Emmie Olivia Kristiansen
ola.tommeras@fagbladet.no
Samlet har 72 prosent av sjåførene i de fire forbundene som er del av Bussbransjeavtalen, sagt ja til årets resultat i lønnsoppgjøret, men blant Fagforbundets sjåfører var det ikke mer enn 50,75 prosent som stemte ja - det vil si 0,75 prosent overvekt for å godkjenne resultatet. Hadde ni stemmer gått andre veien, ville svaret fra Fagforbundets bussførere vært nei.
Et lite skritt i riktig retning
– I dette oppgjøret gikk vi i riktig retning, men bare et lite skritt, sier Stein Guldbrandsen, leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet. Han innrømmer at det er langt igjen før bussførerne får hva som er krevd i årevis, blant annet under streiken i 2020.
Stein Guldbrandsen er litt overrasket over den store forskjellen mellom forbundene.
– Det kan skyldes at våre medlemmer har bakgrunn i kommunale avtaler. Mange sammenligner bussførernes tariff med Oslo sporveier, sier Guldbrandsen.
– Resultatet uttrykker kanskje en sterkere vilje til å stå på for å nå intensjonen om å få lønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sier han.
FORNØYD: – Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.
Leif Martin Kirknes
Lønna holder tritt
Kravet har vært en sjåførlønn som nærmer seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Isteden har lønna sakket akterut gjennom flere år.
– Ved dette oppgjøret holder bussførerne i det minste tritt med industriarbeiderlønna, sier Guldbrandsen.
Han er fornøyd med helheten i oppgjøret, men er klar for å kjempe for at lønna skal øke mer i neste oppgjør.
Betalt sikkerhetssjekk
Av seire etter årets tariffoppgjør, nevner Guldbrandsen disse:
• Sikkerhetssjekken blir innbakt i arbeidstiden. Historiene er mange om hvordan bussførere må bruke fritiden for å gjennomføre det de mener er nødvendig sjekk av kjøretøyet før ruta starter.
• Systemet med at bussførere blir trukket for de første ti minuttene ved forsinkelse, er nå endret.
• Pensjonsvilkårene er bedret.
Større oppslutning
I tillegg til Fagforbundet er Norsk Jernbaneforbund (NJF), Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) parter i Bussbransjeavtalen. Her viste avstemningen: NJF: 73 prosent ja, 27 prosent nei. YTF: 76 prosent ja, 24 prosent nei. Fellesforbundet: 62 prosent ja, 38 prosent nei.
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
HTV: Erik Borgersrud er hovudtillitsvald for Fagforbundet på Nav Gamle Oslo. – Dyrtid i samfunnet fører til auka utgifter til sosialhjelp. Samtidig kjem det mange flyktninger som treng vår assistanse, dette utfordrar oss. Vi må jobbe effektivt og godt innan dei økonomiske rammene vi har.
Anita Arntzen
KUNNSKAP: Som pårørende visste Henriksen at morens atferd var svært avvikende.
Kathrine Geard