Multisorteren, eller monstermaskinen som de ansatte kaller den, sorterer pakker i høyt tempo.

Multisorteren, eller monstermaskinen som de ansatte kaller den, sorterer pakker i høyt tempo.

Werner Juvik

Dette er det nærmeste du kommer julenissens verksted 

marte.bjerke@fagbladet.no

{P}

Kilometerlange sorteringsbånd. Rødkledde hjelpere og trucker i jevnt driv. I den 35.000 kvadratmeter store postterminalen på Lørenskog er julestria for lengst i gang.

{/p}

I enden av Østlandsterminalens tredje etasje er Sven-Erik Solhaug blitt blank i panna.

Travle tider for Sven-Erik Solhaug og de andre ansatte i Posten.

Travle tider for Sven-Erik Solhaug og de andre ansatte i Posten.

Werner Juvik

Det er 20 minutter til reolen med brev og småpakker skal tømmes og sendes til Trondheim. Rekker han ikke fristen, må jobben gjøres på nytt i morgen. Sven-Erik heiser en ny last opp fra kassa og sorterer innholdet i de smale lommene som er merket med adresser.

– Det skal gå bra dette, forsikrer han.

Ingen grunn til å tvile – Sven-Erik har jobba i Posten i over 20 år, de siste 13 i denne terminalen. Nå er han tillitsvalgt.

I manuell sortering merkes det at høytiden er i gang. 300 ekstrahjelper er hyret inn i Østlandsterminalen.

I manuell sortering merkes det at høytiden er i gang. 300 ekstrahjelper er hyret inn i Østlandsterminalen.

Werner Juvik

Den manuelle sorteringen er endepunktet for nesten alle maskinene, siste skanse før posten sendes ut til de 2.700 budrutene. Om lag 90 prosent av alle postrutene i Norge sorteres her inne.

{f1}

300 ekstrahjelper og én monstermaskin

Kalenderen viser siste uke i november. De ansatte i Posten står klare til å stupe inn i årets høysesong. Det er Black Week, snart Black Friday og julehandelen er i anmarsj. På en av toppdagene i fjor ble det skipet ut 2,8 millioner sendinger fra denne terminalen i Lørenskog. Om volumet blir like høyt i år, vet de ikke, men rundt 300 ekstrahjelper er ansatt for å ta unna det som måtte komme.

Klarer vi det? 20 minutter til posten skal av gårde til Trondheim.

Klarer vi det? 20 minutter til posten skal av gårde til Trondheim.

Werner Juvik

Det er riktignok ikke bare flittige hender som sørger for at denne organismen fungerer. Flere nivåer av sorteringsbånd snirkler seg som blodårer i alle retninger gjennom bygningen. Adresselapper skannes før pakkene sendes videre til rett destinasjon der de spyttes ut i dype kasser.

{w111111}

«Monstermaskinen» som den kalles på folkemunne, har tusen uttak for postnumre. Det er for lite, snart skal monsteret bli større, et nybygg er under planlegging. 

Utfordrende høytid for maskinene

Dette området av terminalen kalles «klump», eller «multisorter» på fint. Verneombud og superbruker Asif Shah er en av dem som jobber her. Han liker denne tida på året. Det er hektisk, men gøy. Asif har mange ulike oppgaver og et særskilt ansvar for maskinene. Han vet hva de liker og hva de ikke liker.

– Rød skrift er de ikke så glad i, forteller han. 

Asif Shah på en plattformtruck.

Asif Shah på en plattformtruck.

Werner Juvik

Jula kan være en utfordrende høytid for sorteringsmaskinene. 

– Det er mye glitter og mange forskjellige farger i jula, sier Asif.

Når maskinene må gi tapt for kreativ håndskrift, ender postsorteringen i manuelle hender.

Pakker med kakerlakker

Da havner de hos Sven-Erik Solhaug som ser ut til å ha hele trondheimsdistriktet i fingrene. Men blir han ikke nysgjerrig på hva som befinner seg inne i alle brevene og pakkene han stikker inn i reolen?

– Jo, innrømmer Sven-Erik.

– Men vi har fullstendig taushetsplikt, legger han til.

Monstermaskinen, eller multisorteren, skanner pakkene og leverer dem til riktig destinasjon. Maskinen har uttak for tusen ulike postnumre.

Monstermaskinen, eller multisorteren, skanner pakkene og leverer dem til riktig destinasjon. Maskinen har uttak for tusen ulike postnumre.

Werner Juvik

Og når en pakke eller et brev går i stykker under sending, er det ikke alltid de ansatte er like glade for innholdet som åpenbarer seg. Noe av det rareste Sven-Erik har opplevd er den gangen det kom levende kakerlakker kravlende ut av en pakke.

– Ikke alle var like glade for å ha dem løpende rundt på gulvet, sier han og flirer.

– Ja, det skjer mye rart. 

{w111111}

Truckene nøster spindelvevet sammen

Gjennom hele terminalbygget ligger en jevn dur fra sorteringsmaskiner og roboter, akkompagnert av den umiskjennelige lyden av elektriske kjøretøy. I de øvre sjiktene av hierarkiet finner vi truckene. Alle har vikeplikt for dem. De beveger seg raskt og smidig og sørger for å koble det hele sammen i en nøye koordinert dans mellom hel- og halvpallekasser, maskiner og mennesker. Truckene kommer i mange former og fasonger – plattformtruck, langgaffeltruck og kongen av dem alle; «klem-vri»-truck. Den krever spesielle ferdigheter og er i stand til å rotere lastbærere i høyden.

– ALLE har vikeplikt for dem, understreker Asif Shah.

– Dette er et stort spindelvev som nøstes sammen av dem på truck, sier Sven-Erik:

– Uten en interntransport med tunga rett
i munnen, hadde mye skjært seg her inne.

– Konstant tidspress

Foran raden av trondheimsreoler er det hektisk aktivitet. Det nærmer seg avslutning på arbeidsdagen og Sven-Erik og ekstravakt Karoline Grøvdal tømmer hyllene i høyt tempo. All posten skal legges i kasser, ferdigsortert etter rute, og så losses ut til en av de 55 lasteportene der en trailer venter for å kjøre nordover gjennom natta. 

– Null stress, sier Sven-Erik og tørker svetten av panna.

Vi klarte det! Sven-Erik Solhaug og Karoline Grøvdal rekker fristen etter intens jobbing mot deadline.

Vi klarte det! Sven-Erik Solhaug og Karoline Grøvdal rekker fristen etter intens jobbing mot deadline.

Werner Juvik

Reolen er tom, skiftet er over. 

– I tida vi er inne i nå er det konstant tidspress og veldig lite feilmargin.

Julestria i Posten

• Totalt ansetter Posten 1.000 ekstravakter i forbindelse med Black Week og jul. I Østlansterminalen er det 300 sesongarbeidere nå. 

• I Østlandsterminalen håndteres pakker under 5 kilo. 90 prosent av alle budruter i Norge sorteres her. Terminalen er én av tre brevterminaler i Norge, de andre er i Bodø og Tromsø.

• I fjor hadde Posten en økning i antall pakker før jul på 50 prosent. På en av toppdagene i jula i fjor ble det sendt 2,8 millioner sendinger fra Lørenskog. 

• Pakker fra netthandel har økt med 36 prosent de siste tolv månedene.

