Bli med gjennom Oslo i elbuss!

VIDEO: Unibuss-sjåfør Eva Schnell-Goto gleder seg til fremtiden, selv om elbuss krever litt tilvenning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken har Volvo og Siemens demonstrert sitt elbuss-konsept i Oslo.

I deres elbuss-system, som blant annet praktiseres Stockholm og Göteborg, benyttes pantograf på endestasjonene.

Pantograf er det vi kjenner fra jernbanen, der en anretning på taket treffer strømføringen. Men akkurat i dette konseptet fra Siemens er det denne anretningen som heiser seg ned til bussen – se video! Planen er at bussen skal lade på endestasjonene.

Dette er sentrumsbussen. For lengre distanser er en hybrid mer egnet.

Oslos politikere har vedtatt at byens kollektivtrafikk skal være fossilfri innen 2020, og har overfor Nettverk i et tidligere intervju luftet planer om å kjøre elbuss-testing i stor skala.

Stavanger, ved Boreal, er allerede godt i gang med å teste elbuss, men de tester en langdistanse-elbuss med store batterier som fullader om natten og klattlader utpå dagen.

Den kjører de på sin lengste linje, 25 mil, i rushtiden, har de tidligere forklart Nettverk.

Nettverk hadde tema el-samferdsel i fjor. Du kan lese temaet her.

LES MER OM BUSS:

Offentlig busstjeneste er nesten historie

Opptur for kollektivtrafikken

Powered by Labrador CMS