Sterk økning i bruk av mobil og sosiale medier

Digital revolusjon – også blant LOs medlemmer

Mia Paulsen

Fagbladene i LO-systemet har stadig større tillit blant de 900.000 medlemmene av LO.

2016121212402120161213100807

helge@lomedia.no

Men en stadig større del av informasjonsflyten skjer digitalt, viser en fersk undersøkelse om medievaner som Opinion har utført for LOs informasjons- og rådgivningsavdeling.

– LO er en så stor organisasjon at resultatet av denne undersøkelsen gjenspeiler utviklingen i samfunnet generelt. LOs medlemmer har for alvor inntatt den digitale arena. Papiraviser leses i stadig mindre grad, sier Henrik Høidahl, ansvarlig konsulent for undersøkelsen.

Deler opplevelser i digital barnehage

Digitale arena

Papirmedier generelt taper terreng. LO-medlemmene svikter VG, Dagbladet, DN og Se og Hør. Unntaket er hos de over 60 år.

Når det gjelder lesing av nettaviser er tallene mer stabile. Aftenposten.no og dn.no øker noe, mens lokalavis og Dagbladet på nett har litt lavere lesertall. Også radio og TV taper terreng.

Over halvparten av LOs medlemmer leser lokalavisen. Men det er en enorm nedgang siden tilsvarende undersøkelse i 2007. Da leste ni av ti sin lokalavis.

Også for VG og Dagbladet er nedgangen dramatisk – fra 45 til 24 prosent på fire år for VG og fra 27 til 14 prosent for Dagbladet.

– Det er verdt å merke seg at det går et markant skille mellom de som er under og over 30 år i medievaner, påpeker Høidahl.

En milliard til digitale tjenester i staten

Stor tillit i LO

LOs medlemmer har stor tillit til fagbladet sitt og LO-Aktuelt. Det tar daglig leder i LO Media, Tore Ryssdalsnes, som en stor tillitserklæring.

– Tilliten til våre egne fagblad og LO-Aktuelt har aldri vært så stor. Det er vi kjempefornøyd med. Det bekrefter at vi har lykkes med den profesjonaliseringen som har funnet sted i LO Media, sier Ryssdalsnes.

Nøkkelen til suksessen er ene og alene innhold, evnen til å følge med i medie- og teknologiutviklingen og en miks av plattformer som LOs medlemmer bruker, slår undersøkelsen fast.

Følg Fagbladet digitalt på Facebook

Facebook og mobil

Men også medlemmene av fagbevegelsen følger de store trendene. Selv om andelen som svarer at de foretrekker å lese fagbladet på papir fortsatt er høy, har den falt til fordel for bruken av nettbrett og mobil. Facebook synes å bli en viktigere og viktigere som informasjonskanal.

Han biter seg også merke i at mer enn seks av ti medlemmer leser hver utgave av fagbladet på papir.

– Så en må ikke se seg helt blind på digitaliseringen, poengterer han.

Han registrerer samtidig at to av tre medlemmer mener det i en stor grad er viktig at LO og forbundene styrker satsingen på nett for å løfte fram viktige saker i arbeidslivet. Bare to prosent sier at det ikke er viktig i det hele tatt.

Her kan du abonnere på Fagbladets digitale nyhetsbrev

Frifagbevegelse øker

Stadig flere LO-medlemmer kjenner til LO medias nettportal frifagbevegelse.no. Andelen som svarer at de kjenner til nettstedet har økt fra 11 til 30 prosent de siste fire åra.

Dette stemmer overens med trafikktall fra nettstedet. Fra 2015 til 2016 har antall sidevisninger økt med 130 prosent.

Aktive på kvelden

Over halvparten av medlemmene er mest aktive på nettet mellom klokka 19.00 og 23.00 på kvelden.

Facebook er det sosiale nettstedet hvor flest LO-medlemmer forventer å finne informasjon om LO og fagbevegelsen.

– Det er verdt å merke seg at det går et markant skille mellom de som er under og over 30 år i medievaner, påpeker Høidahl.

Seks av ti under 30 år forventer å finne informasjon på nettet, mot 44 prosent i totalutvalget.

Bekrefter trendene

LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen synes det er veldig gledelig at medlemmene i LO har så stor tillit til fagbladene og LO-Aktuelt.

– Det er en fjær i hatten til LO Media og fagbladene, sier han.

– Undersøkelsen bekrefter ellers det vi ser for øvrig i samfunnet, med en endring i medievanene. Overgangen til det digitale har pågått lenge, men har tiltatt i styrke. Derfor har også medieutvalget i LO sett at det må til en enda sterkere digital satsing. Vi må samordne og utnytte alle eksisterende ressurser bedre for å lykkes med dette, poengterer Gabrielsen.

Han mener også at undersøkelsen viser at medlemmene er opptatt av arbeidslivsjournalistikk.

– Samtidig er det ofte svært ressurskrevende og arbeidslivsjournalistikken har blitt nedprioritert i mange mediehus. Derfor har vi blant annet bevilget penger til Dagsavisen og Klassekampen for at denne type journalistikk kan styrkes. Derfor jobber vi også nå med et opplegg i samarbeid med Institutt for journalistikk for å styrke arbeidslivsjournalistikken, sier Gabrielsen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy