Busstreik avverget i natt – resultat får blandet mottagelse blant sjåførene

Får kun 1,30 kroner mer i timen

Har tettet AFP-hullene

Slitertillegg sikret

WERNER JUVIK

– For den menige sjåfør er det ingen økt kjøpekraft i det hele tatt, konstaterer hovedtillitsvalgt i Nettbuss, Ove Andreas Solberg.

2018041111100020180411144847

ola tømmerås@fagbladet.no

Allerede de første timene etter enighet i meklingen mellom LO Stat/Nettbuss og Spekter klokka 02.00 i natt, kom det negative reaksjoner på sosiale medier fra sjåfører. De reagerer på det økonomiske resultatet.

– For den menige sjåfør er det ingen økt kjøpekraft i det hele tatt, konstaterer hovedtillitsvalgt i Nettbuss, Ove Andreas Solberg, som også sitter i styret for Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet.

Spekter-oppgjøret i havn i natt

Ove Andreas Solberg

Ove Andreas Solberg

Morten Hansen

Fikk på plass slitertillegg og AFP

Mange andre forhold er på plass etter meklingen, men Solberg har forståelse for at det økonomiske resultatet ikke skaper begeistring.

– Spriket mellom sjåførlønn og industriarbeiderlønn, blir bare enda større, påpeker han.

AU-medlem i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, har representert Fagforbundets bussansatte under meklingen. Han anbefaler resultatet, men er også mellomfornøyd med den økonomiske delen av avtalen.

– Vi er opptatt av at det fortsatt skal være to like bussbransjeavtaler i NHO og i Spekter. Det har vi klart å oppnå gjennom meklingen. Dette er for å motvirke konkurranse på de ansattes lønns- og arbeidsforhold. Vi har også fått på plass slitertillegget, AFP og det samme generelle tillegget som i NHO-området, sier Guldbrandsen til fagforbundet.no.

Storstreik i privat sektor unngått

MELLOMFORNØYD: Mye ble oppnådd i meklingen, men også Stein Guldbrandsen er mellomfornøyd med det økonomiske resultatet.

MELLOMFORNØYD: Mye ble oppnådd i meklingen, men også Stein Guldbrandsen er mellomfornøyd med det økonomiske resultatet.

Øystein Windstad

Nådd målene

Stein Guldbrandsen er fornøyd med at de fleste målene som ble vedtatt på LOs representantskap, er oppfylt i oppgjøret så langt.

– Det er gjort en usedvanlig god jobb når det gjelder sosial dumping, med å få på plass dekning av reise, kost og losji. AFP og det som kalles slitertillegget er også bra, sier han.

Bra for de fleste

Guldbrandsen er ikke like fornøyd med det økonomiske resultatet for bussansatte.

– For de fleste er dette også et godt økonomisk oppgjør, men det er lite for ansatte innenfor bussbransjen. Bussbransjeavtalen er en normallønnsavtale, hvor de kun får det generelle tillegget. Det vil ikke være lokale forhandlinger.

Dette er oppnådd:

• Normallønnssatsene og minstelønnssatsene i Bussbransjeavtalen økes med kroner 2.535 (1,30 kroner per time).

• Slitertillegget blir identisk med det som er avtalt mellom LO og NHO. Dette er et tillegg til pensjonen for de som går av med pensjon ved 62, 63 eller 64 år og ikke arbeider ved siden av.

• LO og NHO bruker pengene fra fondet for Sluttvederlagsordningen for å finansiere slitertillegget. Et slikt fond finnes ikke for Spekter-bedriftene, derfor var det en utfordring å finne en løsning på dette i forhandlingene.

• Frist for uravstemningen er den samme som for LO-NHO-oppgjøret, 26. april.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy