JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bygget SFO-suksess: – Det har vært et krevende arbeid

SFO ER OGSÅ Å VENTE: Axel er rutinert på zipline. I rosa bak venter Synne tålmodig sammen med Liv og August.

SFO ER OGSÅ Å VENTE: Axel er rutinert på zipline. I rosa bak venter Synne tålmodig sammen med Liv og August.

Jo Straube

Møt Labakken-gjengen i Færder, som har omfavnet rammeplanen for SFO og funnet sin vinneroppskrift.

2024101413201820241015092725

ingeborg.rangul@fagbladet.no

Fredrik, Willian og Emrik løper i full fart over gressplenen og inn i skogen for å vise fram hytta de har bygd. Den har rast sammen tross mange dagers innsats.

– Den ble bygd for lenge siden. To uker, minst, forteller Willian.

De tre stortrives på SFO på Labakken skole i Færder. Det aller beste er å leke i skogen. Men ikke lenger inn enn til de røde merkene. Hva skjer nå de krysses?

– Da blir det kjeft, kommer det kjapt fra trioen.

Steinar Ulvahaug Olsen, avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn humrer og rister litt på hodet.  

Overalt yrer det av liv og latter. Skogen lokker med klatretrær, barn suser rundt på sparkesykler eller herjer i huskestativet og ved ziplinen er køen lang.

Hemmeligheten

Labakken skole har verken mer penger eller flere ansatte enn andre SFO-er. Likevel synes de at de har lykkes i arbeidet med rammeplanen og med gratis kjernetid for tredjeklassingene, som har økt fra 172 barn på SFO i februar til 208 i september.

KAN SIN RAMMEPLAN: Steinar Ulvahaug Olsen er avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn på Labakken skole. Han brenner for den frie leken.

KAN SIN RAMMEPLAN: Steinar Ulvahaug Olsen er avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn på Labakken skole. Han brenner for den frie leken.

Jo Straube

Så hva gjorde de?

Nøkkelordet er informasjon, forteller Vibeke Gundersen, rådgiver oppvekst barnehage og skole.

Skoleeier satte seg inn i det som fantes av støttemateriell og kompetansepakker, og de ansatte har prioritert gode, jevnlige fagøkter. SFO-lederne har blitt godt kjent med hverandre og delt erfaringer.

– Hverdagserfaringer, rett og slett. Vi arrangerer felles sommerleker og aktivitetsdager og flagger veldig hva SFO gjør. Vi snakker om rammeplanen til både barnehage og SFO og skolens læreplan. Det er med i alt vi gjør, sier Ulvahaug Olsen.

Vibeke Gundersen, rådgiver oppvekst barnehage og skole i Færder kommune

Vibeke Gundersen, rådgiver oppvekst barnehage og skole i Færder kommune

Jo Straube

Gundersen mener i tillegg at en avdelingsleder som både er på SFO og i skolen, bygger bro og sikrer SFO-ressurser.

– Det har vært et krevende arbeid, men vi har jobbet over tid og valgt ut område for område. Det er viktig å være realistisk. Vi kan ikke klare alt med en gang, sier Gundersen.  

Skeptiske SFO-ansatte nasjonalt

Arbeidet med ny rammeplan har preget SFO-arbeidet i hele Norge siden starten i august 2021. Et omfattende regelverk skulle på plass, men ingen friske midler fulgte med.

NTNU Samfunnsforskning har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert oppstarten. Ikke alle er så fornøyde som Labakken-gjengen.

Forventningen var økt kvalitet, men rapporten konstaterer at flere barn og færre ressurser utfordrer kvaliteten. Både ansatte og ledere vurderer jevnt over kvaliteten på SFO som dårligere. Forskerne mener utviklingen er alvorlig.

BYGGHERRER: Willian venstre, Fredrik i midten og Emrik til høyre viser fram restene av hytta de bygde i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

BYGGHERRER: Willian venstre, Fredrik i midten og Emrik til høyre viser fram restene av hytta de bygde i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

Jo Straube

NTNU-forsker Sonia Tangen sier det var uventet at færre ansatte sa de kjente rammeplanen.

– Ansatte sier at oppmerksomheten siden innføringsperioden har svekket seg, sier Tangen.

Plantiden og hvordan den brukes på de ulike SFO-ene varierer veldig. Lite tid til å arbeide med rammeplanen kan ha ført til at entusiasmen for arbeidet etter hvert har dalt. 

– De ansatte peker på at det er positivt med høyere deltakerandel på SFO etter at gratis kjernetid ble innført, men peker på at det ikke har kommet til flere ansatte og etterspør en bemanningsnorm, sier Tangen.

Den frie leken

Labakken skole åpnet først i 2022. Ny skole med alle fasiliteter er selvfølgelig en del av suksessen. Likevel mener rektor Lill Sandvik den egentlige hemmeligheten er folkene. Hvordan de har systematisert ting og respekterer hverandre, hvordan de snakker med og om barna og skaper trygge foreldre.

– Jeg tror vi hadde klart det på en gammel skole også. Det er folkene som er verktøyene, sier rektor Lill Sandvik.

Da byggeprosessen foregikk, troppet de ansatte opp i hjelm og kom med innspill. Her er det ingen tradisjonell SFO-base eller SFO-rom.

HYTTEBYGGERE: Willian, Fredrik og Emrik i fullt firsprang mot den sammenraste hytta i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

HYTTEBYGGERE: Willian, Fredrik og Emrik i fullt firsprang mot den sammenraste hytta i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

Jo Straube

– Vi har tenkt flerbruk og sambruk hele tiden, forteller Steinar Ulvahaug Olsen.

Han er en stor tilhenger av fri lek.

– Det heter ikke skoleFRItidsordning for ingenting.

Derfor er det fri lek og få styrte aktiviteter. Er ikke ungene ute, er det mange lekemuligheter inne. Alt fra amfi for rollelek til bøylehest og klatrevegg står til disposisjon. Også i skoletida.

– Skolen har lært av barnehagene og SFO om lekens betydning, sier rektor Sandvik.

Møtes av kjente ansikt

– Hver morgen blir SFO-barna møtt av faste ansatte, mat rundt kafebordet og stearinlys på bordene og peis på skjerm. Det er fint, sier miljøarbeider Lars Wiik.

Denne morgenstunden med knekkebrød eller havregrøt ble etablert i arbeidet med rammeplanen. Har det skjedd noe utenom det vanlige på morgenkvisten, er dette et godt sted å snakke om det før skoletimen starter.

Skolen har også en egen forsterket avdeling med 18 elever, som er med på ordinær SFO når de selv vil. Her skal det være naturlig å se barn i rullestol eller som mates med sonde.

TIL TOPPS: Willian liker å klatre når han er på SFO. Fotball er også populært.

TIL TOPPS: Willian liker å klatre når han er på SFO. Fotball er også populært.

Jo Straube

– Vi har et stort mangfold her. Det skal være naturlig å omgås på tvers, også om man ikke kan norsk eller sitter i rullestol, sier rektor på Labakken skole, Lill Sandvik.

Uke 43 er det internasjonal uke, og nå teller skolen 60 nasjonaliteter.

Trygt og godt skolemiljø er viktig for Labakken-gjengen. Selv om de nå har blitt flere etter gratis kjernetid, har de organisert seg slik at de hele tiden prøver å ha oversikten. Walkietalkien er til god hjelp når barna skal lokaliseres ved henting.

Suksessen år for år

Hele det første året så avdelingslederne på hva rammeplanen inneholdt og sa og tok med seg kunnskapen tilbake til sine skoler og SFOer og videre arbeid.

Arbeidet besto av ni økter i nettverk bestående av sju avdelingsledere fra skole og SFO i Færder kommune.

Hvert kapittel var delt opp i forkant og hver skole gjorde sine forberedelser.

I tillegg samarbeidet de med Høyskolen i Vestlandet om arbeidet med fysisk aktiv læring og lek.

Året etter hadde de åtte nettverk hvor de fordypet seg i hvert av fagområdene i rammeplanen. Hver skole fikk et område og erfaringer, teori og brukerkunnskapen ble delt. I tillegg hadde vi tre var det tre fagkvelder med alle ansatte i SFO i Færder og hvor egne årsplaner med felles mal ble etablert.

Det tredje året ble det arrangert sju nettverksmøter som gikk på voksenrolle, relasjoner og overgangsarbeid i tillegg til en felles fagdag om vold og overgrep. Alle ansatte i SFO i kommiunen fordypet seg mer i lek og lekemiljøet.

I år satser skolen på sju nettverk med et økt søkelys på avdelingslederrollen i skolen og rammeplanen i praksis. I tillegg har de satt av en egen erfaringsøkt for økt kvalitet på overgangsarbeid.

Alle avdelingsledere i skolen og er med på lederutvikling i Færder og temaer og årshjul for nettverket er laget i samarbeid. Hver juni har kommunen begynneropplæringskurs for barnehage, SFO og skole og hjelpetjenestene.

Ulik SFO-utdanning er flagget i nettverket, ledere får tilbud om ledelseskurs og fagbrev heies fram. Det samme for dem som ønsker å ta en bachelor i skolefritidspedagogikk.

Dette er skolefritidsordningen

Kommunen skal ha et tilbud om skolefritidsordning (SFO) før og etter skoletid for 1. – 4. årstrinn og for barn med særskilte behov for 1. – 7. årstrinn.

Kommunens plikt til å ha skolefritidsordning er begrenset til skoleåret.

Fra høsten 2024 er det 12 timer gratis SFO i uken for 1.-3. trinn.

Over 90 prosent av førsteklassingene går på SFO.

Rammeplanen presiserer regelverket og verdigrunnlaget, og den beskriver innhold og arbeidsmåter. Rammeplanen må følges, men åpner for lokale variasjoner og satsinger.

Kommuner, skoler og SFO-er bestemmer selv hvordan de vil jobbe for å bli kjent med og innføre rammeplanen.

Utdanningsdirektoratet har laget støttemateriell som SFO-ene kan velge å bruke hvis de vil.

Kommunen kan kreve utgiftene til skolefritidsordningen dekket gjennom foreldrebetaling.

Det er ikke krav om pedagogisk personale i SFO, men det er krav om politiattest for den som tilsettes. 

Kilde: regjeringen.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
KAN SIN RAMMEPLAN: Steinar Ulvahaug Olsen er avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn på Labakken skole. Han brenner for den frie leken.

KAN SIN RAMMEPLAN: Steinar Ulvahaug Olsen er avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn på Labakken skole. Han brenner for den frie leken.

Jo Straube

SFO ER OGSÅ Å VENTE: Axel er rutinert på zipline. I rosa bak venter Synne tålmodig sammen med Liv og August.

SFO ER OGSÅ Å VENTE: Axel er rutinert på zipline. I rosa bak venter Synne tålmodig sammen med Liv og August.

Jo Straube

ingeborg.rangul@fagbladet.no

Fredrik, Willian og Emrik løper i full fart over gressplenen og inn i skogen for å vise fram hytta de har bygd. Den har rast sammen tross mange dagers innsats.

– Den ble bygd for lenge siden. To uker, minst, forteller Willian.

De tre stortrives på SFO på Labakken skole i Færder. Det aller beste er å leke i skogen. Men ikke lenger inn enn til de røde merkene. Hva skjer nå de krysses?

– Da blir det kjeft, kommer det kjapt fra trioen.

Steinar Ulvahaug Olsen, avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn humrer og rister litt på hodet.  

Overalt yrer det av liv og latter. Skogen lokker med klatretrær, barn suser rundt på sparkesykler eller herjer i huskestativet og ved ziplinen er køen lang.

Hemmeligheten

Labakken skole har verken mer penger eller flere ansatte enn andre SFO-er. Likevel synes de at de har lykkes i arbeidet med rammeplanen og med gratis kjernetid for tredjeklassingene, som har økt fra 172 barn på SFO i februar til 208 i september.

KAN SIN RAMMEPLAN: Steinar Ulvahaug Olsen er avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn på Labakken skole. Han brenner for den frie leken.

KAN SIN RAMMEPLAN: Steinar Ulvahaug Olsen er avdelingsleder for SFO og 1. og 2. trinn på Labakken skole. Han brenner for den frie leken.

Jo Straube

Så hva gjorde de?

Nøkkelordet er informasjon, forteller Vibeke Gundersen, rådgiver oppvekst barnehage og skole.

Skoleeier satte seg inn i det som fantes av støttemateriell og kompetansepakker, og de ansatte har prioritert gode, jevnlige fagøkter. SFO-lederne har blitt godt kjent med hverandre og delt erfaringer.

– Hverdagserfaringer, rett og slett. Vi arrangerer felles sommerleker og aktivitetsdager og flagger veldig hva SFO gjør. Vi snakker om rammeplanen til både barnehage og SFO og skolens læreplan. Det er med i alt vi gjør, sier Ulvahaug Olsen.

Vibeke Gundersen, rådgiver oppvekst barnehage og skole i Færder kommune

Vibeke Gundersen, rådgiver oppvekst barnehage og skole i Færder kommune

Jo Straube

Gundersen mener i tillegg at en avdelingsleder som både er på SFO og i skolen, bygger bro og sikrer SFO-ressurser.

– Det har vært et krevende arbeid, men vi har jobbet over tid og valgt ut område for område. Det er viktig å være realistisk. Vi kan ikke klare alt med en gang, sier Gundersen.  

Skeptiske SFO-ansatte nasjonalt

Arbeidet med ny rammeplan har preget SFO-arbeidet i hele Norge siden starten i august 2021. Et omfattende regelverk skulle på plass, men ingen friske midler fulgte med.

NTNU Samfunnsforskning har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert oppstarten. Ikke alle er så fornøyde som Labakken-gjengen.

Forventningen var økt kvalitet, men rapporten konstaterer at flere barn og færre ressurser utfordrer kvaliteten. Både ansatte og ledere vurderer jevnt over kvaliteten på SFO som dårligere. Forskerne mener utviklingen er alvorlig.

BYGGHERRER: Willian venstre, Fredrik i midten og Emrik til høyre viser fram restene av hytta de bygde i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

BYGGHERRER: Willian venstre, Fredrik i midten og Emrik til høyre viser fram restene av hytta de bygde i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

Jo Straube

NTNU-forsker Sonia Tangen sier det var uventet at færre ansatte sa de kjente rammeplanen.

– Ansatte sier at oppmerksomheten siden innføringsperioden har svekket seg, sier Tangen.

Plantiden og hvordan den brukes på de ulike SFO-ene varierer veldig. Lite tid til å arbeide med rammeplanen kan ha ført til at entusiasmen for arbeidet etter hvert har dalt. 

– De ansatte peker på at det er positivt med høyere deltakerandel på SFO etter at gratis kjernetid ble innført, men peker på at det ikke har kommet til flere ansatte og etterspør en bemanningsnorm, sier Tangen.

Den frie leken

Labakken skole åpnet først i 2022. Ny skole med alle fasiliteter er selvfølgelig en del av suksessen. Likevel mener rektor Lill Sandvik den egentlige hemmeligheten er folkene. Hvordan de har systematisert ting og respekterer hverandre, hvordan de snakker med og om barna og skaper trygge foreldre.

– Jeg tror vi hadde klart det på en gammel skole også. Det er folkene som er verktøyene, sier rektor Lill Sandvik.

Da byggeprosessen foregikk, troppet de ansatte opp i hjelm og kom med innspill. Her er det ingen tradisjonell SFO-base eller SFO-rom.

HYTTEBYGGERE: Willian, Fredrik og Emrik i fullt firsprang mot den sammenraste hytta i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

HYTTEBYGGERE: Willian, Fredrik og Emrik i fullt firsprang mot den sammenraste hytta i skogen. Planene er lagt for nytt byggverk.

Jo Straube

– Vi har tenkt flerbruk og sambruk hele tiden, forteller Steinar Ulvahaug Olsen.

Han er en stor tilhenger av fri lek.

– Det heter ikke skoleFRItidsordning for ingenting.

Derfor er det fri lek og få styrte aktiviteter. Er ikke ungene ute, er det mange lekemuligheter inne. Alt fra amfi for rollelek til bøylehest og klatrevegg står til disposisjon. Også i skoletida.

– Skolen har lært av barnehagene og SFO om lekens betydning, sier rektor Sandvik.

Møtes av kjente ansikt

– Hver morgen blir SFO-barna møtt av faste ansatte, mat rundt kafebordet og stearinlys på bordene og peis på skjerm. Det er fint, sier miljøarbeider Lars Wiik.

Denne morgenstunden med knekkebrød eller havregrøt ble etablert i arbeidet med rammeplanen. Har det skjedd noe utenom det vanlige på morgenkvisten, er dette et godt sted å snakke om det før skoletimen starter.

Skolen har også en egen forsterket avdeling med 18 elever, som er med på ordinær SFO når de selv vil. Her skal det være naturlig å se barn i rullestol eller som mates med sonde.

TIL TOPPS: Willian liker å klatre når han er på SFO. Fotball er også populært.

TIL TOPPS: Willian liker å klatre når han er på SFO. Fotball er også populært.

Jo Straube

– Vi har et stort mangfold her. Det skal være naturlig å omgås på tvers, også om man ikke kan norsk eller sitter i rullestol, sier rektor på Labakken skole, Lill Sandvik.

Uke 43 er det internasjonal uke, og nå teller skolen 60 nasjonaliteter.

Trygt og godt skolemiljø er viktig for Labakken-gjengen. Selv om de nå har blitt flere etter gratis kjernetid, har de organisert seg slik at de hele tiden prøver å ha oversikten. Walkietalkien er til god hjelp når barna skal lokaliseres ved henting.

Suksessen år for år

Hele det første året så avdelingslederne på hva rammeplanen inneholdt og sa og tok med seg kunnskapen tilbake til sine skoler og SFOer og videre arbeid.

Arbeidet besto av ni økter i nettverk bestående av sju avdelingsledere fra skole og SFO i Færder kommune.

Hvert kapittel var delt opp i forkant og hver skole gjorde sine forberedelser.

I tillegg samarbeidet de med Høyskolen i Vestlandet om arbeidet med fysisk aktiv læring og lek.

Året etter hadde de åtte nettverk hvor de fordypet seg i hvert av fagområdene i rammeplanen. Hver skole fikk et område og erfaringer, teori og brukerkunnskapen ble delt. I tillegg hadde vi tre var det tre fagkvelder med alle ansatte i SFO i Færder og hvor egne årsplaner med felles mal ble etablert.

Det tredje året ble det arrangert sju nettverksmøter som gikk på voksenrolle, relasjoner og overgangsarbeid i tillegg til en felles fagdag om vold og overgrep. Alle ansatte i SFO i kommiunen fordypet seg mer i lek og lekemiljøet.

I år satser skolen på sju nettverk med et økt søkelys på avdelingslederrollen i skolen og rammeplanen i praksis. I tillegg har de satt av en egen erfaringsøkt for økt kvalitet på overgangsarbeid.

Alle avdelingsledere i skolen og er med på lederutvikling i Færder og temaer og årshjul for nettverket er laget i samarbeid. Hver juni har kommunen begynneropplæringskurs for barnehage, SFO og skole og hjelpetjenestene.

Ulik SFO-utdanning er flagget i nettverket, ledere får tilbud om ledelseskurs og fagbrev heies fram. Det samme for dem som ønsker å ta en bachelor i skolefritidspedagogikk.

Dette er skolefritidsordningen

Kommunen skal ha et tilbud om skolefritidsordning (SFO) før og etter skoletid for 1. – 4. årstrinn og for barn med særskilte behov for 1. – 7. årstrinn.

Kommunens plikt til å ha skolefritidsordning er begrenset til skoleåret.

Fra høsten 2024 er det 12 timer gratis SFO i uken for 1.-3. trinn.

Over 90 prosent av førsteklassingene går på SFO.

Rammeplanen presiserer regelverket og verdigrunnlaget, og den beskriver innhold og arbeidsmåter. Rammeplanen må følges, men åpner for lokale variasjoner og satsinger.

Kommuner, skoler og SFO-er bestemmer selv hvordan de vil jobbe for å bli kjent med og innføre rammeplanen.

Utdanningsdirektoratet har laget støttemateriell som SFO-ene kan velge å bruke hvis de vil.

Kommunen kan kreve utgiftene til skolefritidsordningen dekket gjennom foreldrebetaling.

Det er ikke krav om pedagogisk personale i SFO, men det er krav om politiattest for den som tilsettes. 

Kilde: regjeringen.no