Tormod Ytrehus
per.flakstad@fagbladet.no
Gjennomsnittlig lønnsøkning i år blir på 21.500 kroner.
Partene er enige om et generelt tillegg på 4 kroner, og 3 kroner for fagbrev. Tilleggene gjelder fra 1. april.
Fra 1. juli kommer det et tillegg på 4,50 kroner. Det er også satt av 4,50 kroner som skal legges til det generelle tillegg som kommer i mellomoppgjøret neste år.
– I mål med mange kamper
Hovedkravet har vært å gradvis nærme seg vanlig industriarbeiderlønn, og det har det vært siden bransjeavtalen første gang ble undertegnet i 2007. Årets oppgjør følger rammen til frontfaget, og i tillegg har partene blitt enige om flere tekniske krav.
– Jeg er relativt godt fornøyd, sier Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen til Fagbladet.
– Vi har kommet i mål med mange kamper som har fulgt oss gjennom mange oppgjør. En seier jeg vil trekke fram er gjennomslag for forskuttering av sykelønn. Det er godt å få det tariffestet, sier han.
I tillegg er han fornøyd med at de har fått endret en gammel bestemmelse om at forsinkelse på mindre enn ti minutter ikke utløser overtid. Fra 1. oktober gir all forsinkelse på fire minutter eller mer overtid.
– Bussjåførene gjør en bunnsolid jobb i hele landet både hverdag og helg. De fortjener et oppgjør som står i forhold til innsatsen. Nå har vi vunnet fram med flere tekniske krav som kommer medlemmene til gode, sier Guldbrandsen.
– Helt siden bussbransjeavtalen ble etablert i 2007 har vi kjempet for å få lønnen til bussjåførene opp på et tilnærmet industriarbeaidernivå. Vi har ligget mellom 92 og 96 prosent.
– Vi klarte ikke både å få gjennomslag for både de tekniske kravene og samtidig nærme oss industrilønn i år. Det er jeg ikke så fornøyd med. Men vi sakket ikke ytterligere etter. Og det tillegget på 4,50 kroner som er avtalt oppå det generelle tillegget vi forhandler oss fram til ved neste års mellomoppgjør skal, slik vi har regnet på det, gjøre at vi kommer nærmere industrilønn i 2023.
NHO: Glade for å unngå streik
– Vi er glade for at det ble enighet slik at busselskapene fortsatt kan transportere passasjerene til jobb, skole og fritidsaktiviteter på en trygg og miljøvennlig måte, sier administrerende direktør i NHO Transport Jon H. Stordrange.
Han sier arbeidsgiversiden har strukket seg langt, men at resultatet er innenfor frontfagets økonomiske ramme.
Dette er også partene enige om:
Partene har blitt enige om hva som skal være med i en sikkerhetssjekk. Sikkerhetssjekken skal være en del av den ordinære arbeidstida.
Nye minstelønnssatser heves med:
Renholdere 15 kroner, pluss 3 kroner for fagbrev
Mekanikere og hjelpearbeidere 7 koner, pluss 3 kroner for fagbrev
Turbil 20 kroner, pluss 3 kroner for fagbrev
Uravstemning
Fagforbundet har meklet sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Yrkestrafikkforbundet (YTF). NHO Transport og Spekter/Vy har vært motpart i forhandlingene og meklingen.
Resultatet går nå til uravstemning. Dato for den er ikke fastsatt.
Hele Fagforbundets delegasjon anbefaler oppgjøret. Stein Guldbrandsen tror medlemmene kommer til å si ja i uravstemningen.
– Totalt sett med gjennomslag på de tekniske kravene vi tidligere har måttet slippe for å få mer penger, tror jeg mange ser at dette er et resultat de kan leve med.
– Hvis jeg hadde trodd dette var et resultat medlemmene ville si nei til hadde jeg ikke anbefalt det, sier han.
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen
AVSLAG: UDI gir avslag til flere palestinske medisinstudenter.
UDI
SOMMERJOBB: Ap vil sikre flere ut i jobb.
Mathias Solli