Hundrevis av norske ledere svarer

Dette tenker sjefen når vi jobber hjemme

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Ole Palmstrøm

Hva tenker lederne mest på mens du sitter på hjemmekontor under koronakrisa: Å kontrollere det du driver med, eller tillit og motivasjon?

2020101410223920201014132950

oystein.windstad@fagbladet.no

Igjen sitter mange av oss og jobber på hjemmekontor, for å dempe den andre bølgen med covid-19. Over 3000 norske ledere er medlemmer i Fagforbundet. I sommer sendte faggruppe for ledere i Fagforbundet ut en spørreundersøkelse for å finne ut hva lederne tenker på og er opptatt av under koronakrisa.

Kontroll eller tillit?

655 ledere har fullført undersøkelsen, der de har blitt spurt om alt fra hvilke kurs de kan tenke seg fra Fagforbundet, til hva som har vært mest utfordrende under koronakrisa. De fikk også spørsmål om hva de tenker er den viktigste kunnskapen/ferdigheten som leder i en tid med krise.

De kunne vektlegge egenskapene strukturert, motiverende, oppgaveorientert, relasjonsorientert, kontrollerende og tillitsbasert. 84 prosent svarer at de mener tillitsbasert ledelse er svært viktig. Like stor andel svarer at det er svært viktig å være motiverende. På tredjeplass ligger egenskapen strukturert, som 72 prosent mener er svært viktig.

– Mister noe på hjemmekontor

Lene Stensland er leder for servicetorget ved Sørlandet sykehus. Hun er medlem av faggruppen for ledere i Fagforbundet. Hun forteller at etter de måtte på hjemmekontor, kjente hun som leder på et savn:

– Når man er på hjemmekontor og fraværende som leder over lang tid, da mister jeg noe. Det er småpraten og fellesskapsfølelsen. Det er ikke like enkelt på telefon eller e-post. Det gjelder litt de ansatte imellom også. Vi ønsker å være en samlet gjeng. Det er fort gjort å miste samholdet. Det blir vanskelig uten den småpraten som jeg syns er viktig. I tillegg løser vi mye «i korridoren» og der og da, sier lederen og legger til:

– Det er utrolig å se hva vi greier å få til når det trengs når vi står sammen. På tvers av avdelinger. Jeg har latt meg imponere over samholdet rundt tanken om at «Dette skal vi få til. Dette skal vi klare sammen», samtidig som beredskapsmodusen vi har vært i er krevende over tid, sier Stensland.

Lene Stensland er leder for servicetorget ved Sørlandet sykehus.

Lene Stensland er leder for servicetorget ved Sørlandet sykehus.

Privat

Kontroll?

Undersøkelsen viser at ledere som Stensland har lagt liten vekt på kontroll under pandemien. Bare fem prosent av lederne har svart at de er svært opptatt av kontroll i krisetid. 95 prosent svarte at kontroll er svært lite viktig, ikke viktig eller litt viktig. Samtidig mener 60 prosent at de er svært opptatt av relasjonsorientert ledelse.

Svarene viser også at lederne er opptatt å motivere i en vanskelig tid. De ble spurt om hvilke syv momenter som er viktige under koronakrisa. Nesten alle svarer at de er svært opptatt av unngå smitte blant de ansatte. 85 prosent svarer det er svært viktig å omstille så raskt som mulig til ny arbeidssituasjon. 84 prosent svarer de er svært opptatt av å motivere sine ansatte i en krevende arbeidssituasjon. Trond Finstad er leder for Yrkesseksjon for kontor og administrasjon:

– Det har vært viktig for Fagforbundet å kartlegge hvilke utfordringer våre ledere står i under pandemien, og hvilke prioriteringer de har måtte gjøre. Vi ønsket mer informasjon om hvor lederne får støtte og bistand fra for å håndtere en krisesituasjon, og om de får den hjelpen de har behov for.

Arbeidsgiver: – Handler ikke om kontroll

Anne-Karin Bratten er administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Hun sitter ofte som Fagforbundets motpart ved forhandlingsbordet. Samtidig er hun enig med Fagforbundets medlemmer i hva hun mener er godt lederskap:

– Dette handler ikke om kontroll. Ledere er opptatt av om de ansatte utvikler seg, om de trives om de har det bra og optimale betingelser som gjør at de fortsetter å jobbe i virksomheten. Det er sånne bekymringer ledere har. Om noen tror at ledere jakter etter muligheter for kontroll, forstår man ikke dagens ledelse.

– Omsorg viktigst

Bratten har hatt lederjobber i NSB og Jernbaneverket før hun startet i Spekter. Hun mener lederne går glipp av noe vesentlig når mange ansatte er på hjemmekontor:

– Det er viktig for en leder å kunne gi omsorg, veilede og se medarbeiderne. Når du ser medarbeideren som går fram eller tilbake til kaffemaskinen hele tiden, da skjønner du at det er ett eller annet. Da kan du gå inn og sette deg på skrivebordskanten og spørre hvordan det går. Hva om du gjør det på denne måten eller snakker med den personen? Det får du ikke til på hjemmekontor, sier Bratten til Fagbladet.

Fakta om lederundersøkelsen

• Dette er lederne mest opptatt av under koronakria:

• Stoppe smittespredning, omstille så raskt som mulig og motivere de ansatte.

•Dette tenker de er viktigste lederegenskaper under krisa:

• Tillitsbasert ledelse, motivere og være strukturert.

• Dette finner lederne mest utfordrende:

•Personaloppfølging, konflikthåndtering og sykefraværsoppfølging.

• 3000 ledere er medlemmer i Fagforbundet og 655 har fullført spørreundersøkelsen.

• 88-prosent av Fagforbundets ledere jobber i offentlig sektor og seks av ti er kvinner.

(Kilde: Fagforbundets spørreundersøkelse blant ledere)

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy