JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussførerne sa et overveldende ja i uravstemning – ingen busstreik

Emmie Olivia Kristiansen

… men i Fagforbundet var det ja med knappest mulig margin.

2022060910012620220609174059

ola.tommeras@fagbladet.no

Samlet har 72 prosent av sjåførene i de fire forbundene som er del av Bussbransjeavtalen, sagt ja til årets resultat i lønnsoppgjøret, men blant Fagforbundets sjåfører var det ikke mer enn 50,75 prosent som stemte ja - det vil si 0,75 prosent overvekt for å godkjenne resultatet. Hadde ni stemmer gått andre veien, ville svaret fra Fagforbundets bussførere vært nei.

Et lite skritt i riktig retning

– I dette oppgjøret gikk vi i riktig retning, men bare et lite skritt, sier Stein Guldbrandsen, leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet. Han innrømmer at det er langt igjen før bussførerne får hva som er krevd i årevis, blant annet under streiken i 2020.

Stein Guldbrandsen er litt overrasket over den store forskjellen mellom forbundene.

– Det kan skyldes at våre medlemmer har bakgrunn i kommunale avtaler. Mange sammenligner bussførernes tariff med Oslo sporveier, sier Guldbrandsen.

– Resultatet uttrykker kanskje en sterkere vilje til å stå på for å nå intensjonen om å få lønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sier han.

FORNØYD: – Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

FORNØYD: – Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Leif Martin Kirknes

Lønna holder tritt

Kravet har vært en sjåførlønn som nærmer seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Isteden har lønna sakket akterut gjennom flere år.

– Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier Guldbrandsen.

Han er fornøyd med helheten i oppgjøret, men er klar for å kjempe for at lønna skal øke mer i neste oppgjør.

Betalt sikkerhetssjekk

Av seire etter årets tariffoppgjør, nevner Guldbrandsen disse:

• Sikkerhetssjekken blir innbakt i arbeidstiden. Historiene er mange om hvordan bussførere må bruke fritiden for å gjennomføre det de mener er nødvendig sjekk av kjøretøyet før ruta starter.

• Systemet med at bussførere blir trukket for de første ti minuttene ved forsinkelse, er nå endret.

• Pensjonsvilkårene er bedret.

Større oppslutning

I tillegg til Fagforbundet er Norsk Jernbaneforbund (NJF), Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) parter i Bussbransjeavtalen. Her viste avstemningen: NJF: 73 prosent ja, 27 prosent nei. YTF: 76 prosent ja, 24 prosent nei. Fellesforbundet: 62 prosent ja, 38 prosent nei.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FORNØYD: – Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

FORNØYD: – Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Leif Martin Kirknes

Emmie Olivia Kristiansen