JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bybetjentene fortviler over el-sparkesykler. Nå kommer ytterligere 2.000 i Oslo-gatene.

GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

Bjørn Arne Johansen

– Å rydde sparkesykler tar nesten halve arbeidsdagen.

2020072911210020200731132320

guro.gulstuen.nordhagen@fagbladet.no

Halvannet år etter at elsparkesyklene kom på markedet, er det i dag omkring 10.000 i Oslos gater.

I løpet av kort tid vil ytterligere 2.000 elektriske tohjulinger pryde gatebildet i hovedstaden.

Sammenligner med søppel

For et år siden skrev vi om Ramin og de andre trafikkbetjentene i Oslo som må bruke arbeidstid på å rydde opp el-sparkesykler som ligger slengt i gatene.

– Det blir bare verre og verre for bybetjentene våre. De er møkklei, sier leder av yrkeseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Oslo, Lars Ole Beichmann.

Ansvar for fremkommelighet

Bybetjentene i Oslo har ansvar for fremkommeligheten i byen, og skal sikre trygg ferdsel i gatene. Det betyr at de passer på at biler, forsøpling eller sparkesykler ikke hindrer fri ferdsel.

– Jeg vil nesten sette sparkesyklene i samme kategori som forsøpling, sier Beichmann.

Det er ikke tvil om at el-sparkesyklene er et tema som opptar trafikkbetjentene i Oslo.

– Enkelte hevder at å rydde opp sparkesykler snart tar opp halvparten av arbeidstiden deres. Arbeidsoppgaven er umettelig, sier han.

Fritt marked

Grunnen til at det kommer enda flere el-sparkesykler til byen nå, er at en sjette aktør kommer på markedet.

Fungerende seksjonssjef i Bymiljøtetaen, Freddy Leithe, forteller at det i dag ikke er noe krav til søknad eller noen form for godkjenning til å sette ut el-sparkesykler.

Bymiljøetaten har ikke noe ansvar for el-sparkesyklene, men har ansvaret for kommunal grunn, der sparkesyklene ofte parkeres, og er klar over at det gjør framkommeligheten problematisk.

Jobber med samarbeidsavtale

– Vi opplever at alle ønsker å finne en god løsning. Nå er vi i gang med å lage en samarbeidsavtale med aktørene som vi håper vil gjøre forholdene bedre for alle, sier han.

– At våre bybetjenter må bruke mye av sin arbeidstid på å rydde opp i el-sparkesykler er selvfølgelig uønsket, men å sørge for framkommelighet er en viktig del av jobben. Vi håper derfor at samarbeidsavtalen med aktørene som vi jobber med skal bedre forholdene for alle, sier Leithe.

Bymiljøetaten er også i gang med et prøveprosjekt for å finne arealer som kan benyttes til utplassering av større mengder el-sparkesykler. Formålet med det er blant annet å ivareta ryddighet og fremkommelighet.

Andre reagerer sterkere

Flere andre har utrykt sterk misnøye mot tohjulingene i byen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har tidligere uttalt at han ønsker strengere regler for el-sparkesykler.

Bergen kommune har nå gått til sak mot en av aktørene der, og Trondheim kommune tapte et lignende søksmål i mars.

Bymiljøetaten velger å ikke svare på spørsmål om Oslo kommune kommer til å gå til sak mot noen av aktørene.

MEST LEST:

Frøydis Falch Urbye

Enige om ny lønn til sykehusansatte. Se hvor mye de fikk

VIL HA FLERE FOLK: Barne- og ungdomsarbeider Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

VIL HA FLERE FOLK: Barne- og ungdomsarbeider Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22) er oppgitt: – Hvordan skal jeg greie å jobbe i barnehagen til jeg blir nesten 70 år?

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

Lars Magne Hovtun/OBRE

Hvilke yrker skal ha særaldersgrense? Nå skal nye regler på plass

ELIANE: Reinhaldar og Fagforbundet-tillitsvalgte Eliane Jacobssen kan få ein del nye arbeidsoppgåver, om Rødt og Seher Aydar får gjennomslag.  Tanken er å avlaste sjukepleiarane med oppgåver som fagarbeidarar kan gjere.

ELIANE: Reinhaldar og Fagforbundet-tillitsvalgte Eliane Jacobssen kan få ein del nye arbeidsoppgåver, om Rødt og Seher Aydar får gjennomslag. Tanken er å avlaste sjukepleiarane med oppgåver som fagarbeidarar kan gjere.

Werner Juvik

Vil avlaste sjukepleiarar på sjukehusa: Då kan portørar, reinhaldarar og helsefagarbeidarar få fleire oppgåver

Andreas Roksvåg

Her kaster bua-lærling Kjersti (22) seg utfor: – Jeg har tenkt mange ganger at det her er skummelt

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy