JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet Ung har suksess på Tik-Tok: – Vi må tørre å være litt utradisjonelle

Se videoer i saken

Leif Martin Kirknes

Fagforbundet blir litt mindre skummelt med løs-i-snippen-baserte snik-arbeidslivstips via Tiktok, tror Fagforbundet Ungs ledelse.

2022050910570420220510120316

leif.martin.kirknes@fagbladet.no

De som har fulgt med på det sosiale nettverket Tiktok, har kanskje sett Fagforbundet Ungs leder og nestleder med de mest forunderlige danse-moves.

Tidvis sågar sammen med de en god del år eldre lederne og nestlederne i moderforbundet. Som visstnok trengte en god del oppmykning, metaforisk og sikkert også i ordets rette forstand, for å bli med på moroa.

Det hele er nestleder Jeanette Lea Romslos påfunn. 23-åringen hadde ledd litt av at ung-forbundets forhenværende leder Mats Monsen hadde erkjent at han var på Tiktok, nettopp grunnet ryktet om at det meste av de korte videoene først og fremst består av nettopp «dansing og sånt».

Men så lastet hun appen ned under koronaen, og ble rett og slett hektet. Så tenkte hun at, hm, kanskje kunne dette være en ny kanal for Fagforbundet Ung, for å nå ut til dem som befinner seg der?

Kjørte på

Hun fikk med seg den 30-årige ung-lederen Victoria De Oliveria, selverklært medlem av «Instagram- og snap-generasjonen», på limpinnen.

8. mars i år tenkte de to «Søren klype, hvorfor ikke bare prøve, det kan jo slettes hvis det blir flaut», og gjorde sin debut.

– Litt kleint ble det. Men så fikk vi en del bra reaksjoner, sier Romslo.

Det de har hatt mest visninger på så langt, laget de i påsken. Det handlet om at arbeidsgivere kanskje gir «litt ekstra greier», som pizza, i stedet for å gi lønn, på ettermiddagsmøter

– Men hvis du har tariffavtale, får du lønn for det i tillegg til «greiene», sier Romslo.

@fagforbundetung Vi er unge tillitsvalgte i hele landet som sammen arbeider for deg som er ung!💃🏻#Arbeidsliv #FYP #ForYou #Fagforbundet #Tillitsvalgt #Piggyback #Politikk #Hjelp ♬ оригинальный звук - 🤍

tiktokung1

Med snert

For selv om Tiktok rett nok har en god del videoer som involverer en eller annen form for dans, er det også mulig å legge inn annet anekdotisk innhold med mer substans. Eller å snike budskapet inn i dansen, for den saks skyld.

Det finnes i tillegg til dansing og annen form for selveksponering også en rekke Tiktok-kontoer som er viet til å gi råd og tips om fast og løst, og også noen kontoer som handler om hvordan livet er i helt konkrete yrker.

For eksempel har vernepleier Håkon Sand på Nordseterhjemmet i Oslo tidligere vært intervjuet i riksmedia om hvordan han har fått Bjarne Prøven og de andre tilårskomne beboerne til å bli Tiktok-stjerner. Bevisst og frivillig fra gamlingene, bare for å ha det sagt. Og med stor suksess, med både bingo, «groviser» og andre spillopper.

Det som beskriver typiske Tiktok-suksessvideoer, er at de er korte, og gjerne har snert, og ofte har en humoristisk og sketsj-aktig, eller på annen måte oppvekkende og spennende, tone.

Får mange gode spørsmål

Tilbake til Tiktok-stjernene i Fagforbundet ung så strømmer det i tillegg til alt fjas og moro også inn spørsmål på mange av videoene.

Slik som «lønn vs. goder»-videoen fra før påske, som har hatt over 115.000 visninger. Det er 70 som har kommentert den, og blant dem er det mange som har sagt ting som «det visste jeg ikke» og stilt spørsmål om hva en har krav på når sjefen forsøker å lokke med lønnsfritt kveldsmøte med gratis pizza.

Eller hvilke rettigheter du har dersom du har jobbet mer enn prosentstillingen din ett år, en annen Tiktok-video fra Ung-redaksjonen som ser ut til å ha vært opplysende for svært mange Tiktok-brukere om en skal dømme ut fra alle spørsmålene som har kommet inn.

– Vi har heldigvis en hovedtillitsvalgt i ungdomsutvalget som vi kan forhøre oss med, slik at det vi svarer har god kvalitet. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på videoene, sier Romslo.

Glimt i øyet

Oliveira mener det er et viktig poeng at plattformen er litt løs-i-snippen-basert. Det får fram en annen side av det store, tunge, blodseriøse maskineriet Fagforbundet.

– Jeg tror det viktigste i det er at vi er med på å spre informasjon om arbeidslivet og dets spilleregler. Men også at folk kan bli kjent med Fagforbundet Ung som en ungdomsorganisasjon i et stort forbund som du kanskje bare ser ute i media som en veldig seriøs aktør. Vi skal også være seriøse, men samtidig ha humor og glimt i øyet, sier hun.

– Vi er litt mindre skumle, rett og slett. Vi byr på oss selv. Noen ganger driter vi oss ut. Det er humor. Men samtidig er budskapet viktig, legger Romslo til.

Den nye flyeren

Romslo og Oliveira har troa på at plattformen kan hjelpe med å nå ut til de yngste i arbeidslivet, som bruker mye tid i livet foran mobilskjermen. De tror ikke en god, gammeldags «flyer» hadde slått så bra an hos denne målgruppen.

– Hvis en ungdom får en flyer i hånda på gata eller i en sal, så kaster man den med én gang. Men hvis du får det rett opp i fleisen mens du sitter og scroller, så får du faktisk inn budskapet, sier Romslo.

– Vi må være med i tiden. Vi må tørre å være litt utradisjonelle og litt annerledes, samtidig som vi gjør det på en skikkelig måte og ivaretar verdiene til Fagforbundet. Kanskje flyeren hadde fungert bra for folk på over 50, men den funker kanskje ikke så bra på de under 30. Da må vi være med på utviklingen her og nå hvis vi skal overleve i framtida, legger Oliveira til. 

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy