Posten
En ansatt i Posten svindlet til seg 3,2 millioner
VARER OG PAKKER FORSVINNER: Det er ikke alle som får pakkene de venter på. Enten de er netthandelskunder eller firmakunder i varehandelen. Cirka 60 prosent av sakene gjelder savnede sendinger eller tyveri fra sendinger med lett omsettelige varer.
Alf Ragnar Olsen
Antallet lovbrudd i Posten øker. Tre ansatte mistet også jobben etter å ha stjålet, misbrukt og omsatt narkotika.
alf@lomedia.no
Det er avdekket flere alvorlige forhold når det gjelder interne misligheter de siste par årene, og antallet slike saker øker.
Konsernets trusselvurdering for 2024 viser at svindelsaker vil prege kriminalitetsbildet.
Frekt bedrageri
En leder er anmeldt for grovt bedrageri etter å ha opprettet et transportselskap, for deretter å sende fiktive fakturaer til Posten Bring, som han selv attesterte og utbetalte.
Vedkommende skal ha rukket å svindle til seg hele 3,2 millioner kroner før forholdet ble avdekket og politianmeldt.
Posthornet omtalte i vår den forrige helårsrapporten, som viser lignende tendens. I 2023 var det flere eksempler på alvorlige interne misligheter.
I rapporten for første halvår 2024, som nå foreligger, fremkommer det at nye, alvorlige saker innen interne misligheter er avdekket.
Stjal, brukte og solgte dop
Åtte ansatte, eller andre som utfører tjenester for Posten Bring, har fått sitt arbeidsforhold avsluttet som følge av interne misligheter.
Blant disse finner vi følgende saker:
Tre terminalarbeidere er avskjediget etter omsetning og bruk av narkotika i arbeidstiden. Trioen skal ha stjålet narkotiske stoffer og medikamenter fra skadde og destruerte sendinger.
En ansatt er avskjediget etter å ha benyttet en postbil til å forsyne seg av byggematerialer fra eiendommen til en kunde.
FREKT BEDRAGERI: En ansatt ved et av Posten Brings kjørekontorer opprettet et fiktivt firma, og sendte fakturaer som vedkommende selv anviste. Gjennom dette bedrageriet stjal mannen 3.2 millioner kroner fra sin egen arbeidsgiver.
Alf Ragnar Olsen
Antall saker har økt
I første halvår ble 519 saker relatert til straffbare forhold utredet av konsernets sikkerhetsavdelinger. Tallet for samme periode i 2023 var 415 saker.
Fra første halvår i fjor til samme periode i år er økningen markant. Sakene varierer i omfang og alvorlighetsgrad.
Cirka 60 prosent av sakene gjelder savnede sendinger eller tyveri fra sendinger med lett omsettelige varer.
Åtte prosent er relatert til svindel og bedragerier. Posten Bring melder om en økende trend i antall forsøk på bedragerier og svindel, selv om det er noe færre slike saker i første halvår 2024 sammenliknet med samme periode i 2023.
Risikoen for kriminalitet i og mot konsernet ansees moderat.
– Risiko er først og fremst knyttet til konsernets omdømme, mener Frode Wold i Nettverk Norden.
Ikke svenske tilstander
Posten konstaterer at sakene ofte blir stadig mer komplekse. 67 av sakene er behandlet gjennom politiets politisvartjeneste.
I rapporten konstaterer man at denne tjenesten har hatt ønsket effekt, og har gitt bedre kommunikasjon med politiet, samt økt kvalitet på håndteringen av sakene der politiet er koblet inn.
Svenske tilstander er det likevel ikke. Postens virksomhet i nabolandet er mindre enn i Norge og har færre ansatte. Men krimstatistikken for nabolandet ser ut til å gi grunn til bekymring.
For i Sverige har Posten Bring valgt å avskjedige hele 14 ansatte for lignende forhold i første halvår.
Mer trusler og vold
Stadig flere postansatte opplever å bli utsatt for trusler i jobben.
Mens det i første halvår av 2023 ble registrert ni tilfeller hvor ansatte ble utsatt for trusler, ble det i samme periode av 2024 registrert hele 25 tilfeller av trusler. Noe som nesten utgjør en tredobling fra i fjor til i år.
De fleste av sakene er rettet mot sjåfør og bud som i møte med kunder og andre opplever utrygghet i tjenesten. Dette fører ofte til at de ikke får gjennomført leveransen der hendelsen inntreffer.
– Få av disse forholdene ender med anmeldelse, opplyser Posten Bring i rapporten.
Noen tilfeller ender som politisak. Som denne: I januar møtte to kunder opp i resepsjonen på LSO (Alnabruterminalen) og krevde en sending utlevert. De to ble verbalt truende mot vekter, og politiet ble tilkalt.
Både mistenkte og kolleger vil føle en slik situasjon som tung og belastende.
Tiltak og oppfølging
Posten Bring-konsernet tar det økende antallet alvorlige mislighetssaker på alvor, og beskriver skjerpede rutiner.
I rapporten slår man dessuten fast at personlige utfordringer ofte kan være årsaken til noen av de straffbare handlingene – forhold som dårlig økonomi, rusutfordringer eller spillavhengighet.
Posten som arbeidsgiver understreker at de er bevisst på sitt ansvar for å ivareta arbeidstakerne og arbeidsmiljøet og ønsker å sikre at mistenkte og/eller gjerningspersoner blir fulgt opp og tilbudt nødvendig hjelp.