JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bli med gjennom Oslo i elbuss!

Leif Martin Kirknes

VIDEO: Unibuss-sjåfør Eva Schnell-Goto gleder seg til fremtiden, selv om elbuss krever litt tilvenning.

2016040813500020230821171436

leif.kirknes@lomedia.no

Denne uken har Volvo og Siemens demonstrert sitt elbuss-konsept i Oslo.

I deres elbuss-system, som blant annet praktiseres Stockholm og Göteborg, benyttes pantograf på endestasjonene.

Pantograf er det vi kjenner fra jernbanen, der en anretning på taket treffer strømføringen. Men akkurat i dette konseptet fra Siemens er det denne anretningen som heiser seg ned til bussen – se video! Planen er at bussen skal lade på endestasjonene.

Dette er sentrumsbussen. For lengre distanser er en hybrid mer egnet.

Se videoen!

Oslos politikere har vedtatt at byens kollektivtrafikk skal være fossilfri innen 2020, og har overfor Nettverk i et tidligere intervju luftet planer om å kjøre elbuss-testing i stor skala.

Stavanger, ved Boreal, er allerede godt i gang med å teste elbuss, men de tester en langdistanse-elbuss med store batterier som fullader om natten og klattlader utpå dagen.

Den kjører de på sin lengste linje, 25 mil, i rushtiden, har de tidligere forklart Nettverk.

Nettverk hadde tema el-samferdsel i fjor. Du kan lese temaet her.

LES MER OM BUSS:

Offentlig busstjeneste er nesten historie

Opptur for kollektivtrafikken

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy