Bli med gjennom Oslo i elbuss!

Leif Martin Kirknes

VIDEO: Unibuss-sjåfør Eva Schnell-Goto gleder seg til fremtiden, selv om elbuss krever litt tilvenning.

2016040813500020160411102124

leif.kirknes@lomedia.no

Denne uken har Volvo og Siemens demonstrert sitt elbuss-konsept i Oslo.

I deres elbuss-system, som blant annet praktiseres Stockholm og Göteborg, benyttes pantograf på endestasjonene.

Pantograf er det vi kjenner fra jernbanen, der en anretning på taket treffer strømføringen. Men akkurat i dette konseptet fra Siemens er det denne anretningen som heiser seg ned til bussen – se video! Planen er at bussen skal lade på endestasjonene.

Dette er sentrumsbussen. For lengre distanser er en hybrid mer egnet.

Se videoen!

Oslos politikere har vedtatt at byens kollektivtrafikk skal være fossilfri innen 2020, og har overfor Nettverk i et tidligere intervju luftet planer om å kjøre elbuss-testing i stor skala.

Stavanger, ved Boreal, er allerede godt i gang med å teste elbuss, men de tester en langdistanse-elbuss med store batterier som fullader om natten og klattlader utpå dagen.

Den kjører de på sin lengste linje, 25 mil, i rushtiden, har de tidligere forklart Nettverk.

Nettverk hadde tema el-samferdsel i fjor. Du kan lese temaet her.

LES MER OM BUSS:

Offentlig busstjeneste er nesten historie

Opptur for kollektivtrafikken

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy