid til formidling, tilrettelegging i biblioteklokalet og til å arrangere aktiviteter, sier Hovde.
Han legger til at mange av brukerne ønsker å utføre transaksjonen over disk.
– Det morsomme er at skepsisen vi møter er blant ansatte på biblioteker andre steder, og ikke blant lånerne