JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bompengepartiet vil effektivisere og rasjonalisere kommunen. Slik skal løftene betales.

– Jeg får mange detaljerte spørsmål, men det er for tidlig. Vi meisler ut detaljert politikk nå. Du kan si vi er i en undersøkelsesfase, sier Trym Aafløy.

– Jeg får mange detaljerte spørsmål, men det er for tidlig. Vi meisler ut detaljert politikk nå. Du kan si vi er i en undersøkelsesfase, sier Trym Aafløy.

Paul S. Amundsen, VG

– De som jobber i kommunale sykehjem er dyktige og dedikerte. Spørsmålet er om andre kan gjøre jobben enda bedre, sier bompengemotstanderen Trym Aafløy, som kan bli byrådsleder i Bergen om meningsmålingene holder seg. Fagforbundet-tillitsvalgt reagerer kraftig.

2019060510521320230821171436

ola.tommeras@fagbladet.no

Tre måneder før valget er hver fjerde velger i Bergen klar for å gi sin stemme til bompengeaktivistene. De vil si opp byvekstavtalen med staten, skrote bomringene, fjerne eiendomsskatt og satse på bil og billigere parkering.

Fagbladet har gått gjennom programmene til bompengepartiene som fosser fram på meningsmålingene.

Bergens største parti

Lista til Trym Aafløy og Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) ville vært Vestlands-byens største parti dersom det var valg i dag. Det viser en meningsmåling utført av Respons Analyse for VG og Bergens Tidende i forrige uke.

Bompengeaktivistene mobiliserer over hele Sør-Norge, og stiller liste som politisk parti i Oslo, Bergen, Stavanger, Sandnes, Skien, Porsgrunn, Askøy, Sola, Klepp, Alver og Øygarden.

De håver inn massiv støtte på hovedsaken: nei til flere bommer på veien.

{u1}

Nei til bom og eiendomsskatt

Partiet stiller liste i 11 kommuner og fire fylkeskommuner, men bare i syv av disse er det lagt fram partiprogram.

Folkeaksjonen opplyser til Fagbladet at de jobber med de øvrige partiprogrammene.

Felles i alle programmene er stopp i utbygging av nye veibommer og gradvis avvikling av eksisterende, samt oppsigelse av bypakker- og byvekstavtaler med staten.

Eiendomsskatt skal avvikles. Parkering skal bli lettere og billigere eller gratis. Samtidig skal det satses på kollektivtrafikk, eldreomsorg, helse, kultur og unge, mens kommunene skal bli mer effektive og rasjonelt drevet.

Det er ikke først og fremst bompengemotstanden som bekymrer Fagforbundets leder i Bergen, Sara Bell, men resten av programmet. Både fjerning av eiendomsskatt og det partiet kaller effektivisering og rasjonalisering av kommunene.

– Handler om velferden

– Dette handler om offentlig sektors framtid. Framtidig velferd kan få et skudd for baugen med bompengeaktivistene ved roret, sier Sara Bell.

Etter forrige valg staket det nye rødgrønne flertallet i Bergen ut en ny kurs, der kommersielle aktører ikke fikk fornyet avtale om å drifte sykehjem og hjemmetjenester. Nå frykter Bell at arbeidet kan bli reversert.

VELFERD PÅ SPILL: Fagforbundets leder i Bergen, Sara Bell, frykter ny kommersialisering av offentlig velferd dersom bompengepartiet får den støtten de har nå.

VELFERD PÅ SPILL: Fagforbundets leder i Bergen, Sara Bell, frykter ny kommersialisering av offentlig velferd dersom bompengepartiet får den støtten de har nå.

Ola Tømmerås

– Det er vanskelig å se hvordan FNB skal samarbeide med andre partier enn høyresiden når de har programfestet å fjerne eiendomsskatt. Da kan vi ende med frislipp av kommersielle aktører i velferden, advarer Sara Bell.

– Ikke et privatiseringskorstog

Trym Aafløy, som leder bompengepartiet i Bergen, nekter å ta et valg mellom høyre og venstre side i politikken, men fastslår overfor Fagbladet: – Dette er overhodet ikke et privatiseringskorstog.

Han kommer rett fra besøk på et kommunalt sykehjem da Fagbladet etter flere forsøk får tak i ham. For tiden er det mange som vil stille spørsmål til partilederen som snekrer partiprogram på veien i full fart mot valget.

