JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussfører i forhandlingsutvalget: – Risikerer ny storstreik om ikke lønna flytter seg kraftig oppover

KAMPKLARE: - Det blir beinhardt. Går ikke lønna betydelig opp, så er sjåførene beredt på ny storstreik, sier Ole Roger Berg.

KAMPKLARE: - Det blir beinhardt. Går ikke lønna betydelig opp, så er sjåførene beredt på ny storstreik, sier Ole Roger Berg.

Ola Tømmerås

– Det blir et beinhardt oppgjør. Forventningene er store blant bussjåførene, sier bussjåfør Ole Roger Berg, Fagforbundets medlem i forhandlingsutvalget.

2022040112174020220401121724

ola.tommeras@fagbladet.no

Mandag legges kravene i bussbransjeavtalen fram. Forhandlinger starter torsdag 21. og fredag 22. april. En eventuell streik, dersom forhandlinger og mekling ikke fører fram, kan starte i midten av mai.

Partene i Bussbransjeavtalen – Fellesforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet – er klare på at lønna må nærme seg industriarbeiderlønn.

Avtalebrudd i 15 år

Lønn tilsvarende industrien ble avtalt allerede da bussbransjeavtalens ble inngått i 2007. Det var også hva bussjåførene streiket for i 2020. De har ennå ikke fått det. I dag er sjåførlønna på 91 prosent av industriarbeiderlønn.

– En sjåførlønn tilsvarende industriarbeiderlønn har vært avtalt siden start. Hvis ikke lønna nå beveger seg betydelig i riktig retning under disse forhandlingene, tror jeg faktisk vi ser en ny streik. Mange husker det dårlige oppgjøret fra 2018, og er villige til å kjempe for å få lønna opp igjen, sier Berg.

Tilsvarende fortelles fra Fellesforbundets sjåfører og tillitsvalgte. De forlanger å se at avtalen om sjåførlønn blir innfridd.

Gebyr dersom de bommer med 14 sekunder.

Risikosport å bli sjuk

Berg tror at foruten lønn, blir forskuttering av sykepenger hovedsakene ved dette oppgjøret. Bussjåførene mistet forskuttering i 2017. De må dermed søke om sykepenger fra Nav framfor å få det forskuttert fra arbeidsgiver.

– Det har gjort det til en risikosport å bli sjuk. Folk får ikke penger til riktig tid, sier Berg.

Må søke om sykepenger fra Nav.

Fikk nedgang i lønn

Før streiken i 2020 viste tall FriFagbevegelse hadde hentet ut, at bussjåførene reelt sett hadde mindre å rutte med enn fem år tidligere – såkalt reallønnsnedgang. Til sammenligning hadde industriarbeiderlønnen økt mer enn prisveksten i samme periode.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
KAMPKLARE: - Det blir beinhardt. Går ikke lønna betydelig opp, så er sjåførene beredt på ny storstreik, sier Ole Roger Berg.

KAMPKLARE: - Det blir beinhardt. Går ikke lønna betydelig opp, så er sjåførene beredt på ny storstreik, sier Ole Roger Berg.

Ola Tømmerås