Kilder: Posten og bladet Posthornet

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

::-----------------------------------
t: Tittel i bildet [][]
t!-----------------------------------
u: Skygge under tittel [][]
u!-----------------------------------
f: Farge på tittel [#000000][#000000]
f!-----------------------------------
x: Tittel-look []
x!-----------------------------------
h: Tittel-plassering [6]
h!-----------------------------------
y: Bilde 2 som bilde på mobil []
y!-----------------------------------
i: Usynlig hovedbilde [x]
i!----------------------------------------------------
a: Video som hovedbilde:
auto [x] kontr [x] loop [x] ikke fs [x] stille [x]
a!---------------------------------------------------
e: Titteleffekt [][]
e!-----------------------------------
z: Tittelstørrelse [8][16]
z!-----------------------------------

j: JS-lenke [fburl/mapper/spesial/2021/postterminalen/postterminalen.js]

j!-----------------------------------

k: JS-lenke []

k!-----------------------------------

l: JS-lenke []

l!-----------------------------------

c: CSS-lenke [fburl/mapper/spesial/2021/postterminalen/postterminalen.css]

c!-----------------------------------

v: CSS-lenke []

v!-----------------------------------

b: CSS-lenke []

b!-----------------------------------

I manuell sortering merkes det at høytiden er i gang. 300 ekstrahjelper er hyret inn i Østlandsterminalen.

I manuell sortering merkes det at høytiden er i gang. 300 ekstrahjelper er hyret inn i Østlandsterminalen.

Werner Juvik

Multisorteren, eller monstermaskinen som de ansatte kaller den, sorterer pakker i høyt tempo.

Multisorteren, eller monstermaskinen som de ansatte kaller den, sorterer pakker i høyt tempo.

Werner Juvik

marte.bjerke@fagbladet.no

{P}

Kilometerlange sorteringsbånd. Rødkledde hjelpere og trucker i jevnt driv. I den 35.000 kvadratmeter store postterminalen på Lørenskog er julestria for lengst i gang.

{/p}

I enden av Østlandsterminalens tredje etasje er Sven-Erik Solhaug blitt blank i panna.

Travle tider for Sven-Erik Solhaug og de andre ansatte i Posten.

Travle tider for Sven-Erik Solhaug og de andre ansatte i Posten.

Werner Juvik

Det er 20 minutter til reolen med brev og småpakker skal tømmes og sendes til Trondheim. Rekker han ikke fristen, må jobben gjøres på nytt i morgen. Sven-Erik heiser en ny last opp fra kassa og sorterer innholdet i de smale lommene som er merket med adresser.

– Det skal gå bra dette, forsikrer han.

Ingen grunn til å tvile – Sven-Erik har jobba i Posten i over 20 år, de siste 13 i denne terminalen. Nå er han tillitsvalgt.

I manuell sortering merkes det at høytiden er i gang. 300 ekstrahjelper er hyret inn i Østlandsterminalen.

I manuell sortering merkes det at høytiden er i gang. 300 ekstrahjelper er hyret inn i Østlandsterminalen.

Werner Juvik

Den manuelle sorteringen er endepunktet for nesten alle maskinene, siste skanse før posten sendes ut til de 2.700 budrutene. Om lag 90 prosent av alle postrutene i Norge sorteres her inne.

{f1}

300 ekstrahjelper og én monstermaskin

Kalenderen viser siste uke i november. De ansatte i Posten står klare til å stupe inn i årets høysesong. Det er Black Week, snart Black Friday og julehandelen er i anmarsj. På en av toppdagene i fjor ble det skipet ut 2,8 millioner sendinger fra denne terminalen i Lørenskog. Om volumet blir like høyt i år, vet de ikke, men rundt 300 ekstrahjelper er ansatt for å ta unna det som måtte komme.

Klarer vi det? 20 minutter til posten skal av gårde til Trondheim.

Klarer vi det? 20 minutter til posten skal av gårde til Trondheim.

Werner Juvik

Det er riktignok ikke bare flittige hender som sørger for at denne organismen fungerer. Flere nivåer av sorteringsbånd snirkler seg som blodårer i alle retninger gjennom bygningen. Adresselapper skannes før pakkene sendes videre til rett destinasjon der de spyttes ut i dype kasser.

