JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vidar Eriksen

Du kan gjøre noe når kollegaen din sliter  

I løpet av livet får mellom 10 og 20 prosent av oss en depresjon som krever behandling. De fleste av oss går på jobb selv om vi sliter psykisk. Her er noen tips til hvordan du kan oppdage og hjelpe en kollega som har det vanskelig.

karin.svendsen@fagbladet.no

   

Slik kan angst og depresjon gå ut over jobben:

{h}

---

1 Problemer med å forstå og huske informasjon. 

---

2 Utfordringer med å samarbeide

---

3 Konsentrasjonsproblemer

---

4 Vanskeligheter med å prioritere og ferdigstille oppgaver

---

5 Utfordringer med å ha mange baller i lufta samtidig

---

6 Tviler på egen dømmekraft

---

{/h}

Angst og depresjon påvirker også det sosiale livet:

{h}

---

1 Virker motløs og irritabel

---

2 Trekker seg unna sosiale aktiviteter 

---

3 Er sterkt selvkritisk og pessimistisk

---

4 Tar nødig ordet

---

{/h}

Slik kan du støtte en kollega som trenger hjelp:

{h}

---

1 Avlast oppgaver og ansvar der det lar seg gjøre.

---

2 Vis forståelse for at den som sliter, kan trenge litt mer raushet i en periode for å kunne gjøre jobben sin.

---

3 Vær tilgjengelig, imøtekommende og ta deg tid til dine kolleger når de trenger deg.

---

4 Vær ekstra oppmerksom på at du gir positive tilbakemeldinger.

---

{/h}

Slik kan du ta praten med en kollega som sliter:

Ingen oppskrift passer for alle forhold og i alle situasjoner, men et tips kan være at du bruker egne observasjoner. Prøv å stille åpne spørsmål. En åpning for å få samtalen i gang, kan være å uttrykke bekymring og si «Jeg har lagt merke til at du ikke er i så godt humør som du pleier å være. Er det noe du har lyst til å snakke om?»

Ofte holder vi tilbake våre egne bekymringer fordi vi ikke vil være til bry for andre, vise at noe er galt eller åpne oss om at vi går gjennom en tøff periode. Derfor får du kanskje et «nei» til svar første gang du spør. Se an situasjonen, bruk dine medmenneskelige evner og se om det passer seg å spørre igjen seinere.

Slik kan du som leder støtte en medarbeider som sliter:

• Spør om dere kan ta en samtale.
• Legg opp til åpen dialog ved å være tydelig om hva som fikk deg til å ønske en samtale.
• Fortell hva du har lagt merke til, spør om det er noe som er vanskelig, om det er noe du trenger å vite.
• Vær saksorientert og spør gjerne om hva medarbeideren liker å gjøre og får til.
• Du kan også være løsningsorientert og spørre hva som styrker selvfølelsen og hvem han eller hun foretrekker å samarbeide med.

Kilder:
• Idébanken – for et inkluderende arbeidsliv
• På jobben, podkast med intervju med Torkil Brekke, psykolog ved Diakonhjemmet sykehus
• nhi.no (Norsk Helseinformatikk)

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

::-----------------------------------
t: Tittel i bildet [][]
t!-----------------------------------
u: Skygge under tittel [][]
u!-----------------------------------
f: Farge på tittel [#000000][#000000]
f!-----------------------------------
x: Tittel-look []
x!-----------------------------------
h: Tittel-plassering [4]
h!-----------------------------------
y: Bilde 2 som bilde på mobil [x]
y!-----------------------------------
i: Usynlig hovedbilde []
i!----------------------------------------------------
a: Video som hovedbilde:
auto [x] kontr [x] loop [x] ikke fs [x] stille [x]
a!---------------------------------------------------
e: Titteleffekt [][]
e!-----------------------------------
z: Tittelstørrelse [6][11]
z!-----------------------------------

j: JS-lenke [fburl/mapper/spesial/2021/kollegasliter/kollegasliter.js]

j!-----------------------------------

k: JS-lenke []

k!-----------------------------------

l: JS-lenke []

l!-----------------------------------

c: CSS-lenke [fburl/mapper/spesial/2021/kollegasliter/kollegasliter.css]

c!-----------------------------------

v: CSS-lenke []

v!-----------------------------------

b: CSS-lenke []

b!-----------------------------------

Vidar Eriksen

Vidar Eriksen

karin.svendsen@fagbladet.no

   

Slik kan angst og depresjon gå ut over jobben:

{h}

---

1 Problemer med å forstå og huske informasjon. 

---

2 Utfordringer med å samarbeide

---

3 Konsentrasjonsproblemer

---

4 Vanskeligheter med å prioritere og ferdigstille oppgaver

---

5 Utfordringer med å ha mange baller i lufta samtidig

---

6 Tviler på egen dømmekraft

---

{/h}

Angst og depresjon påvirker også det sosiale livet:

{h}

---

1 Virker motløs og irritabel

---

2 Trekker seg unna sosiale aktiviteter 

---

3 Er sterkt selvkritisk og pessimistisk

---

4 Tar nødig ordet

---

{/h}

Slik kan du støtte en kollega som trenger hjelp:

{h}

---

1 Avlast oppgaver og ansvar der det lar seg gjøre.

---

2 Vis forståelse for at den som sliter, kan trenge litt mer raushet i en periode for å kunne gjøre jobben sin.

---

3 Vær tilgjengelig, imøtekommende og ta deg tid til dine kolleger når de trenger deg.

---

4 Vær ekstra oppmerksom på at du gir positive tilbakemeldinger.

---

{/h}

Slik kan du ta praten med en kollega som sliter:

Ingen oppskrift passer for alle forhold og i alle situasjoner, men et tips kan være at du bruker egne observasjoner. Prøv å stille åpne spørsmål. En åpning for å få samtalen i gang, kan være å uttrykke bekymring og si «Jeg har lagt merke til at du ikke er i så godt humør som du pleier å være. Er det noe du har lyst til å snakke om?»

Ofte holder vi tilbake våre egne bekymringer fordi vi ikke vil være til bry for andre, vise at noe er galt eller åpne oss om at vi går gjennom en tøff periode. Derfor får du kanskje et «nei» til svar første gang du spør. Se an situasjonen, bruk dine medmenneskelige evner og se om det passer seg å spørre igjen seinere.

Slik kan du som leder støtte en medarbeider som sliter:

• Spør om dere kan ta en samtale.
• Legg opp til åpen dialog ved å være tydelig om hva som fikk deg til å ønske en samtale.
• Fortell hva du har lagt merke til, spør om det er noe som er vanskelig, om det er noe du trenger å vite.
• Vær saksorientert og spør gjerne om hva medarbeideren liker å gjøre og får til.
• Du kan også være løsningsorientert og spørre hva som styrker selvfølelsen og hvem han eller hun foretrekker å samarbeide med.

Kilder:
• Idébanken – for et inkluderende arbeidsliv
• På jobben, podkast med intervju med Torkil Brekke, psykolog ved Diakonhjemmet sykehus
• nhi.no (Norsk Helseinformatikk)