Bybetjentene fortviler over el-sparkesykler. Nå kommer ytterligere 2.000 i Oslo-gatene.

GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

GLEDE OG BESVÆR: I dag er det ti tusen el-sparkesykler i Oslo. Ytterligere to tusen kommer om litt.

Bjørn Arne Johansen

– Å rydde sparkesykler tar nesten halve arbeidsdagen.

2020072911210020200731132320

guro.gulstuen.nordhagen@fagbladet.no

Halvannet år etter at elsparkesyklene kom på markedet, er det i dag omkring 10.000 i Oslos gater.

I løpet av kort tid vil ytterligere 2.000 elektriske tohjulinger pryde gatebildet i hovedstaden.

Sammenligner med søppel

For et år siden skrev vi om Ramin og de andre trafikkbetjentene i Oslo som må bruke arbeidstid på å rydde opp el-sparkesykler som ligger slengt i gatene.

– Det blir bare verre og verre for bybetjentene våre. De er møkklei, sier leder av yrkeseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Oslo, Lars Ole Beichmann.

Ansvar for fremkommelighet

Bybetjentene i Oslo har ansvar for fremkommeligheten i byen, og skal sikre trygg ferdsel i gatene. Det betyr at de passer på at biler, forsøpling eller sparkesykler ikke hindrer fri ferdsel.

– Jeg vil nesten sette sparkesyklene i samme kategori som forsøpling, sier Beichmann.

Det er ikke tvil om at el-sparkesyklene er et tema som opptar trafikkbetjentene i Oslo.

– Enkelte hevder at å rydde opp sparkesykler snart tar opp halvparten av arbeidstiden deres. Arbeidsoppgaven er umettelig, sier han.

Fritt marked

Grunnen til at det kommer enda flere el-sparkesykler til byen nå, er at en sjette aktør kommer på markedet.

Fungerende seksjonssjef i Bymiljøtetaen, Freddy Leithe, forteller at det i dag ikke er noe krav til søknad eller noen form for godkjenning til å sette ut el-sparkesykler.

Bymiljøetaten har ikke noe ansvar for el-sparkesyklene, men har ansvaret for kommunal grunn, der sparkesyklene ofte parkeres, og er klar over at det gjør framkommeligheten problematisk.

Jobber med samarbeidsavtale

– Vi opplever at alle ønsker å finne en god løsning. Nå er vi i gang med å lage en samarbeidsavtale med aktørene som vi håper vil gjøre forholdene bedre for alle, sier han.

– At våre bybetjenter må bruke mye av sin arbeidstid på å rydde opp i el-sparkesykler er selvfølgelig uønsket, men å sørge for framkommelighet er en viktig del av jobben. Vi håper derfor at samarbeidsavtalen med aktørene som vi jobber med skal bedre forholdene for alle, sier Leithe.

Bymiljøetaten er også i gang med et prøveprosjekt for å finne arealer som kan benyttes til utplassering av større mengder el-sparkesykler. Formålet med det er blant annet å ivareta ryddighet og fremkommelighet.

Andre reagerer sterkere

Flere andre har utrykt sterk misnøye mot tohjulingene i byen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har tidligere uttalt at han ønsker strengere regler for el-sparkesykler.

Bergen kommune har nå gått til sak mot en av aktørene der, og Trondheim kommune tapte et lignende søksmål i mars.

Bymiljøetaten velger å ikke svare på spørsmål om Oslo kommune kommer til å gå til sak mot noen av aktørene.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy