JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kollektivtrafikk

Bussjåfører får kjeft for å lage trafikkaos

UTE I VEIEN: Den bakerste bussen står parkert. Det gjør det umulig for leddbussen å komme helt inntil holdeplassen. Dermed sperrer den bakre delen av bussen for annen trafikk midt i rushet.

UTE I VEIEN: Den bakerste bussen står parkert. Det gjør det umulig for leddbussen å komme helt inntil holdeplassen. Dermed sperrer den bakre delen av bussen for annen trafikk midt i rushet.

Roy Ervin Solstad

Først måtte passasjerene forsere en hekk for å komme av bussen, men å flytte stoppestedet har ført til trafikkaos i rushtiden og kjeft fra både passasjerer og andre trafikanter. 

2022111609324820221117090315

roy@lomedia.no

Det forteller tillitsvalgt for Unibuss på Alnabru i Oslo, Kent Jensen. Han mener kollektivselskapet Ruter har ansvaret, og at selskapet ikke har lyttet til bussjåførene når det gjelder endringen på en holdeplass på Økern i Oslo. Det avviser Ruter.

– Unibuss har tre forskjellige sjåfør-fagforeninger, med hver sine tillitsvalgte. Ruter har derfor forholdt seg til busselskapet. Vi har hatt befaring med Bymiljøetaten og Unibuss på Økern og kommet fram til en omforent løsning, skriver pressekontakt i Ruter Øystein Dahl Johansen på en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Måtte forsere hekk

Stridens kjerne er den todelte holdeplassen, der en del er beregnet på busser som er ferdige med ruten sin. De bussene parkeres på såkalt «reguleringsplass» i bakkant av selve holdeplassen. Da kan bussjåførene få en liten pause før neste rute starter, og de kan benytte toalettfasiliteten i nærheten.

Allerede i sommer forteller Kent Jensen at de ga beskjed om at en liten hekk mellom reguleringsplassen og gang- og sykkelveien, gjorde at passasjerer som skulle av på rutas siste holdeplass, måtte forsere hekken for å komme ut av bussen.

Se hva Ruter svarer lengre ned i saken.

Må vente ute i veibanen

Det problemet ble tatt tak i, men Jensen vet ikke om han skal le eller gråte av den nye løsningen som er valgt. Nå er reguleringsplassene flyttet fram, slik at hekken ikke lenger utgjør noe problem. I stedet mener han det har oppstått et nytt.

– Nå skal vi parkere bussene 40 meter lenger fram, noe som gjør at det knapt nok er plass til to rutegående busser foran oss. I rushet ser vi at bussene som skal inn på holdeplassen derfor blir stående ute i veibanen for å vente på plass ved holdeplassen. Dermed skaper vi kaos og kork i trafikken. Dette kunne vært unngått om Ruter hadde lyttet til oss sjåfører, forklarer Jensen.

– Burde fjernet hekken

Siden bussene ikke kan slippe av passasjerene før de er ordentlig inne på holdeplassen, får bussjåførene stadig vekk klager fra både passasjerer og andre trafikanter, selv om Jensen på hver eneste tur han kjører oppfordrer passasjerene til å sende klagen direkte til Ruter.

– Den beste løsningen ville jo vært å fjerne hekken, slik at vi kunne parkert der vi gjorde tidligere, samtidig som det ville blitt enkelt for passasjerene å komme av bussen. Da ville vi heller ikke hindret trafikken slik vi gjør nå, poengterer Kent Jensen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

VIL FJERNE HEKKEN: Tillitsvalgt for bussjåførene i Unibuss, Kent Jensen, vil fjerne hekken på bildet, for å gjøre det enklere for passasjerer å forlate bussen og for å hindre at de parkerte bussene står i veien for andre busser.

VIL FJERNE HEKKEN: Tillitsvalgt for bussjåførene i Unibuss, Kent Jensen, vil fjerne hekken på bildet, for å gjøre det enklere for passasjerer å forlate bussen og for å hindre at de parkerte bussene står i veien for andre busser.

Roy Ervin Solstad

Ruter: – Feil adressat

Øystein Dahl Johansen i Ruter mener det ikke er Ruter som er rett adressat for et slikt forslag.

– Ruter kan ikke ta seg til rette og fjerne hekker eller gjøre andre ting i trafikken fordi vi ønsker det. Vi må forholde oss til veiholder, som i Oslo enten er Bymiljøetaten eller Vegvesenet, understreker Dahl Johansen.

Han forklarer at det tidligere var to holdeplasser mot øst, og at løsningen man kom fram til sammen med Bymiljøetaten og Unibuss var at den bakerste ble lagt ned fordi man ikke fikk fjernet hekken.

– Alle bussene benytter nå den fremste holdeplassen. Dette gjør at det er plass til to busser i linje 28 som kan slippe av passasjerer og regulere, uten å komme i konflikt med hekken bak, forklarer Dahl Johansen.

– System for ansvarsfraskrivelse

Kent Jensen mener likevel at saken er nok et eksempel på hvilke problemer det skaper for ansattes arbeidsmiljø når rammene blir satt og bestemt av andre enn arbeidsgiveren, og de ansatte ikke har noen direkte kanal for å kunne påvirke egen situasjon.

– Vi må melde alt inn til vår arbeidsgiver, som igjen må ta det opp med Ruter som bestemmer. Det ser nesten ut som et system for å fraskrive seg ansvar, sier Kent Jensen og rister på hodet.

– Stjerneeksempel

Forbundssekretær i Fellesforbundet, og tidligere bussjåfør Dag-Einar Sivertsen er ikke overrasket.

– Dette er et stjerneeksempel på hvordan det ikke skal gjøres, og hva som kan skje når sjåførene ikke blir hørt. Men om man ikke skal høre på sjåførene, hvem skal man høre på da?, spør Sivertsen retorisk.

Han forteller at Fellesforbundet lenge har jobbet med å få på plass en formalisert løsning der sjåførene får innflytelse på egen arbeidssituasjon, men at det enn så lenge ikke har lyktes.

– Hadde sjåførene vært med å bestemme ville man funnet en langt bedre løsning enn når skrivebordseksperter tar avgjørelsene, slik som det ser ut her, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy