JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bybetjentene fortviler over el-sparkesykler. Nå kommer ytterligere 2.000 i Oslo-gatene.

GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

Bjørn Arne Johansen

– Å rydde sparkesykler tar nesten halve arbeidsdagen.

2020072911210020200731132320

guro.gulstuen.nordhagen@fagbladet.no

Halvannet år etter at elsparkesyklene kom på markedet, er det i dag omkring 10.000 i Oslos gater.

I løpet av kort tid vil ytterligere 2.000 elektriske tohjulinger pryde gatebildet i hovedstaden.

Sammenligner med søppel

For et år siden skrev vi om Ramin og de andre trafikkbetjentene i Oslo som må bruke arbeidstid på å rydde opp el-sparkesykler som ligger slengt i gatene.

– Det blir bare verre og verre for bybetjentene våre. De er møkklei, sier leder av yrkeseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Oslo, Lars Ole Beichmann.

Ansvar for fremkommelighet

Bybetjentene i Oslo har ansvar for fremkommeligheten i byen, og skal sikre trygg ferdsel i gatene. Det betyr at de passer på at biler, forsøpling eller sparkesykler ikke hindrer fri ferdsel.

– Jeg vil nesten sette sparkesyklene i samme kategori som forsøpling, sier Beichmann.

Det er ikke tvil om at el-sparkesyklene er et tema som opptar trafikkbetjentene i Oslo.

– Enkelte hevder at å rydde opp sparkesykler snart tar opp halvparten av arbeidstiden deres. Arbeidsoppgaven er umettelig, sier han.

Fritt marked

Grunnen til at det kommer enda flere el-sparkesykler til byen nå, er at en sjette aktør kommer på markedet.

Fungerende seksjonssjef i Bymiljøtetaen, Freddy Leithe, forteller at det i dag ikke er noe krav til søknad eller noen form for godkjenning til å sette ut el-sparkesykler.

Bymiljøetaten har ikke noe ansvar for el-sparkesyklene, men har ansvaret for kommunal grunn, der sparkesyklene ofte parkeres, og er klar over at det gjør framkommeligheten problematisk.

Jobber med samarbeidsavtale

– Vi opplever at alle ønsker å finne en god løsning. Nå er vi i gang med å lage en samarbeidsavtale med aktørene som vi håper vil gjøre forholdene bedre for alle, sier han.

– At våre bybetjenter må bruke mye av sin arbeidstid på å rydde opp i el-sparkesykler er selvfølgelig uønsket, men å sørge for framkommelighet er en viktig del av jobben. Vi håper derfor at samarbeidsavtalen med aktørene som vi jobber med skal bedre forholdene for alle, sier Leithe.

Bymiljøetaten er også i gang med et prøveprosjekt for å finne arealer som kan benyttes til utplassering av større mengder el-sparkesykler. Formålet med det er blant annet å ivareta ryddighet og fremkommelighet.

Andre reagerer sterkere

Flere andre har utrykt sterk misnøye mot tohjulingene i byen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har tidligere uttalt at han ønsker strengere regler for el-sparkesykler.

Bergen kommune har nå gått til sak mot en av aktørene der, og Trondheim kommune tapte et lignende søksmål i mars.

Bymiljøetaten velger å ikke svare på spørsmål om Oslo kommune kommer til å gå til sak mot noen av aktørene.

MEST LEST:
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

Trond Giske om nye tall: – Det er krise!

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

Berit Baumberger

Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg!

HTV: Erik Borgersrud er hovudtillitsvald for Fagforbundet på Nav Gamle Oslo. – Dyrtid i samfunnet fører til auka utgifter til sosialhjelp. Samtidig kjem det mange flyktninger som treng vår assistanse, dette utfordrar oss. Vi må jobbe effektivt og godt innan dei økonomiske rammene vi har.

HTV: Erik Borgersrud er hovudtillitsvald for Fagforbundet på Nav Gamle Oslo. – Dyrtid i samfunnet fører til auka utgifter til sosialhjelp. Samtidig kjem det mange flyktninger som treng vår assistanse, dette utfordrar oss. Vi må jobbe effektivt og godt innan dei økonomiske rammene vi har.

Anita Arntzen

Sosialhjelp aukar: No må folk med «vanlege jobbar» gå på Nav

ENDRET ORGANISERING: – Vi har vært for dårlig organisert og for dårlig på å hevde oss, sier Julianne Schönen (t.h.), sammen med Christina Marie Andersen og papillonen Tussi.

ENDRET ORGANISERING: – Vi har vært for dårlig organisert og for dårlig på å hevde oss, sier Julianne Schönen (t.h.), sammen med Christina Marie Andersen og papillonen Tussi.

Kristin Svorte

Derfor tjener dyrepleiere og andre i det private så dårlig: – Jeg tenkte at jeg bare må slutte

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Martin Guttormsen Slørdal

Enighet: Nå øker barnetrygden og minstesatsen for uføre

LØSNING: – Hvis vi organiserer oss bedre, slik vi har startet på via klubbprosjektet, kan antallet uten tariffavtale gå ned. Men det vil nok aldri bli null, sier Svend Morten Voldsrud.

LØSNING: – Hvis vi organiserer oss bedre, slik vi har startet på via klubbprosjektet, kan antallet uten tariffavtale gå ned. Men det vil nok aldri bli null, sier Svend Morten Voldsrud.

Fagforbundet

3000 medlemmer betaler kontingent – har ikke tariffavtale

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy