JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Buss-meklingen fortsetter på overtid lørdag morgen

Emmie Olivia Kristiansen

Klokka åtte lørdag morgen mekles det fortsatt i bussoppgjøret.

2022050700082520220507081109

per.flakstad@fagbladet.no

– Det er en krevende mekling, men partene fortsetter, sa riksmekler Mats Ruland da fristen for å bli enige gikk ut ved midnatt.

– Det har vært jobbet ganske intenst i to dager, og partene sitter fortsatt og jobber. Jeg regner med at vi blir sittende utover. Jeg er innstilt på det, sier riksmekler Mats Ruland.

Når partene har bestemt seg for å fortsette meklingen på overtid kan det tolkes som om det er bevegelse og at de ser for seg at det skal være mulig å bli enige.

Men dette er så langt bare en spekulasjon.

Vanskelig mekling

Lønn, tid til sikkerhetssjekk av bussene, og utbetaling av sykepenger er noen av temaene i meklingen. Hva partene er blitt enige om – eller om de er blitt enige om noe som helst – vet bare de som har tilgang til Rulands kontorer. Som vanlig gjelder regelen «Det som skjer hos Riksmekleren, blir hos Riksmekleren».

Men Ruland legger ikke skjul på at det er en vanskelig mekling.

– Det er krav som er utfordrende å finne løsning på. Men det har vært gjort helhjertede forsøk. Så får vi se om vi kommer i mål, sier han.

Møt på jobb så lenge det mekles

Så lenge meklingen fortsetter skal ansatte i busselskapene, også de som er tatt ut i en eventuell streik, møte på jobb som vanlig lørdag morgen.

Fagforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestransportforbundet har sittet i mekling siden torsdag formiddag. Motparten er NHO Transport og Spekter.

Vil heve lønna opp mot industriarbeider-nivå

Da forhandlingene ble brutt og oppgjøret gikk til mekling sa Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen at det hadde vært framdrift på en del områder, men at partene ikke kom i mål.

– Kampen om å heve busslønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn fortsetter i meklingen, sa han.

Bussjåførene streiket for det samme kravet i 2020.

Dersom partene ikke klarer å bli enige om et meklingsresultat blir det ny busstreik.

Her er Fagforbundets medlemmer tatt ut i en eventuell streik

I første omgang er 2.362 bussjåfører og bybaneførere tatt ut i streik. Streikeuttaket omfatter sjåfører over det meste av landet, men flest er tatt ut i Finnmark, Kristiansand, Bergen, Oslo og Stavanger. 

Også sjåfører i Drammen, Ski, Nesodden, Moss, Halden, Kongsvinger og Flisa er klare til streik lørdag morgen.

I første fase er 166 medlemmer av Fagforbundet tatt ut:

I NHO-området har Fagforbundet tatt ut 30 medlemmer i første streikeuttak fra lørdag 7. mai: Det er 4 medlemmer i Nobina avd. Oslo, 4 medlemmer i Keolis Norge AS(Bybane i Bergen) og 22 medlemmer ved Keolis Buss avd. Mannsverk.

I Spekterområdet har forbundet tatt ut 136 medlemmer: VY Buss AS, 3 medlemmer ved avd. Kongsvinger og 133 medlemmer ved avd. Drammen.

Fra søndag 8. mai vil Fagforbundet ta ut ytterligere 12 medlemmer i VY Buss AS.

Fellesforbundet tar ut nesten 900. De jobber i Nobina i Oslo, Boreal i Kristiansand og Finnmark, Norgesbuss på Forus i Stavanger og Keolis på bybanen og busser i Bergen og Vy i Halden, Moss, Drammen, Flisa og Kongsvinger.

En eventuell streik kan bli trappet opp senere.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy