Første fylkeskommune med egen podkast
De gjør det på jobb i fylkeskommunen: Slik kan DU starte din egen podkast
INVOLVERING: Kjersti Marie Bjørnevik har utdanningsbakgrunn frå kunst og sosiologi. Hun har jobbet blant annet som lærlingeombud og innbyggerinvolvering. He er i samtale med fylkesordfører Tore O. Sandvik.
Trøndelag fylke
Hvorfor er en gruppe videregående elever med på å studere rapende kuer? Levde norske vikingkonger som i TV-serien Game of Thrones? Og hvordan skal du egentlig pusse tennene? Det er noen av temaene som blir tatt opp i «Fylkespodden».
oystein.windstad@fagbladet.no
– Det er viktig å løfte fram de som jobber på vei, tannhelse og kulturminne på en måte som ikke er gjort før. Slik at de får en enda større stolthet av å jobbe i en fylkeskommune, sier Håvard Zeiner.
{f1}
Han driver podkasten Fylkespodden på vegne av Trøndelag fylkeskommune, sammen med kollegaene Ketil Hustad og Kjersti Bjørnevik.
Trioen i Fylkespodden har fått laget to studioer, ett i Trondheim og ett i Steinkjer. De kommer ut med en podkast i uken, som blir publisert på strømmeplattformen Spotify. De har blant andre hatt med seg gjester som Are Sende Osen, kjent fra NRK radio og tv. Osen forteller historier om de tidvis ville livene til norske konger.
{s1}
Hoppa hundre plasser
Med denne satsingen har Trøndelag blitt den første fylkeskommunen med egen podkast. Og folk hører faktisk på Fylkespodden. På Podtoppen-lista, som registrerer lyttingen til rundt 800 norske podkaster, ligger Fylkespodden i skrivende stund på plass 399. På ei uke hoppa den over 100 plasser oppover på lista. Økningen kom etter Fylkespodden lanserte sin klimasatsing og startet markedsføring – og innebærer riktig nok bare et makstall på 200 lyttere i løpet av en dag.
FØRST: Ketil Hustad og Håvard Zeiner i aksjon med Fylkespodden.
Trøndelag Fylke
Fylkespodden tar opp blant annet hvordan fylkeskommunen skal bruke 100 millioner kroner på å finne utslippsfrie hurtigbåter.
– Det er veldig spennende med tanke på teknologi og å løse klimakrisa, forteller programleder Håvard Zeiner, som har bakgrunn blant annet som journalist i NRK.
Medprogramleder Kjersti Marie Bjørnevik er opptatt av å vise hvordan hver enkelt av oss kan gjøre noe for klimaomstilling.
– Vi ønsker å utfordre stereotypier om hva klimaomstilling er og hvem som holder på med det. Det handler om hvem er det som skal eie dette. Er det aktivisttypen, eller er det John Suleng i Oppdal med gravemaskinen sin? Som har funnet ut at det som tidligere var skrot-skifer, det kan vi bruke istedenfor å kaste, sier Bjørnevik, som har jobbet med innbyggerinvolvering i Trøndelag før podkasten.
{u1}
Rapende kuer og klima
I en episode oppdager Bjørnevik at det blant annet ikke er fisende kuer som er et stort klimaproblem. Rapende kuer er et større problem:
– Selskapet Geno har installert sensorer i fjøs som måler hvor mye kyr raper. Kyr slipper ut en del klimagasser ved at de raper metangass. Geno jobber med avl. En av stedene de har rap-målere på ku er på Skjetlein videregående skole hvor vi har snakket med to elever om hvordan det er å ha en skolehverdag hvor de er inne og måler hvor mye kyr raper og prøver å avle fram kyr som raper mindre for mer klimavennlige kyr, forteller Bjørnevik.
De forteller også om selskapet Rework, som tjener penger på å finne, pusse opp og selge møbler og kontorutstyr som ellers ville blitt kasta. Selskapet er også en arbeidsplass som jobber med å ta inn de som står på utsiden i arbeidslivet. De setter også søkelys på hvordan Trondheim kommune bruker anbudsrunder til å sette strengere klimakrav.
Suksess med fylkestannlegen
Fylkespodden legger også ut små videoklipp på Facebook for å promotere. En av Facebook-videoene. «Tannlegens beste tips», fikk 10.700 visninger. Suksessinnholdet: En tannlege som forteller at det viktigste du kan gjøre, er å pusse tennene to ganger om dagen. Og ikke skylle med vann etterpå.
Zeiner forteller at det var både overraskende og morsomt at dette klippet ble så godt sett. Nå håper han på at flere fylker vil bli med:
– Det hadde vært gøy om vi blir kontakta av andre fylkeskommuner som ønsker å lage sin podkast. Kanskje vi kan bidra med råd og vi kunne ha fått til et nettverk med fylkeskommuner som lager podkaster. Som kan samarbeide på tvers. Det hadde gjort det enda mer spennende, sier Zeiner.
Og slik går du fram for å få i gang din egen podkast
– Det viktigste du trenger er en god mikrofon til noen tusener og et rom uten ekko, sier podkastprodusent Ketil Hustad.
– Du må ha en god mikrofon og spandere rundt 4–5000 kr, sier Ketil Hustad, podkastveteranen i Fylkespodden.
Så må du finne ut hvordan vil utføre intervjuene. Noen vil ha ansikt til ansikt. Da må du ha minst to mikrofoner, og gjerne en liten podkastmikser. Hustad anbefaler for eksempel merkevaren Røde.
Det er også viktig at podkasten tas opp i riktig rom.
– Du bør sitte i et rom det ikke er altfor mye klang. Det bør være et lyd-tørt rom. Det bør ikke være for høyt til taket. Det er bra om det er bøker, gardiner eller andre ting som tar vekk ekko og gjør rommet lydtørt, sier musikeren.
Han mener det også kan være lurt å publisere podkasten i Spotify om du vil bruke musikk. Fordi Spotify også er et musikkbibliotek, får podkastere bruke musikken der uten å måtte betale for det.
Podkasteren bruker programmet Squadcast for å gjøre opptak, redigere og produsere podkastene. Han mener nisje er styrken til podkast-formatet:
– Det finnes veldig mange podkaster der ute. Hovedrådet er at det kan lønne seg å ha et snevert spesialområde å snakke om. Det kan være alt fra rypejakt eller fluebinding. Du må også være tålmodig. Det er viktig med jevn publisering slik at folk vet at det kommer noe. Det går gjerne et halvt år før det kommer lyttere.
Podkast
Enkelt forklart et «radioprogram» på internett, som du kan laste ned eller strømme når det passer deg.
Podkastene kan lastes ned eller strømmes på mobil eller pc via egne app-tjenester som Spotify, Apple Podcasts eller Pocket Casts.
Mange aktører som driver med tradisjonell radio, som NRK og BBC har også egne podkast-apper. Ellers har alt fra aviser til enkeltpersoner podkaster av mer eller mindre omfattende karakter.
Det er viktig å løfte fram de som jobber på vei, tannhelse og kulturminne på en måte som ikke er gjort før.
Håvard Zeiner, kommunikasjonsrådgiver i Trøndelag fylkeskommune