JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Buss, båt og tog: Kollektivtrafikken blir gratis i Stavanger

Kommunen har som mål at minst 70 prosent av personreisene i byen skal foregå til fots, med sykkel eller på kollektivtransport.

Kommunen har som mål at minst 70 prosent av personreisene i byen skal foregå til fots, med sykkel eller på kollektivtransport.

Roy Ervin Solstad

Kollektivtrafikken blir gratis i Stavanger fra 1. juli. Byen blir den første i Norge til å la folk reise gratis.

2023052212000020230522120238

Det gjelder både buss, båt og tog, skriver ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.

Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet og SV er enige om å gjøre kollektivtrafikken gratis.

Ordføreren skriver at de er den første store norske byen som fullfinansierer kollektivtrafikken for sine innbyggere.

– For mange er og vil bilen fortsatt være nødvendig, men flere er i en situasjon hvor de kan klare seg helt uten bil eller kutte bil nummer to i husstanden. Vi håper at gratis buss sørger for at flere prøver å reise mer kollektivt i hverdagen, gjerne i kombinasjon med økt sykkelbruk, sier Nessa Nordtun.

Kommunen har som mål at minst 70 prosent av personreisene i byen skal foregå til fots, med sykkel eller på kollektivtransport.

Det er Kolombus som driver kollektivtrafikken i Stavanger-regionen, og kommunen vil nå garantere for de budsjetterte passasjerinntektene selskapet har.

T-banerfører: – I åttende klasse fikk jeg prøve meg en uke i arbeidslivet. Jeg bestemte meg for å ikke gjøre det igjen

Har gått med overskudd

Kommunen opplyser at de har levert store overskudd de siste årene og bygget opp et godt disposisjonsfond.

– Vi i Folkets Parti har hele tiden jobbet for gratis buss i fylkespolitikken i Stavanger-regionen uten å få gjennomslag. Det er nemlig helt nødvendig at flere velger buss eller andre transportmiddel om vi skal unngå at staten krever at det innføres rushtidsavgift igjen, sier Frode Myrhol, gruppeleder i Folkets Parti – FNB.

Rune Askeland i MDG peker på at klimautslippene må ned, og luftkvaliteten må opp.

– Aller helst vil vi at flere skal gå og sykle, og vi tror at flere kan ta sjansen på å klare seg uten bil når de vet de kan kombinere det å gå og sykle med kollektivtrafikk på dager med dårlig vær, sier Askeland.

Beskyttes av et par millimeter stål og glass: Bussjåfør (53) omkom like før nye og sikrere busser er klare

Merkes på lommeboka

Rødts Sara Mauland sier utgiftene til reiser merkes på lommeboka til folk.

– Når kommunen nå har hatt økte inntekter fordi mange flere er i jobb, synes vi det er flott å kunne gi disse pengene tilbake til folk gjennom en belønningsordning for å reise mer klimavennlig, sier hun.

Likhetsprinsippet gjør at kollektivreisene blir gratis både inne i byen og ute i kommunen.

– Prinsippet blir at det blir gratis å komme seg til og fra jobb uansett hvor i Stavanger du bor og hvor du jobber, sier Senterpartiets varaordfører Dagny Sunnanå Hausken, som fra før har gledet seg over at bilferjene har blitt gratis.

Gulrot i stedet for pisk

Paal Kloster i SV sier gulrot fungerer bedre enn pisk for å bedre klimaavtrykket til kommunen.

– Gratis kollektivtrafikk vil få flere til å prøve ut bussen til og fra jobb, men ikke minst ellers på døgnet. Jeg er sikker på at mange av dem som nå vil gi kollektivtrafikk en sjanse på grunn av dette tilbudet, vil bli værende på bussen. Når mange flere bruker buss, er det også lettere å utvide rutetilbudet, sier Kloster.

Det er budsjettert med nærmere 200 millioner kroner i billettinntekter i 2023.

anna.nesje@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Roy Ervin Solstad

Kommunen har som mål at minst 70 prosent av personreisene i byen skal foregå til fots, med sykkel eller på kollektivtransport.

Kommunen har som mål at minst 70 prosent av personreisene i byen skal foregå til fots, med sykkel eller på kollektivtransport.

Roy Ervin Solstad