{w111111}

«Monstermaskinen» som den kalles på folkemunne, har tusen uttak for postnumre. Det er for lite, snart skal monsteret bli større, et nybygg er under planlegging. 

Utfordrende høytid for maskinene

Dette området av terminalen kalles «klump», eller «multisorter» på fint. Verneombud og superbruker Asif Shah er en av dem som jobber her. Han liker denne tida på året. Det er hektisk, men gøy. Asif har mange ulike oppgaver og et særskilt ansvar for maskinene. Han vet hva de liker og hva de ikke liker.

– Rød skrift er de ikke så glad i, forteller han. 

Asif Shah på en plattformtruck.

Asif Shah på en plattformtruck.

Werner Juvik

Jula kan være en utfordrende høytid for sorteringsmaskinene. 

– Det er mye glitter og mange forskjellige farger i jula, sier Asif.

Når maskinene må gi tapt for kreativ håndskrift, ender postsorteringen i manuelle hender.

Pakker med kakerlakker

Da havner de hos Sven-Erik Solhaug som ser ut til å ha hele trondheimsdistriktet i fingrene. Men blir han ikke nysgjerrig på hva som befinner seg inne i alle brevene og pakkene han stikker inn i reolen?

– Jo, innrømmer Sven-Erik.

– Men vi har fullstendig taushetsplikt, legger han til.

Monstermaskinen, eller multisorteren, skanner pakkene og leverer dem til riktig destinasjon. Maskinen har uttak for tusen ulike postnumre.

Monstermaskinen, eller multisorteren, skanner pakkene og leverer dem til riktig destinasjon. Maskinen har uttak for tusen ulike postnumre.

Werner Juvik

Og når en pakke eller et brev går i stykker under sending, er det ikke alltid de ansatte er like glade for innholdet som åpenbarer seg. Noe av det rareste Sven-Erik har opplevd er den gangen det kom levende kakerlakker kravlende ut av en pakke.

– Ikke alle var like glade for å ha dem løpende rundt på gulvet, sier han og flirer.

– Ja, det skjer mye rart. 

{w111111}

Truckene nøster spindelvevet sammen

Gjennom hele terminalbygget ligger en jevn dur fra sorteringsmaskiner og roboter, akkompagnert av den umiskjennelige lyden av elektriske kjøretøy. I de øvre sjiktene av hierarkiet finner vi truckene. Alle har vikeplikt for dem. De beveger seg raskt og smidig og sørger for å koble det hele sammen i en nøye koordinert dans mellom hel- og halvpallekasser, maskiner og mennesker. Truckene kommer i mange former og fasonger – plattformtruck, langgaffeltruck og kongen av dem alle; «klem-vri»-truck. Den krever spesielle ferdigheter og er i stand til å rotere lastbærere i høyden.

– ALLE har vikeplikt for dem, understreker Asif Shah.

– Dette er et stort spindelvev som nøstes sammen av dem på truck, sier Sven-Erik:

– Uten en interntransport med tunga rett
i munnen, hadde mye skjært seg her inne.

– Konstant tidspress

Foran raden av trondheimsreoler er det hektisk aktivitet. Det nærmer seg avslutning på arbeidsdagen og Sven-Erik og ekstravakt Karoline Grøvdal tømmer hyllene i høyt tempo. All posten skal legges i kasser, ferdigsortert etter rute, og så losses ut til en av de 55 lasteportene der en trailer venter for å kjøre nordover gjennom natta. 

– Null stress, sier Sven-Erik og tørker svetten av panna.

Vi klarte det! Sven-Erik Solhaug og Karoline Grøvdal rekker fristen etter intens jobbing mot deadline.

Vi klarte det! Sven-Erik Solhaug og Karoline Grøvdal rekker fristen etter intens jobbing mot deadline.

Werner Juvik

Reolen er tom, skiftet er over. 

– I tida vi er inne i nå er det konstant tidspress og veldig lite feilmargin.