Fairtrade-roser fra Ap i valgkampen

ROSER TIL GLEDE: Rosene som Ap-medlem og sekretær i Fagforbundet helse, sosial og velferd i Oslo, Steinar Hansgaard  deler ut, skaper ikke bare glede hos dem som får, men også glede og bedre kår hos dem som produserer rosene. Camilla Persson (i midten) og Nina E. Haavie synes det er bra at partiet er bevisst om hvordan valgkampmateriellet deres blir produsert.

ROSER TIL GLEDE: Rosene som Ap-medlem og sekretær i Fagforbundet helse, sosial og velferd i Oslo, Steinar Hansgaard deler ut, skaper ikke bare glede hos dem som får, men også glede og bedre kår hos dem som produserer rosene. Camilla Persson (i midten) og Nina E. Haavie synes det er bra at partiet er bevisst om hvordan valgkampmateriellet deres blir produsert.

Per Flakstad

De fleste vet at Arbeiderpartiet symboliserer politikken sin med røde roser. Langt færre vet at rosene som deles ut i valgkampen i år bidrar til organisasjonsfrihet og høyere levestandard blant arbeidere ved blomsterplantasjer i Kenya.

2017081713514620170818110118

tips@fagbladet.no

Alle partiets 700.000 valgkamp-roser er Fairtrade-sertifisert

Ved Fairtrade-sertifiserte blomsterplantasjer har de ansatte krav på ordnede og trygge arbeidsforhold, anstendige lønninger og en ekstra pengepott, et slags Fairtrade-fond, som investeres i velferds- og utviklingstiltak som kommer alle ansatte til gode. Ved mange Fairtrade-sertifiserte plantasjer har de ansatte valgt å bruke fondet på utdanning, helsetilbud, barnehager, vannforsyning og andre tiltak som styrker de ansatte og bedrer deres hverdag, skriver Fairtrade Norge i en pressemelding.

– Handler om våre verdier

– Vi vil at våre verdier og kampsaker skal gjenspeiles i innkjøpene vi gjør. Vi ønsker ikke at menneskene som har dyrket og laget varene vi kjøper skal oppleve brudd på menneske- og arbeidstakerrettigheter. Når vi har valgt å utelukkende kjøpe Fairtrade-sertifiserte valgkamproser, er det nettopp for å motvirke risikoen for rettighetsbrudd og heller bidra til anstendige arbeidsplasser i Øst-Afrika, sier Arbeiderpartiets partisekretær Kjersti Stenseng.

Global dugnad

I Norge bruker vi store mengder råvarer som dyrkes i Asia, Afrika og Latin-Amerika, ofte av mennesker som lever i fattigdom og med en jordbrukspraksis som belaster miljø og klima. Gjennom å velge sertifiserte varer, kan merkevarer, kjeder, innkjøpere og forbrukere bidra til at råvareproduksjon og internasjonal handel fører til positiv utvikling i opprinnelseslandet. Dette er en del av den store dugnaden vi alle må være med på hvis vi skal oppnå FNs bærekraftsmål, sier Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge.

Resultater

Fairtrades krav om organisasjonsfrihet og lokale forhandlinger har gitt mange gode resultater for arbeidere i Øst-Afrika.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VIKTIG ORGANISERING: Ellias Walekwha leder arbeiderkomiteen ved plantasjen Oserian i Kenya. Han mener at det å kunne organisere seg uten å risikere sanksjoner er veldig viktig for de ansatte.

VIKTIG ORGANISERING: Ellias Walekwha leder arbeiderkomiteen ved plantasjen Oserian i Kenya. Han mener at det å kunne organisere seg uten å risikere sanksjoner er veldig viktig for de ansatte.

Ola Höiden

– Vi har valgt å bruke penger fra Fairtrade-fondet til kurs i ledelse, lovverk og arbeidstakerrettigheter. Det å kunne fagorganisere seg uten å risikere sanksjoner er veldig viktig for oss ansatte, sier Ellias Walekwha, som leder arbeiderkomiteen ved den Fairtrade-sertifiserte plantasjen Oserian i Kenya. De ansatte ved Oserian har en lønn som er nesten dobbelt så høy som den nasjonale minstelønnen.

Likevel er den for lav til å dekke både mat, bolig og høyere utdanning for barna, sier Monicah Wangui Kamau, som også jobber ved plantasjen. Men hun er så heldig at datteren får Fairtrade-stipend for å gå på universitetet. Så heldig er slett ikke alle.

Ifølge pressemeldingen fra Fairtrade Norge er målet at alle ansatte ved Fairtrade-sertifiserte plantasjer skal ha en levelønn som dekker både mat, bolig og barnas utdanning innen 2020.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy