JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet og LO skal rekruttere ingeniører med racerbil

LOGO PÅ SKJERMEN: Det er en av verdens råeste elektriske racerbiler, og den er utviklet av studenter på NTNU. Den kjører med Fagforbundet på skjermen.

LOGO PÅ SKJERMEN: Det er en av verdens råeste elektriske racerbiler, og den er utviklet av studenter på NTNU. Den kjører med Fagforbundet på skjermen.

Ole Martin Wold

Den flekker avgårde fra null til hundre på 2,1 sekunder. Den er laget av studenter, går på strøm, og den har Fagforbundet-logo på skjermen.

2017050811595620230821171436

ola.tommeras@fagbladet.no

Fagforbundet og LO Ingeniør, var med da årets racerbil, ble avduket i Trondheim. Fagforbundet har sponset racerbilen med totalt 180.000 kroner.

Prosjektet er i regi av studentorganisasjonen Revolve NTNU, og målet er å bli blant de tre beste i Formula Student. Målet for Fagforbundet og LO Ingeniør er å få flere ingeniører interessert i LO.

Nå spisser fem LO-forbund innsatsen i kampen om nye ingeniørmedlemmer

Framtidsretta prosjekt

– Studentene har utviklet en fossilfri racerbil. Revolve er et miljø som driver med framtidsretta og fornuftige prosjekter, sier SST-leder Stein Guldbrandsen, som deltok på avdukingen av racerbilen på vegne av Fagforbundet.

Guldbrandsen forteller at forbundet bruker penger på racerbil for å gjøre LO og Fagforbundet mer synlig overfor ingeniørstudenter. Styret i Seksjon samferdsel og teknisk vedtok å bevilge 30.000 kroner via LO-ingeniør og 150.000 kroner for å markedsføre Fagforbundet direkte.

– Robot-frykten er overdrevet

Vil være synlig

Guldbrandsen medgir at å være sponsor til en racerbil ikke er godt nok for å rekruttere ferske ingeniører.

– Det må gjøres mer. Vi ønsker oss mer synlighet på læreplassene, gjerne med et kontor på læreplassene. Vi vil vise kommende ingeniører at LO og Fagforbundet er organisasjoner som bryr oss om hele arbeidslivet og samfunnet, sier Guldbrandsen.

Prosjektleder for LO Ingeniør, Monica Nymoen, forteller at det er første gangen de er med og sponser prosjektet,

– LO ser framover og omfavner teknologiske nyvinninger, og vi fant ut at dette er en bra plass å vise fram LO overfor studenter og ingeniører. Det er viktig for LO å vise at vi er en organisasjon for ingeniører og ingeniørstudenter, sier Nymoen.

APPLAUS: Begeistringen var stor da studentene viste fram resultatet av 80.000 arbeidstimer.

APPLAUS: Begeistringen var stor da studentene viste fram resultatet av 80.000 arbeidstimer.

Ola Martin Wold

Vedlikehold – nettopp fordi det ikke er spennende

Ønsker ny teknologi

Viljen til å ta i bruk ny teknologi er noe av det som kjennetegner norsk arbeidsliv, sier Nymoen videre.

– LO har i hele etterkrigstiden ønsket mer automatisering og robotisering velkommen. Endring muliggjør ny organisering av arbeid, sikkerhet og økonomi. Det er ikke bare bra for den enkelte. Det virker også fordelaktig for effektivitets- og produktivitetsvekst, sier hun.

– Skal bli en av verdens beste racerbiler

Det har tatt 80.000 timer å lage den elektriske racerbilen.

– Det har blitt mange sene kvelder de siste ukene. Vi har nok NTNUs mest engasjerte studenter, sier prosjektleder og maskiningeniørstudent Rebecca Sandstø.

Bak henne står en flunkende ny og helt unik elektrisk racerbil som er i stand til å gjøre 0 til 100 kilometer i timen på svimlende 2,1 sekunder. 57 studenter fra 13 ulike linjer på NTNU har bidratt. De aller fleste går på ulike masterlinjer i ingeniørfag, men det er også samfunnsøkonomistudenter med på laget.

At det har gått med mer enn noen kvelder de siste ukene er en kraftig underdrivelse. Fra oppstarten i september og fram til sommerens konkurranser er vel overstått, har det blitt lagt ned hele 80.000 arbeidstimer i prosjektet. Alt er bygget fra bunnen av.

FIRE MOTORER: Med motor på hvert hjul, gjør bilen gjør null til hundre på 2,1 sekunder.

FIRE MOTORER: Med motor på hvert hjul, gjør bilen gjør null til hundre på 2,1 sekunder.

Ole Martin Wold

Storstilt utviklingsprosjekt

Den sjette bilen i rekken fra Revolve NTNU er bil nummer to med firehjulstrekk og bil nummer fire med monocoque i karbonfiber. Takket være faktorer som hyppig bruk av kompositt, topologioptimaliserte uprights og egendesignet inverter, stopper vekten på bare 175 kilo. Også i år har studentene utviklet en prototyp på egen motor og designet kretskort og egen programvare som gir dem akkurat den informasjonen de trenger.

At racerbilen har én motor for hvert hjul gjør at de kan styres individuelt og gi mer pådrag i yttersving.

Avduket

Fredag 28. april klokken 12 ble bilen avduket foran flere hundre venner, familie, medstudenter, sponsorer og partnere i Trondheim. Sandstø forteller at de har fått mye støtte, både når det gjelder produksjon, deler, materialer og tjenester. Det er de takknemlige for.

De neste to månedene skal bilen testes grundig slik at alle barnesykdommer er borte før de store Formula Student-konkurransene i England, Tyskland og Spania i sommer. Her skal de konkurrere mot 3.000 andre studenter fra hele verden.

Knallhard konkurranse

Målet er pallplassering, slår Sandstø fast.

– I 2015 fikk Revolve NTNU en fjerdeplass i Østerrike, og i fjor ble det en sjetteplass i konkurranse med 110 andre. Nå er det pallplass som er målet. Det er innen rekkevidde, sier hun.

Ett av kriteriene er å kjøre fort på fire ulike baner. Bilen skal kjøre to kortere runder, én 22-kilometersbane, en akselerasjonstest og bli målt i manøvrerbarhet og energieffektivitet. For å nå opp til topps må de imidlertid levere på flere områder. Dommerne vil spørre dem ut om de ulike tekniske valgene de har gjort, og de må også klare å selge produktet til potensielle investorer ved å presentere en fiktiv markedsføringsplan.

Men vel så viktig som resultatet, er prosessen ingeniørstudentene har vært gjennom. Sandstø beskriver det som en unik erfaring hvor studentene får lære hele prosessen, fra idé og design til ferdig produkt – og hvor de virkelig får prøve hvordan det er å jobbe i team.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
APPLAUS: Begeistringen var stor da studentene viste fram resultatet av 80.000 arbeidstimer.

APPLAUS: Begeistringen var stor da studentene viste fram resultatet av 80.000 arbeidstimer.

Ola Martin Wold

LOGO PÅ SKJERMEN: Det er en av verdens råeste elektriske racerbiler, og den er utviklet av studenter på NTNU. Den kjører med Fagforbundet på skjermen.

LOGO PÅ SKJERMEN: Det er en av verdens råeste elektriske racerbiler, og den er utviklet av studenter på NTNU. Den kjører med Fagforbundet på skjermen.

Ole Martin Wold