Vi spør om hva bompengeaktivistene mener om offentlig eller privat drevet velferd.

– De som jobber i kommunale sykehjem, er dyktige og dedikerte. Det har jeg nettopp sett selv. Kvaliteten er i ypperste klasse. Spørsmålet er om andre kan gjøre jobben enda bedre.

{f1}

– Ikke viktig hvor lønna kommer fra

Aafløy definerer partiet som noe midt imellom Høyre og Arbeiderpartiet hva angår bruk av private i velferden – det skal være et pragmatisk parti.

– Vi er ikke imot anbud, men vi vil ikke overlate konkurransen til private. Kommunen skal få legge inn bud selv. Vi er opptatt av at tilbudet er best mulig. Brukeren spør ikke om hvem som drifter eller hvor de ansatte får lønna si. For dem er det tilbudet som er viktigst, sier Aafløy til Fagbladet.

– Kan gi frislipp av kommersialisering

Etter lokalvalget 2015 ble det rødgrønt flertall i Bergen. Hjemmetjenester og sykehjem ble tatt tilbake i kommunens egen drift, og det er vedtatt trepartssamarbeid, tillitsreform og heltidserklæring.

– Vedtakene er ambisiøse, men det er en tung skute å snu, sier Sara Bell. Mye gjenstår før alt i egenregi går på skinner.

– Bompengepartiet kan true jobber

Nå frykter Sara Bell at jobben skal stoppe opp, at bompengeaktivister i byrådet vil legge veien åpen for høyresidens uttalte ønsker om ny runde med kommersialisering av velferdstjenestene.

– Jeg er ikke i tvil om at våre medlemmer som jobber med å yte tjenester i kommunen og innbyggerne vil merke det. Et sterkt bompengeparti kan true jobbene til våre medlemmer, hevder hun.

Aafløy mener derimot at mange kommunalt ansatte støtter dem. Alle lokallag som har laget partiprogram forteller at partiet skal effektivisere og rasjonalisere sine kommuner. Slik skal også penger frigjøres for å oppfylle andre valgløfter. Helt konkret hva som skal effektiviseres er uklart.

Vil ikke henge ut de ineffektive

– Det dreier seg om rasjonalitet, om hvor mange personer som skal til for å fylle et årsverk i kommunen, sier Aafløy.

Fagbladet spør om hvor kommunen er ineffektiv, og hvordan den skal rasjonaliseres, men Aafløy nekter å være konkret på det.

– Det vil jeg ikke. Da vil noen føle seg uthengt, sier han, men opplyser at det ikke dreier seg om dem som jobber i førstelinje, men om byråkrati og bruk av konsulenter og eksterne rådgivere.

– Det er verdt å stille spørsmålet om vi får full utnyttelse av hver krone. Kommunen er som et konsern med mange bedrifter, og det ser ut til at ansvar pulveriseres i enkelte deler av konsernet, sier han med henvisning til tilbakemeldinger de har fått fra både innbyggere og ansatte.

Løfter i Bergen

I Bergen lover FNB at byvekstavtalen med staten skal sies opp. Avtalen innebærer at staten tar halvparten av regninga for nye veier og satsing på kollektivtrafikk mot at Bergen bekoster resten selv.

Nye bommer som skulle finansiere den delen av regninga som bergenserne skulle betale selv, blir ikke etablert dersom partiet får makt. Bybanen skal heller ikke utvides.

Forøvrig skal det satses på det meste, men programmet forteller lite om hvordan.

Trym Aafløy sukker lett over alle spørsmålene partiet få etter den siste meningsmålingen, den som viser at han kan bli byrådsleder.

Både rikspresse og lokale journalister vil vite hva han mener om alt det andre som må til i en kommune, utover bom eller ikke bom.

– Jeg får mange detaljerte spørsmål, men det er for tidlig. Vi meisler ut detaljert politikk nå. Du kan si vi er i en undersøkelsesfase, forteller han.

Den består blant annet i at folk er bedt om å melde inn til FNB om sine opplevelser med kommunen. Aafløy opplyser at undersøkelsen avslører mye dårlig bruk av penger.

– Høyrepopulister i lånt drakt

Sara Bell kaller bompengeaktivistenes parti for høyrepopulister og blir forbanna når de bruker argumenter om at bompenger og eiendomsskatt er usosialt.

– Men er det ikke nettopp usosial politikk å kreve inn bompenger, slik folkeaksjonen hevder?

