Thomas Thorstensen (22), fagansvarlig IKT
Siv Dolmen
{p5119815}
Siv Dolmen
Thomas Thorstensen (22)
fagansvarlig IKT, Skiptvet kommune
Hvordan ble du fagansvarlig for IKT? – Jeg tok videregående utdanning med service og samferdsel, pluss it-linja. Etter videregående var jeg lærling i Skiptvet kommune og tok fagbrev i IKT servicefaget.
Lønn: 544.560*
Jobbmuligheter: Gode, 97,5% av de som var utdannet IKT-servicemedarbeider, var i jobb i 2020.
{/p}
{p6119814}
Siv Dolmen
«Jeg har alltid hatt lyst på en jobb hvor jeg kunne hjelpe andre, men var usikker på formen. Siden jeg likte PC og spill, var det egentlig naturlig å velge IT. Det beste ved jobben, er at jeg kan bidra til å gjøre andres arbeidsdag enklere, samtidig som jeg har stor frihet og tilfredsstillende arbeidsoppgaver.»
{/p}
{p5119815}
Siv Dolmen
Leon Larsen Aarnes (19)
banemontør-lærling i Oslo Sporveier
– Hvordan ble du banemontør?
– Jeg begynte på bygglinja på videregående, fortsatte på maskin og ble deretter lærling i banemontørfaget. Han starter på andre år som lærling i Oslo Sporveier i september.
Lønn: 510.600*
Jobbmuligheter: Gode, men du må regne med å flytte på deg og jobbe turnus. (Kilde banefag.no)
{/p}
{p6119814}
Siv Dolmen
«Jeg liker fysisk arbeid, og aller best liker jeg kjøret på natta med full innsats i korte perioder. En fordel ved å ta fagbrev som banemontør på t-bane-linjene i Oslo, er at det jeg lærer kan brukes over hele landet. Det handler om jernbane-infrastruktur.»
{/p}
{p5119815}
Siv Dolmen
Anne Guro Nesteby Grette(22)
profesjonsstudiet i teologi, det teologiske fakultet i Oslo.
Lønn: 661.080*
Jobbmuligheter: Gode, den norske kirke mangler prester.
{/p}
{p6119814}
Siv Dolmen
«Jeg har alltid vært interessert i kirkebygg og ønsket å studere religion og mennesker sammen, i tillegg til å være der for mennesker. Det beste med jobben er menneskemøtene og at ingen dag er lik. Som prest jobber man med mennesker i spesielle situasjoner, og min erfaring at man ofte møter seg sjøl i døra. Dessuten er det fantastisk å få studere det som fins mellom himmel og jord. Det er atskillig mer enn vi kan forestille oss.»
{/p}
{p5119815}
Siv Dolmen
Ida Amalie Gomo Hynne (20)
hestefaglært
– Hvordan fikk du fagbrev i hestefag?
– Etter videregående var jeg lærling ved Mære landbrukshøyskole i to år.
Lønn: 414.120 *
Jobbmuligheter: Ca. 97 prosent av alle med denne utdanninga var i jobb i 2020.
{/p}
{p6119814}
Ida Amalie Gomo Hynne (20), hestefaglært.
Siv Dolmen
«Jeg har vært interessert i hester siden jeg var liten. Jeg håper at fagbrevet, sammen med generell studiekompetanse, gjør at jeg kan jobbe som for eksempel ridelærer og være mest mulig sammen med hestene.»
{/p}
{p5119815}
Siv Dolmen
Markus Bjerke (27)
Anleggsgartner i Stokke kommune
Utdanning: Bygg- og anlegg vg1, anleggsgartnerfaget vg2 og lærling i to år i Sandefjord kommune.
Lønn: 427.680*
Jobbmuligheter: Gode, nesten alle (98,5%) med denne utdanninga var i jobb i 2020.
{/p}
{p6119814}
Markus Bjerke (27), anleggsgartner
Siv Dolmen
«Jeg valgte yrket fordi jeg er glad i naturen, i å jobbe ute og bruke kroppen. Mange tror anleggsgartner innebærer å legge stein og klippe gress, men det er langt mer variert: Vi vedlikeholder strender og flytebrygger, setter ut planter og henger ut blomsterampler i sentrum. Man er en potet, rett og slett.»
{/p}
{p5119815}
Siv Dolmen
Marcus Thalberg Fagerheim (23)
Fagbrev kjole- og draktsyer, lærling i herreskredderfaget ved Det norske Teateret i Oslo.
Utdanning: Et år på videregående med medier og kommunikasjon, to år på Cosplay-linja på Oslofjord Folkehøyskole, VG1 Design og håndverk, VG2, design og tekstil, lærling i skole i kjole- og draktsøm. Lærling i herreskredderfaget Det Norske Teateret.
Lønn: 485.160*
Jobbmuligheter: I 2020 registrerte NAV 1,81 % ledige kjole- og draktsyere, og 5,32 % ledige herreskreddere.
{/p}
{p6119814}
Marcus Thalberg Fagerheim (23), fagbrev kjole- og draktsyer, lærling i herreskredderfaget.
Siv Dolmen
«Jeg har alltid vært interessert i kostymer og likt å kle meg ut. Ønsket om å skape kostymene til ulike karakterer selv, gjorde meg interessert i søm. Det beste ved yrket er at det er kreativt og variert. Oppgavene endrer seg fra stykke til stykke, man vet aldri helt hva man må begi seg utpå.»
{/p}
*medianlønn
Kilde: Utdanning.no
::-----------------------------------
t: Tittel i bildet [][]
t!-----------------------------------
u: Skygge under tittel [][]
u!-----------------------------------
f: Farge på tittel [#000000][#000000]
f!-----------------------------------
x: Tittel-look []
x!-----------------------------------
h: Tittel-plassering []
h!-----------------------------------
y: Bilde 2 som bilde på mobil []
y!-----------------------------------
i: Usynlig hovedbilde []
i!-------------------------------------------------
a: Video som hovedbilde:
auto [x] kontr [x] loop [x] ikke fs [x] stille [x]
a!-------------------------------------------------
e: Titteleffekt [][]
e!-----------------------------------
z: Tittelstørrelse [6][12]
z!-----------------------------------
j: JS-lenke [../mapper/spesial/2022/ungefagarbeidere/ungefagarbeidere.js]
j!-----------------------------------
k: JS-lenke []
k!-----------------------------------
l: JS-lenke []
l!-----------------------------------
c: CSS-lenke [../mapper/spesial/2022/ungefagarbeidere/ungefagarbeidere.css]
c!-----------------------------------
v: CSS-lenke []
v!-----------------------------------
b: CSS-lenke []
b!-----------------------------------
Anne Guro Nesteby Grette(22), student, teologisk fakultet i Oslo.
Siv Dolmen
Thomas Thorstensen (22), fagansvarlig IKT
Siv Dolmen