JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

VALG 2023

SMÅ MARGINER: –  Jobben er krevende, vi har små marginer. Men vi får det til, sier Dag Madsen i Bybanen. Han håper på byggestart av bybanesporet nordover fra sentrum mot bydelen Åsane, og at det kan være i gang i 2025 - som det sittende byrådet ønsker seg. Spørsmålet er også hvor stor del av regningen Staten tar.

SMÅ MARGINER: – Jobben er krevende, vi har små marginer. Men vi får det til, sier Dag Madsen i Bybanen. Han håper på byggestart av bybanesporet nordover fra sentrum mot bydelen Åsane, og at det kan være i gang i 2025 - som det sittende byrådet ønsker seg. Spørsmålet er også hvor stor del av regningen Staten tar.

Eivind Senneset

Bybanen

Den store valgsaken i Bergen: – Jeg er nok blitt pensjonist når bybanen kommer forbi huset mitt

I årevis har Dag Madsen (58) og kollegene jobbet i kjernen av bybanen i Bergen samtidig som byens politikere har kranglet om en ny trasé. Nå venter et spennende valg. 

vigdis.alver@fagbladet.no

– Jeg håper at flertallet ikke snur etter valget, og at finansieringen kommer på plass slik at byggingen kan starte så fort som mulig, sier Madsen, nestleder i Bergen Sporveifunksjonærers forening (BSF) i Bybanen, en del av Fagforbundet. 

Det er en årelang politisk dragkamp om en ny bybanetrasé til Bergens største bydel Åsane han snakker om. I vår landet byrådet kaoset, og det ble flertall for at den skal legges over historiske Bryggen. Men bergenserne har fortsatt ikke endelige svar om finansiering og byggestart.

Spenningen er der fortsatt om hva som prioriteres først i en omfattende plan. For bergenserne pågår bybane-diskusjonen inn i valgkampen.

{s2}

Madsen står i skinnegangen ved bybanens nåværende endestasjon i sentrum. Kort fortalt har skinnenes videre ferd herfra vært blant det sentrale i politikernes betente krangel.

Nå henger himmelen mørk over byen og serverer regnbyger. Muttere og verktøy bytter hender, ledninger og skruer løsnes og festes. En ny drivmaskin skal på plass under asfalten og fagfolka fra Driftsavdelingen i Bybanen jobber på spreng nedi hullet. Trafikken er omdirigert – den dundrer forbi få meter unna. Bybanevogner fulle av passasjerer kommer tett på i nabosporet. 

Eivind

– Når vognene en gang i framtiden ikke trenger å snu her i bykjernen slik som nå, blir vår drift enklere. Det er krevende å holde den i gang når vår viktigste sporveksler ligger i veien vi deler med busstrafikken i travle bygater, sier Madsen og peker ned på asfalten der skinnene går. Den er full av sprekker, et resultat av at skinnene deler plass med bussens rute og at en sporveksel må ligge her fordi det er endestasjonen. 

– Men jeg er nok uansett blitt pensjonist når bybanen kommer forbi huset mitt i Åsane med den nye traseen. Det vil ta lang tid når byggingen en gang kommer i gang.

{f1}

Omfattende prosjekt

Høyre og Arbeiderpartiet har stått på hver sin side i bybanekrangelen, før det ble et flertallsvedtak i bystyret. I juni kom det fram at det var en feil i vedleggene da saken ble lagt fram, jussen i dette gjør at saken må opp på ny i september, etter kommunevalget.

Bergen er en av landets byer der Arbeiderpartiets maktposisjon kan bli knust etter valget. I dag styrer partiet byrådet sammen med Venstre, men Høyre har medvind på målingene. 

Ifølge anslagene vil bybanen til Åsane koste rundt 21 milliarder kroner, og prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei, ifølge bygg.no.

KOMPETANSE:  Geir Rune Bjørgen og kollegene har både latter og kontroll midt i sporet midt i byen: - Det blir alltid vellykket til slutt.

KOMPETANSE: Geir Rune Bjørgen og kollegene har både latter og kontroll midt i sporet midt i byen: - Det blir alltid vellykket til slutt.

Eivind Senneset

Christine Meyer, Høyres byrådslederkandidat, opplyser at det viktigste for partiet nå er å skaffe finansiering slik at den nye traseen blir bygget.

– Det krever kraftige kutt i prosjektet, og at Ap-regjeringen faktisk tar 70 prosent av regningen slik de har lovet, sier hun i en epost.

– Vi ønsker rask realisering av Ringvei øst, få på plass bybanen til Åsane, ny vei og bane mellom Bergen og Voss (K5) og Hordfast. Fremfor å velge bort helt nødvendige prosjekter som binder byen og Vestlandet sammen til en bo- og arbeidsmarkedsregion, så burde Arbeiderpartiet stå sammen med resten av oss og kjempe for at staten bidrar mer.  

– Vi går videre med målet om å bygge bybanen til Åsane og få en etterlengtet byutvikling langs hele traseen, slik at flere bergensere får mulighet til å kjøpe egen bolig, sier Meyer. 

– Viktig miljøsak

En av Åsanes 41.000 innbyggere er nestleder i Åsane Arbeiderparti, Fauzia Hussain-Wiik. Fra egen hverdag vet hun hvor sprengt kollektivtrafikktilbudet er. Selv må hun kjøre bil til jobben på Haukeland sykehus.

Fauzia Hussain-Wiik.

Fauzia Hussain-Wiik.

Eivind Senneset

– Det er en viktig miljøsak for Ap å utvide bybanen til Åsane. Også med buss havner man i dag i stadige køer, mange kjører derfor bil. Bybanen vil lette trafikken, og vil også få flere bedrifter til å satse i bydelen, mener Hussain-Wiik, som er på fjerdeplass til Aps liste ved kommunevalget og også leder av Fagforbundet Helse Bergen. 

POLITISK SKIFTE? Jette Lunemann Hansen, på valg for Ap og tillitsvalgt i Fagforbundet Vestland, er opptatt av både videre bybane og fagfolkas lønns-arbeidsvilkår. Nå kan Bergen, som flere andre byer, oppleve at Høyre overtar makta.   

POLITISK SKIFTE? Jette Lunemann Hansen, på valg for Ap og tillitsvalgt i Fagforbundet Vestland, er opptatt av både videre bybane og fagfolkas lønns-arbeidsvilkår. Nå kan Bergen, som flere andre byer, oppleve at Høyre overtar makta.  

Eivind Senneseet

I sentrumssporet siler regnet ned. Jette Lunemann Hansen, også på valg for Ap og tillitsvalgt i Fagforbundet Vestland, har et godt grep rundt paraplyen. 

– Det er ikke plass til flere biler og busser i byen. Jeg har fått bekreftet at Høyre ikke vil ta omkamp, men jeg frykter at de små partiene Bergenslisten og INP kan komme i posisjon etter valget og presse Høyre en annen vei. Prosjektet koster mye penger, sier Lunemann Hansen.

– Ved utvidelse må vi også jobbe for flere ansatte i bybanen og at de får skikkelige lønns- og arbeidsvilkår. 

Det er tidligere på dagen utenfor sentrum. Klubbens nestleder Madsen har stolt vist fram verkstedet og vognhallen til bybanen. 

– Vi driver med alt som er kjernen av bybanen, sier Madsen og mener med det blant ansvaret for drift av skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene. 

VOGNHALLEN: Klubbens nestleder Dag Madsen viser fram vognhallen, og forteller om alt Driftsavdelingen har ansvaret for: Skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene.

VOGNHALLEN: Klubbens nestleder Dag Madsen viser fram vognhallen, og forteller om alt Driftsavdelingen har ansvaret for: Skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene.

Eivind Senneset

{s1}

På verkstedet plasseres nye deler i drivmaskinen som skal løftes på lasteplanet og fraktes til endestasjonen i sentrum. En mutter løsner og spretter bortover betonggulvet, men her er det kontroll. Om de politiske avgjørelsene har karene her en tydelig mening:

– Når den nye traseen en gang blir bygget, overtar vi den. 

Madsen smiler. 

– En utvidelse betyr også sikring av arbeidsplassene våre. Jeg kan jo håpe at dette sporvekselbyttet i sentrum blir det siste, og dermed historie. Men mye skal på plass først.

SAMARBEID: Jobben med drivmaskinen og den defekte delen starter på verkstedet sør for byen før alt kjøres ned i sentrum for utskiftning og montering midt i sporet. Her jobber (f.v) Thomas Gassmann, Kristian Hellebø, Per Tofte, Hans Gjerde, Geir Rune Bjørgen og Kristoffer Andre’ Kaland.

SAMARBEID: Jobben med drivmaskinen og den defekte delen starter på verkstedet sør for byen før alt kjøres ned i sentrum for utskiftning og montering midt i sporet. Her jobber (f.v) Thomas Gassmann, Kristian Hellebø, Per Tofte, Hans Gjerde, Geir Rune Bjørgen og Kristoffer Andre’ Kaland.

Eivind Senneset

En utvidelse betyr også sikring av arbeidsplassene våre

Dag Madsen

Jeg håper at flertallet ikke snur etter valget, og at finansieringen kommer på plass

Dag Madsen

Bergen kommune

• Bykommune i Vestland fylke på 445 km². Fikk nåværende grenser i 1972 etter sammenslåing med Arna, Fana, Laksevåg og Åsane. Bergen er fylkeshovedstad.

• 289.330 innbyggere gjør Bergen til Norges nest største kommune etter folketall. 

• Valgresultat 2019: Høyre 20 prosent, Arbeiderpartiet 19,8 prosent, Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) 16,7 prosent.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
VOGNHALLEN: Klubbens nestleder Dag Madsen viser fram vognhallen, og forteller om alt Driftsavdelingen har ansvaret for: Skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene.

VOGNHALLEN: Klubbens nestleder Dag Madsen viser fram vognhallen, og forteller om alt Driftsavdelingen har ansvaret for: Skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene.

Eivind Senneset

SMÅ MARGINER: –  Jobben er krevende, vi har små marginer. Men vi får det til, sier Dag Madsen i Bybanen. Han håper på byggestart av bybanesporet nordover fra sentrum mot bydelen Åsane, og at det kan være i gang i 2025 - som det sittende byrådet ønsker seg. Spørsmålet er også hvor stor del av regningen Staten tar.

SMÅ MARGINER: – Jobben er krevende, vi har små marginer. Men vi får det til, sier Dag Madsen i Bybanen. Han håper på byggestart av bybanesporet nordover fra sentrum mot bydelen Åsane, og at det kan være i gang i 2025 - som det sittende byrådet ønsker seg. Spørsmålet er også hvor stor del av regningen Staten tar.

Eivind Senneset

vigdis.alver@fagbladet.no

– Jeg håper at flertallet ikke snur etter valget, og at finansieringen kommer på plass slik at byggingen kan starte så fort som mulig, sier Madsen, nestleder i Bergen Sporveifunksjonærers forening (BSF) i Bybanen, en del av Fagforbundet. 

Det er en årelang politisk dragkamp om en ny bybanetrasé til Bergens største bydel Åsane han snakker om. I vår landet byrådet kaoset, og det ble flertall for at den skal legges over historiske Bryggen. Men bergenserne har fortsatt ikke endelige svar om finansiering og byggestart.

Spenningen er der fortsatt om hva som prioriteres først i en omfattende plan. For bergenserne pågår bybane-diskusjonen inn i valgkampen.

{s2}

Madsen står i skinnegangen ved bybanens nåværende endestasjon i sentrum. Kort fortalt har skinnenes videre ferd herfra vært blant det sentrale i politikernes betente krangel.

Nå henger himmelen mørk over byen og serverer regnbyger. Muttere og verktøy bytter hender, ledninger og skruer løsnes og festes. En ny drivmaskin skal på plass under asfalten og fagfolka fra Driftsavdelingen i Bybanen jobber på spreng nedi hullet. Trafikken er omdirigert – den dundrer forbi få meter unna. Bybanevogner fulle av passasjerer kommer tett på i nabosporet. 

Eivind

– Når vognene en gang i framtiden ikke trenger å snu her i bykjernen slik som nå, blir vår drift enklere. Det er krevende å holde den i gang når vår viktigste sporveksler ligger i veien vi deler med busstrafikken i travle bygater, sier Madsen og peker ned på asfalten der skinnene går. Den er full av sprekker, et resultat av at skinnene deler plass med bussens rute og at en sporveksel må ligge her fordi det er endestasjonen. 

– Men jeg er nok uansett blitt pensjonist når bybanen kommer forbi huset mitt i Åsane med den nye traseen. Det vil ta lang tid når byggingen en gang kommer i gang.

{f1}

Omfattende prosjekt

Høyre og Arbeiderpartiet har stått på hver sin side i bybanekrangelen, før det ble et flertallsvedtak i bystyret. I juni kom det fram at det var en feil i vedleggene da saken ble lagt fram, jussen i dette gjør at saken må opp på ny i september, etter kommunevalget.

Bergen er en av landets byer der Arbeiderpartiets maktposisjon kan bli knust etter valget. I dag styrer partiet byrådet sammen med Venstre, men Høyre har medvind på målingene. 

Ifølge anslagene vil bybanen til Åsane koste rundt 21 milliarder kroner, og prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei, ifølge bygg.no.

KOMPETANSE:  Geir Rune Bjørgen og kollegene har både latter og kontroll midt i sporet midt i byen: - Det blir alltid vellykket til slutt.

KOMPETANSE: Geir Rune Bjørgen og kollegene har både latter og kontroll midt i sporet midt i byen: - Det blir alltid vellykket til slutt.

Eivind Senneset

Christine Meyer, Høyres byrådslederkandidat, opplyser at det viktigste for partiet nå er å skaffe finansiering slik at den nye traseen blir bygget.

– Det krever kraftige kutt i prosjektet, og at Ap-regjeringen faktisk tar 70 prosent av regningen slik de har lovet, sier hun i en epost.

– Vi ønsker rask realisering av Ringvei øst, få på plass bybanen til Åsane, ny vei og bane mellom Bergen og Voss (K5) og Hordfast. Fremfor å velge bort helt nødvendige prosjekter som binder byen og Vestlandet sammen til en bo- og arbeidsmarkedsregion, så burde Arbeiderpartiet stå sammen med resten av oss og kjempe for at staten bidrar mer.  

– Vi går videre med målet om å bygge bybanen til Åsane og få en etterlengtet byutvikling langs hele traseen, slik at flere bergensere får mulighet til å kjøpe egen bolig, sier Meyer. 

– Viktig miljøsak

En av Åsanes 41.000 innbyggere er nestleder i Åsane Arbeiderparti, Fauzia Hussain-Wiik. Fra egen hverdag vet hun hvor sprengt kollektivtrafikktilbudet er. Selv må hun kjøre bil til jobben på Haukeland sykehus.

Fauzia Hussain-Wiik.

Fauzia Hussain-Wiik.

Eivind Senneset

– Det er en viktig miljøsak for Ap å utvide bybanen til Åsane. Også med buss havner man i dag i stadige køer, mange kjører derfor bil. Bybanen vil lette trafikken, og vil også få flere bedrifter til å satse i bydelen, mener Hussain-Wiik, som er på fjerdeplass til Aps liste ved kommunevalget og også leder av Fagforbundet Helse Bergen. 

POLITISK SKIFTE? Jette Lunemann Hansen, på valg for Ap og tillitsvalgt i Fagforbundet Vestland, er opptatt av både videre bybane og fagfolkas lønns-arbeidsvilkår. Nå kan Bergen, som flere andre byer, oppleve at Høyre overtar makta.   

POLITISK SKIFTE? Jette Lunemann Hansen, på valg for Ap og tillitsvalgt i Fagforbundet Vestland, er opptatt av både videre bybane og fagfolkas lønns-arbeidsvilkår. Nå kan Bergen, som flere andre byer, oppleve at Høyre overtar makta.  

Eivind Senneseet

I sentrumssporet siler regnet ned. Jette Lunemann Hansen, også på valg for Ap og tillitsvalgt i Fagforbundet Vestland, har et godt grep rundt paraplyen. 

– Det er ikke plass til flere biler og busser i byen. Jeg har fått bekreftet at Høyre ikke vil ta omkamp, men jeg frykter at de små partiene Bergenslisten og INP kan komme i posisjon etter valget og presse Høyre en annen vei. Prosjektet koster mye penger, sier Lunemann Hansen.

– Ved utvidelse må vi også jobbe for flere ansatte i bybanen og at de får skikkelige lønns- og arbeidsvilkår. 

Det er tidligere på dagen utenfor sentrum. Klubbens nestleder Madsen har stolt vist fram verkstedet og vognhallen til bybanen. 

– Vi driver med alt som er kjernen av bybanen, sier Madsen og mener med det blant ansvaret for drift av skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene. 

VOGNHALLEN: Klubbens nestleder Dag Madsen viser fram vognhallen, og forteller om alt Driftsavdelingen har ansvaret for: Skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene.

VOGNHALLEN: Klubbens nestleder Dag Madsen viser fram vognhallen, og forteller om alt Driftsavdelingen har ansvaret for: Skinnene, signalanleggene og en del av det elektriske i vognene.

Eivind Senneset

{s1}

På verkstedet plasseres nye deler i drivmaskinen som skal løftes på lasteplanet og fraktes til endestasjonen i sentrum. En mutter løsner og spretter bortover betonggulvet, men her er det kontroll. Om de politiske avgjørelsene har karene her en tydelig mening:

– Når den nye traseen en gang blir bygget, overtar vi den. 

Madsen smiler. 

– En utvidelse betyr også sikring av arbeidsplassene våre. Jeg kan jo håpe at dette sporvekselbyttet i sentrum blir det siste, og dermed historie. Men mye skal på plass først.

SAMARBEID: Jobben med drivmaskinen og den defekte delen starter på verkstedet sør for byen før alt kjøres ned i sentrum for utskiftning og montering midt i sporet. Her jobber (f.v) Thomas Gassmann, Kristian Hellebø, Per Tofte, Hans Gjerde, Geir Rune Bjørgen og Kristoffer Andre’ Kaland.

SAMARBEID: Jobben med drivmaskinen og den defekte delen starter på verkstedet sør for byen før alt kjøres ned i sentrum for utskiftning og montering midt i sporet. Her jobber (f.v) Thomas Gassmann, Kristian Hellebø, Per Tofte, Hans Gjerde, Geir Rune Bjørgen og Kristoffer Andre’ Kaland.

Eivind Senneset