– De kaller det usosialt, men dette er høyrepopulisme med lånt retorikk. Det er ufattelig provoserende, sier Sara Bell og fyrer av ei bredside til mot Bergens nye parti:

– Jeg forstår at det helt sikkert kan bli mye å betale for enkelte familier, men vi kan ikke se på bompenger isolert. Prisen for bompengepartiets politikk kan bli høy, og den vil bli betalt av vanlige familier helt andre steder enn på veien, sier hun.

– Mye annet bør engasjere

Bell etterlyser folks engasjement for andre saker dersom de vil ha fokus på det som er usosialt.

– Jeg skulle ønske det var mulig å få samme engasjementet for saker som boliger til alle, bedre økonomi til de som ikke kan delta i arbeidslivet og en kommune som tilbyr hele stillinger og vilkår som gjør at de som jobber der kan skape velferdstjenester med høy faglig kvalitet, enten de er renholdere, sykepleiere eller vaktmestre.

Ingen støtte til bommotstand

Sara Bell håper det snart kan bli ro om bompenger fram mot valget.

– Vi må få diskutere hva kommunene skal gjøre i framtiden, hvordan vi skal drive eldreomsorg, hvem som skal drifte nye barnehager og hvordan velferden skal sikres.

Selv om bompengeaktivistene får bred støtte fra bergenserne, er det lite trolig det nye partiet har særlig mange stemmer å fiske i Fagforbundets lokaler i Bergen sentrum – heller ikke når det gjelder bompenger.

Bell blir irritert når det kjempes for bedre vilkår for bilistene.

– Bergen har vært plaget av dårlig luftkvalitet i flere tiår. Kollektivtrafikken gikk skeivt på 80-tallet. Siden den gang er det stort sett tilrettelagt for privatbilisme, sier hun.

Nå vil hun heller diskutere velferd og boligpolitikk.

Nye bommer sanker stemmer

Trym Aafløy og hans partifeller har helst bompengepolitikk og kommunenes pengebruk i søkelyset.

– Forsøker ikke også andre partier å få mest mulig ut av hver krone?

– Det er en grunn til at folk stemmer på oss, og vi har alle typer velgere. Jeg ser det våre tilhengere blir framstilt som sure gubber i femtiåra. Ifølge sist meningsmåling, så ville omtrent 32.000 velgere stemt på oss. Så mange sure gubber finnes det ikke i Bergen, sier Aafløy.

Nå er han nysgjerrig på hvordan det går for partikameratene i Oslo. Der har FNB hittil hatt mer beskjeden oppslutning.

– Jeg tror det endrer seg når folk får de første regningene fra de nye bommene, sier han.

Dette lover Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB)

Her er de syv partiprogrammene som er klare.

Nye Øygarden kommune:

• Bompenger kun til vei.

• Nei til bom på nye veier.

• Ingen byvekstavtaler som medfører bompenger.

• Nei til eiendomsskatt.

• Ja til kollektivtransport.

• Ingen økte parkeringsavgifter.

• Øvrige saker: Klimanøytral oppvarming av kommunale bygg, flere helårsåpne idrettstilbud, forenkle kommunal saksbehandling

Sola kommune:

• Nei til bompenger

• Nei til eiendomsskatt

• Mer folkeavstemming

• Styrket kollektivtrafikk til alle bydeler og Sola flyplass.

• Billigere kollektivtrafikk.

• Øvrig: Bygge storkjøkken, styrke helsetjenester for ungdom, bedre og kortreist mat på sykehjemmene, prioritere kommunale innkjøp lokalt, fryse foreldrebetaling i barnehagene.

Sandnes kommune:

• Nei til bomring og veiprising.

• Nei til bymiljøpakker.

• Nei til eiendomsskatt.

• Gratis parkering i sentrum.

• Sykkelstaller i utkanten av sentrum.

• Øvrig: Nei til vindmøller, forsøpling og brunsnegler. Ja til mer liberal alkoholpolitikk

Bergen:

• Vesentlig lavere bompengesatser og rabatt for kjøretøy over 3,5 tonn.

• Avvikle alle 15 nye bomstasjoner.

• Bompenger skal kun gå til vei og parkering.

• Stoppe videre bybaneutbygging.

• Fjerne eiendomsskatten.

• Øvrig: Gjøre Bergen til «smart-by». Mindre bruk av plastemballasje. Mer vedlikehold av skoler og idrettsanlegg, full bydelsdekning av barnehager. Lavere sykefravær i kommnen. Gjøre det enklere for lokale bedrifter å konkurrere om å levere til kommunen. Styrke kompetanse og grunnbemanning på sykehjemmene. Bedre mat til eldre. Effektivisere, rasjonalisere og digitalisere Bergen kommune.

Oslo:

• Ingen nye bomstasjoner.

• Bompengesatsene fryses, reduseres og fjernes.

• Minst 70 prosent av bompenger til vei.

• Nei til veiprising.

• Gratis parkering utenfor Ring 3 med tilhørende kollektivtilbud.

• Ny E6 og E18 utenfor Oslo.

• Parkeringsplass ved alle offentlige bygg.

• Kollektivtrafikk: Fremskynde dobbeltsporet jernbane i alle retninger. Gratis kollektivtrafikk for pensjonister, uføretrygdede og skoleelever opptil 19 år. 80 prosent rabatt for studenter.

• Sykkelveier kun der det er tilstrekkelig trafikkgrunnlag.

• Skrinlegge etablert standard for sykkelveier og vurdere reversering av sykkelveiplaner.

• Rødmalte sykkelfelt med lite trafikk skal bli parkeringsplasser.

• Barn skal kunne hentes med bil ved alle skoler og barnehager.

• Øvrig: Mer vedlikehold av skoler. Kultur og idrett tilgjengelig for alle. Fritidsklubb i alle bydeler. Økt støtte til rusarbeid og lavterskeltilbud til barn og unge med psykiske problemer. Redusere godtgjørelse til byråder og bystyremedlemmer til maksimal uttelling på folketrygden, det vil si maksimalt 664.800 kroner i år. Fjerne frynsegoder og redusere antall kommunikasjonsrådgivere. Bruke mer folkeavstemming og mer offentlighet.

Klepp:

• Klepp skal bli bomfritt.

• Bedre mobilitet ved hjelp av bildeling, taxibuss, selvgående busser og skyssordninger.

• Bedre busstilbud med lavere priser.

• Bedre og tryggere skolevei.

• Bedre vedlikehold av kommunale veier.

• Staten må ta større del av kostandene ved veivedlikehold.

• Ikke mer fordeler til el-biler.

• El-buss mellom sentrum og Klepp stasjon.

• Øvrige saker: Styrke skole på de fleste områder, etablere mobbeombud, leksefri, styrke PPT og BUP. Legge bedre til rette for næringslivet med blant annet gratis parkering i sentrum. Sterk satsing på helsesektoren, barnevern og velferdsteknologi. Redusere kommunale avgifter, gebyrfrie kommunale tjenester når de brukes riktig, lokale folkeavstemminger, lettere tilgjengelig ordfører og befolkningsvekst.

Alver kommune:

• Nei til alle former for bompenger og veiprising.

• Nei til byvekstavtale.

• Nei til eiendomsskatt.

• Bedre kollektivtilbud.

• Øvrig: Forhindre plast i havet, nei til vindmøller på land, fjerne kvikksølvet i ubåten ved Fedje, sikre mobil og bredbåndsdekning og hindre handelslekkasjer.

Region Vestland

• Stoppe alle nye bompengefinansierte tiltak, inklusiv Hordfast.

• Nei til veiprising.

• Redusere takstene i eksisterende veibommer.

• Innbyggere i kommuner rundt Bergen skal ikke betale for utvikling i Bergen.

• Stopp veksten i parkeringsavgift på offentlige parkeringsplasser.

• Avvikle alle 15 nye bomstasjoner i Bergen.

• Bompenger skal aldri brukes til annet enn vei, aldri til kollektivutbygging etc.

• Stopp videre bybaneutbygging.

• Si opp gjeldende byvekstavtale med staten.

Her stiller Folkeaksjonen lister til valget

Oslo

Bergen

Stavanger

Sandnes

Skien

Porsgrunn

Askøy

Sola

Klepp

Alver

Øygarden

Regioner/Fylker:

Rogaland

Vestland

Vestfold og Telemark

Viken

Bompengeaktivisme som politisk parti

• Første lokallag av Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), ble stiftet i Stavanger i 2014.

• FNB i Bergen ble stiftet i april i fjor, og er nå byens største parti, ifølge siste meningsmåling.

• FNB stiller liste i 11 kommuner og fire regioner (fylker).

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy